Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvad man mÃ¥ og ikke mÃ¥...
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvad man må og ikke må...

 Post Reply Post Reply
Author
Message
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvad man mÃ¥ og ikke mÃ¥...
    Posted: 27 Jan 2011 at 15:51
Hej Alle.
 
Denne tråd går ud på at pointere dårlige komponent sammensætninger i forbindelse med et delefilter. Her tales ikke om komponent-mærke eller kvalitet, men om hvordan man forbinder dem i et filter.
 
Der er sikker noget man ikke må, eller som ses dårligt på, som f.eks. at lave en L-Pad (dæmpeled) med en modstand parallelt på 1 ohm. (diskanten er 4 ohm).
 
Kunne ihvertfald godt tænke mig at have nogle "guidelines" at gå efter, så kom frisk med dårlige forbindelser Wink
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2011 at 16:06
Hej,
 
Jeg starter lige...
 
Har lidt for meget output fra min bass, sÃ¥ prøver at dæmpe den lidt. (en midlertidig løsning, da jeg ved at det er bedst at "hæve" de andre enheder istedet)
 
Jeg vil ikke smide en modstand pÃ¥ i serie, for det gør ikke arbejdet godt nok. Jeg smider istedet en modstand pÃ¥ parallelt efter et 2.ordens filter. Sammen med modstanden monteres der 48.7uF parallelt.
 
Det resulterer i en dæmpet følsomhed med ca. 3db. og en ny delefrekvens pÃ¥ 210Hz, istedet for 280Hz.
 
Men problemet er at den næsten jævner impedans-spen!sen ud i der nedre omrÃ¥de, sÃ¥ ved ikke om den en gangbar.
 
Har lige givet dem lidt tæsk med denne opsætning og bassen er klar og slagfast. Modstanden bliver rimelig varm ved peak pÃ¥ 200W, men igen, det er kun en 20W modstand.
 
Pics:
 
 
 
Hvad syntes i ?
 
MVH
Michael M
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
ronnie rasmussen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 12 Okt 2010
Location: Ã…rhus
Online Status: Offline
Posts: 901
  Quote ronnie rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2011 at 16:47
følger lige med
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2011 at 00:44
Hej,
 
Har lige fÃ¥et fortalt af Kappen idag, at det er no-go med parallel modstand, især pÃ¥ en bass-enhed. Tænkte det nok, den ryger af i morgen... Smile
 
MVH
Michael M 
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jan 2011 at 01:02
Det er langt smartere, at reducere dæmpningen af mellemtone og diskant. det gør du nemmest ved, at sætte en ekstra modstand parallelt over de modstande, der sidder i serie med enhederne.
Lidt forvirrende skrevet, men jeg håber, at du forstår.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz