Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Følsomhed og rørvenlig?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Følsomhed og rørvenlig?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Følsomhed og rørvenlig?
    Posted: 11 Jan 2011 at 10:03
Hej alle
 
Jeg er ved lidt af et tilfælde kommet til at skifte forstærker fra tansistorer til rør, og er blevet meget positivt overrasket. Så overrasket at det nok er noget jeg vil blive ved med at køre med...
 
Der er tale om en Audio Note P1SE (2x10w), og den kører pt pÃ¥ disse http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=323&title=vifa-pl14-vifa-xt25-dappolito-version. Det gør den rigtig fint, og har ingen problemer med at trække højttalerne flot, bÃ¥de mht. lydkvalitet og niveau. Er faktisk dybt rystet over hvor godt den klarer bas og dynamik ift. hvad jeg tidligere har haft af transistorgrej...!!!
Mit problem er så at de højttalere som egentlig skal stå i stuen er et sæt http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm. De er i øjeblikket skilt ad for at få en klat maling, så jeg har ikke kunnet tjekke hvordan det duer, men jeg har bange anelser, da der er relativt stor forskel på følsomheden, imellem dem og så vifa-konstruktionen som spiller i øjeblikket. (i hert fald subjektivt vurderet)
 
Anyway, så oplever jeg generelt at revelator enhederne er MEGET sultne, og det er jo ikke ligefrem nogen god cocktail med 2x10w SE! Ellam-dappoerne skulle iflg Troels G falde til 3,3ohm, så det er jo heller ikke gode tegn....
 
Mit spørgsmål går så egentlig i 2 retninger, og det ene er:
 
  1. Ellam-dappoerne er en ren 2 vejs, og jeg burde vel i teorien kunne fÃ¥ mere følsomhed ud af den, hvis den blev lavet som en 2½vejs? Jeg tænker pÃ¥ de 5-6db som baffelsteppet æder. Er der ikke noget med at jeg fÃ¥r foræret noget af det i 2½vejsen...? Derudover, hvordan forholder det sig sÃ¥ rent impedansmæssigt i en 2vejs kontra 2½vejs? Er det nemmere eller sværere at holde en høj og jævn impedans i den ene type frem for den anden? Det er parallelkoblet 8ohms der sidder i mine, sÃ¥ udgangspunktet er jo 4ohm inden filteret. Udover ovenstÃ¥ende, sÃ¥ undgÃ¥r jeg vel ogsÃ¥ lobbing ved at lave den om til en 2½vejs? Ikke at det er noget stort problem med det nuværende 2vejs filter, men det optræder dog lidt alligevel. (Kappen mÃ¥ meget gerne kommentere hér, da det nemt kunne blive et bestillingsarbejde mht. nyt filter, sÃ¥fremt der skal ændres til 2½vejs Big smile)
  2. JEg oplever, som ogsÃ¥ skrevet ovenfor, at SS enhederne generelt er meget sultne, især ift fx Vifa og Peerless. Er der nogen generel forklaring pÃ¥ dette? Er de fordi de typisk kræver højere ordens filter? Er det fordi de er konstrueret for at være dynamisk liniære og ikke frekvensliniære (har jeg ladet mig fortælle at USXX skulle have sagt Big smile ret mig endelig hvis jeg tager fejl)....? Eller er det hele bare ammestuesnak og gamle skrøner? Med andre ord, vil det sÃ¥ overhovedet være muligt at bruge SS enheder med fornuftigt resultat uden at skulle smide en milliard watt i numsen pÃ¥ dem?

Jeg ved at Hr. Neeper har haft trukket sine Perfection one med noget rørgrej med imponerende resultat, sÃ¥ det mÃ¥ jo kunne lade sig gøre pÃ¥ den ene eller den anden mÃ¥de... Husker dog ikke hvor kraftigt rørgrej der var tale om, men blot at det kostede en mindre landejendom i nordsjælland...



Edited by friman - 11 Jan 2011 at 10:07
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 13:31
Hey friman..
 
Lige i dette tilfælde, virker det ikke som om, der er den store forskel i følsomheden.
 
Og egenligt underligt, da begge konstruktioner, har ca. samme "Baffel" mål..
 
Men sugekredsen på Ellam Dappo, trækker åbenbart ikke meget ned, i den samlede følsomhed.
 
Det er vel ca. 86 dB for Ellam Dappo og ca. 87-88dB for Ellam 25  ?.. SÃ¥ det er jo kun ca. 2 dB forskel..
 
Ikke det store at hente lige der..
 
Men når man snakker rør, så er 2 dB jo dog alligevel noget..
Men stadig... under 90 dB, kræver sku alligevel en kraftig rørforstærker...
 
mvh
chris-torb
 
 
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 14:00
1.
Baffeltabet er desværre det samme om det er konfiguret som 2- eller 2½-vejs.
Forskellen ligger i at i en 2vejs kompenserer man for tabet i filteret (ekstra komponenter) og en 2½-vejs kompenserer man med en ekstra enhed.

2.
Hvis ikke en WTW er lavet som dappolito, så er spredningsmønsteret og powerresponsen ikke optimalt, hvis den er lavet som dappolito, er det ekstremt svært at få ens diskant til at arbejde under de rigtige forhold, den kan nemt komme til at skrige, hvis man ikke er opmærksom på en række ting.

SS enhederne burde ikke være mere "sultne" end så meget andet, men de har en stærkere "kobling" med forstærkeren rent elektrisk pga. tabet i de mekaniske dele er holdt lavt.

Skal du finde noget som er nemmere at drive, skal du også finde noget som har højere følsomhed.

Er der smo chris-torb nævner brugt en sugekreds til at suge baffelstep puklen væk?? For så er det næsten det første som bør forbedres!

Jeg vil forslå Henrik at putte sugekreds på listen af ord vi ikke nævner her på forummet, så det vil blive erstattet med ********* i fremtiden.
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 14:32
Originally posted by kappen

1.
Baffeltabet er desværre det samme om det er konfiguret som 2- eller 2½-vejs.
Forskellen ligger i at i en 2vejs kompenserer man for tabet i filteret (ekstra komponenter) og en 2½-vejs kompenserer man med en ekstra enhed.
 
Som udgangspunkt tiltaler det sidste mig meget. Det er muligt at det er indbildning, men jeg synes ofte at jo færre komponenter, jo bedre lyder det. Det skal ikke forstÃ¥es sÃ¥dan at jeg er komponent-forskrækket, og jeg tror som sÃ¥dan heller ikke at det udelukkende er højttaleren alene, men nok mere samspillet med forstærkeren som forbedres. AltsÃ¥ at det giver forstærkeren mulighed for at arbejde mere optimalt...

Originally posted by kappen

2.
Hvis ikke en WTW er lavet som dappolito, så er spredningsmønsteret og powerresponsen ikke optimalt, hvis den er lavet som dappolito, er det ekstremt svært at få ens diskant til at arbejde under de rigtige forhold, den kan nemt komme til at skrige, hvis man ikke er opmærksom på en række ting.
 
Så det er med andre ord "hård mave eller tyndskid"? Skal jeg forstå ovenstående, så kan min konstruktion, af hensyn til powerresponsen, udelukkende laves som ren 2vejs hvis det skal være optimalt?
 
Her et lille billede efter de blev skåret ned, og inden de fik ny top på:

Originally posted by kappen

SS enhederne burde ikke være mere "sultne" end så meget andet, men de har en stærkere "kobling" med forstærkeren rent elektrisk pga. tabet i de mekaniske dele er holdt lavt.

Skal du finde noget som er nemmere at drive, skal du også finde noget som har højere følsomhed.
 
Højere følsomhed er jo som udgangspunkt også lig med store enheder og store kasser. Mit problem er lidt det at jeg har købt de enheder for længe siden, og der var der ikke rør i tankerne. Ligeledes er jeg ret vild med lyden i den 15w, så det er jo lidt bøvlet...
Er så tæt på at konstruktionen er helt færdig, og ville være ked af at skulle skrotte projektet for et med højere følsomhed, blot fordi jeg kom til at høre lidt rør...Embarrassed

Originally posted by kappen

Er der smo chris-torb nævner brugt en sugekreds til at suge baffelstep puklen væk?? For så er det næsten det første som bør forbedres!

Jeg vil forslå Henrik at putte sugekreds på listen af ord vi ikke nævner her på forummet, så det vil blive erstattet med ********* i fremtiden.
LOL!, ja den er lavet med ********* LOL
 
Du kan se diagrammet hér:
Mvh.
Friman
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 14:46
Originally posted by chris-torb

Hey friman..
 
Lige i dette tilfælde, virker det ikke som om, der er den store forskel i følsomheden.
 
Og egenligt underligt, da begge konstruktioner, har ca. samme "Baffel" mål..
 
Men sugekredsen på Ellam Dappo, trækker åbenbart ikke meget ned, i den samlede følsomhed.
 
Det er vel ca. 86 dB for Ellam Dappo og ca. 87-88dB for Ellam 25  ?.. SÃ¥ det er jo kun ca. 2 dB forskel..
 
Ikke det store at hente lige der..
 
Men når man snakker rør, så er 2 dB jo dog alligevel noget..
Men stadig... under 90 dB, kræver sku alligevel en kraftig rørforstærker...
 
mvh
chris-torb
 
 
Jeg har som tidligere skrevet ikke fÃ¥et prøvet rørforstærkeren pÃ¥ Ellam Dappoerne endnu, men jeg ved fra tidligere skift imellem højttalerne, at der subjektivt vurderet er ret stor forskel pÃ¥ hvor meget de 2 konstruktioner hver især skal have af havre før de siger noget.
 
Jeg skal være den første til at erkende, at jeg mente bestemt heller ikke at 2x10w var nok, men mÃ¥ konstatere at mht. vifaérne er det faktisk tilstrækkeligt til 95% af alt min musik. Omvendt, er der sÃ¥ nogensinde nok hvis man skal høre AC/DC ved realistisk live lydtryk....Big smile (Busk er undtaget for at svare hér WinkLOL)
 
Der er i hvert fald noget om snakken, mht at rør-watt lyder af mere end transistor-watt IMO. Det er så den ene ting, men hvad der fuldstændig tog mig med bukserne om haserne var, at den kan rent faktisk spille bas!! Ikke tordenskralds-techno-bas, men difrenceret og naturlig basgengivelse. Naturlige instrumenter i de nedre regioner lyder mere nuanceret og frigjorte end det meste transistor-grej jeg har hørt, og det kom temmelig meget bag på mig!
At den så har alle de andre "lækre rør-dyder" gør bestemt heller ikke noget, og her tænker jeg især på dynamik i mellemregistret....Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 15:01
Hey.
Jeg synes at du burde prøve med Troels filter.
Jeg har bygget Ellam D'appo, og bruger den som centerhøjttaler i mit surround serup.

Har ved flere lejligheder sat d'appo'en på højkant istedet for den ene ellam25, og jeg synes at d'appo'en spiller rigtig rigtig fint.
Og der skal, ved den opsætning, justeres et par dB + til ellam25, før at der er balance.
Og de 2 konstruktioner lyder faktisk næsten identisk, men det er jo selfølgelig også identiske enheder.
Ihvertfald en rigtig god ting, når man taler front/centerhølttalere.

Mvh
Chris-torb
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 15:17
Originally posted by chris-torb

Hey.
Jeg synes at du burde prøve med Troels filter.
Jeg har bygget Ellam D'appo, og bruger den som centerhøjttaler i mit surround serup.
 
Jamen jeg har bygget dem færdig med hans filter på! De er blot skilt ad igen fordi de skal have en gang farve. Mine er dog med SS9800 i stedet for XT25 (en verden til forskel, og IMO klart bedre, men det er ikke alle der synes det).
Min gamle far har bygget et sæt Ellam25 magen til dine, og de spiller også rigtig fint, dog synes jeg at der er en del lobbing på dem. Mere end på mine, og det var ikke noget jeg ville leve med.... De ændrer simpelthen for meget karakter alt efter hvor man befinder sig i rummet, og hvor højt man sidder i sweet spot.

Originally posted by chris-torb

Har ved flere lejligheder sat d'appo'en på højkant istedet for den ene ellam25, og jeg synes at d'appo'en spiller rigtig rigtig fint.
Og der skal, ved den opsætning, justeres et par dB + til ellam25, før at der er balance.
Og de 2 konstruktioner lyder faktisk næsten identisk, men det er jo selfølgelig også identiske enheder.
Ihvertfald en rigtig god ting, når man taler front/centerhølttalere.

Mvh
Chris-torb
 
Jamen det var også det jeg mente med, om ikke man fik lidt følsomhed "foræret" ved at lave 2½vejs, men det er så åbenbart i teorien ikke tilfældet...
Mvh.
Friman
Back to Top
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 19:57
Originally posted by friman


Min gamle far har bygget et sæt Ellam25 magen til dine, og de spiller også rigtig fint, dog synes jeg at der er en del lobbing på dem. Mere end på mine, og det var ikke noget jeg ville leve med.... De ændrer simpelthen for meget karakter alt efter hvor man befinder sig i rummet, og hvor højt man sidder i sweet spot.

 
Hey.
 
Nu er min viden omkring udstråling fra højttalere i den grad begrænset, så nedenstående er helt for egen regning. :-)
 
Lobing som det vist hedder (lobbing mener jeg er en kastemÃ¥de), er jo altid til stede i større eller mindre grad, nÃ¥r samme frekvenser udstrÃ¥les fra mere end en enhed.
 
Typisk lobing er jo i den grad til stede, i min Dappo centerhøjttaler, jo længere offaxis man befinder sig, men ikke specielt udtalt i ellam25, som de er placeret hos mig.
 
Tror umiddelbart ikke at "vertikal lobing" skulle være et større problem med 2½ vejs konstruktioner kontra D'appolito.
 
At konstruktionen ændrer lydkarakter, som du bevæger dig rundt i lytterummet, kunne jo formodenligt "udjævnes" ved at måle den offaxis og tilpasse filteret dertil.
 
Flere producenter eks. Dali, udmÃ¥ler jo nærmest konsekvent deres højttalere, omkring 30grader offaxis, netop med postulatet om, et bredere sweetspot.
 
NÃ¥r jeg lytter til musik, betragter jeg det som en "ren egoistoplevelse" og jeg har det fint med et smalt sweetspot. Ellam25 er optimeret til lytning on-axis, sÃ¥ det er bare at pege dem ind imod lyttepositionen :-) 
 
Men det kunne da være super interessant, om du kunne fÃ¥ lavet en off-axis mÃ¥ling med tilhørende filter pÃ¥ din fars "kasser" og her poste, hvilken forskel du oplever.
 
mvh
chris-torb
Back to Top
virious View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 07 Nov 2010
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 94
  Quote virious Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 21:22
Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey friman..
 
Lige i dette tilfælde, virker det ikke som om, der er den store forskel i følsomheden.
 
Og egenligt underligt, da begge konstruktioner, har ca. samme "Baffel" mål..
 
Men sugekredsen på Ellam Dappo, trækker åbenbart ikke meget ned, i den samlede følsomhed.
 
Det er vel ca. 86 dB for Ellam Dappo og ca. 87-88dB for Ellam 25  ?.. SÃ¥ det er jo kun ca. 2 dB forskel..
 
Ikke det store at hente lige der..
 
Men når man snakker rør, så er 2 dB jo dog alligevel noget..
Men stadig... under 90 dB, kræver sku alligevel en kraftig rørforstærker...
 
mvh
chris-torb
 
 
Jeg har som tidligere skrevet ikke fÃ¥et prøvet rørforstærkeren pÃ¥ Ellam Dappoerne endnu, men jeg ved fra tidligere skift imellem højttalerne, at der subjektivt vurderet er ret stor forskel pÃ¥ hvor meget de 2 konstruktioner hver især skal have af havre før de siger noget.
 
Jeg skal være den første til at erkende, at jeg mente bestemt heller ikke at 2x10w var nok, men mÃ¥ konstatere at mht. vifaérne er det faktisk tilstrækkeligt til 95% af alt min musik. Omvendt, er der sÃ¥ nogensinde nok hvis man skal høre AC/DC ved realistisk live lydtryk....Big smile (Busk er undtaget for at svare hér WinkLOL)
 
Der er i hvert fald noget om snakken, mht at rør-watt lyder af mere end transistor-watt IMO. Det er så den ene ting, men hvad der fuldstændig tog mig med bukserne om haserne var, at den kan rent faktisk spille bas!! Ikke tordenskralds-techno-bas, men difrenceret og naturlig basgengivelse. Naturlige instrumenter i de nedre regioner lyder mere nuanceret og frigjorte end det meste transistor-grej jeg har hørt, og det kom temmelig meget bag på mig!
At den så har alle de andre "lækre rør-dyder" gør bestemt heller ikke noget, og her tænker jeg især på dynamik i mellemregistret....Big smile


Jeg kan så fortælle, at det kun bliver bedre, jo højere op i ANs sortiment man kommer Wink

Et naturligt valg til den P1SE'er ville jo nok være DTQWT, hvis det skal komme fra Troels...
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jan 2011 at 21:35
Originally posted by virious


Jeg kan så fortælle, at det kun bliver bedre, jo højere op i ANs sortiment man kommer Wink
Det tror jeg gerne....Big smile Som sagt, sÃ¥ var det lidt en tilfældig byttehandel som afgjorde det, men det har jeg absolut ikke fortrudt!
Tror jeg venter lidt med at høre på større udgaver. Sådan noget har det med at blive dyrt...Ouch
Originally posted by virious

Et naturligt valg til den P1SE'er ville jo nok være DTQWT, hvis det skal komme fra Troels...
JA, og det er jo det der piner mig lidt! Det er jo ikke så belejligt nu hvor jeg har bygget de andre....Angry

Men sådan er det jo. MAN BLIVER BARE ALDRIG FÆRDIG I DEN HER HOBBY!!!!! (og det er vel også det der gør den sjov?)
Mvh.
Friman
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz