Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Nyt seas projekt XL4
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nyt seas projekt XL4

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nyt seas projekt XL4
    Posted: 21 Okt 2010 at 22:56
Tak for hjælpen henrik, og ja den er indkøbt, og bliver sat op lørdag, det andet fungere jo ikke, hehe.. 

Jeg sparede på lidt komponenter som du efterlyste, og valgte så et 2 ordens på bas/mid
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2010 at 22:57
Hey,

Nå, men forskellen som jeg ser det på mit og dit filter, er...

 - Dit er mere simpelt, hvilket er en god ting
 - Din fase er ikke helt god fra x-over og op
 - Din powerresponse er ikke helt så god

Jeg gør det når jeg laver dæmpeled, at jeg vil have at filteret ser samme grundimpedans om der er lpad på eller ej. Din impedans i diskantområdet er højere end diskantens naturlige impedans. Om det gør en forskel skal jeg ikke kunne sige. Det er bare en ting jeg konsekvent gør.

Hvor har du simuleret filteret hvis du ikke har LspCAD? 
Det er et fint filter du har lavet. Det kan sagtens være det lyder bedre end mit. Det er jo det sjove ved filtre og højttalere :)
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Okt 2010 at 23:07
Min fase kunne godt sidde tættere på x over, men det er jo lidt det der sker når man prøver at begrænse komponent antallet :( 

Nej det er ikke helt optimalt med det dæmpeled i teorien, har dog aldrig lyttet forskellen på dæmpeled direkte op imod hinanden, men kunne være sjovt. 

Jeg har simuleret i LspCad. Har bare ikke snapshot fra det. 
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2010 at 00:32


Jeg gør lige et forsøg på et 3 ordens. 
Det må være mit endelige forslag.. 


Edited by Boberik - 22 Okt 2010 at 12:03
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2010 at 20:35
Hey,

Det ser fint ud. Måske en smugle lys i klangen. Men helt klart et filter man skulle bygge og lytte.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2010 at 20:38
Hey,

Jeg har nu samlet et filter, og målt efter. Og tingene er ikke som de burde. 
Diskanten er 4-5dB for høj, i forhold til simulering. Så det er gået noget helt galt da jeg målte sidst.

Så jeg har lavet nye målinger, og korrigeret filteret i LspCAD. Jeg skal lige finde de få stumper der skal ændres, og så tjekke at alt er som det skal være. 

Lige nu ser det ud til at 4-5 stumper skal ændres for at det hele går op igen.
Back to Top
Boberik View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Dec 2009
Location: Greaa
Online Status: Offline
Posts: 316
  Quote Boberik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 10:38
Originally posted by syncroniq

Hey,

Jeg har nu samlet et filter, og målt efter. Og tingene er ikke som de burde. 
Diskanten er 4-5dB for høj, i forhold til simulering. Så det er gået noget helt galt da jeg målte sidst.

Så jeg har lavet nye målinger, og korrigeret filteret i LspCAD. Jeg skal lige finde de få stumper der skal ændres, og så tjekke at alt er som det skal være. 

Lige nu ser det ud til at 4-5 stumper skal ændres for at det hele går op igen.


Det kræver sku sin mand at indrømme sine fejl på et offentligt fora. Respekt for det..

Ser frem til de nye målinger bliver lagt op. 
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 12:40
Hey,

Tjo, tænke bare det ville være synd hvis nogen byggede højttaleren før jeg var helt færdig.
Men nej hvor er det træls at have bestilt stumper, og så skal 4-5 af den skiftes til andre værdier. Jeg må lige ned i gemmerne og se hvad jeg har liggende.

Problemet er at jeg har en meget dæmpet stue. Selv 4" enheder lyder som 6½". Så det er svært at høre her, om der er noget i toppen der stikker af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 13:59
Hey,

Det er sjovt du nævner det med at være mand til at indrømme sine fejl (Frost griner når han læser det her)....

Jeg har fundet fejlen... 

Jeg lavede råmålingerne for et godt stykke tid siden. 

Senere hentede svigerfar hans højttalere, og så havde jeg ingen at spille på. Så fik jeg nogle urgamle Jamo D265 op som min søster havde stående, så vi havde noget at se film med.

Meeen. Diskanten (nu fanger de første den) var lidt tilbagetrukket. Så er det jo heldig at man lige kan justere diskanten på forforstærkeren. Lige skrue lidt op.

Den har jeg spillet på et stykke tid. Nu fik jeg så endelig filteret lavet og sat til, og så kan jeg ikke forstå at diskanten spiller super højt, i forhold til simuleringerne.

Så, fremover skal jeg nok lige tjekke forforstærkeren...

Men som sagt, de rå måling var rigtige nok. Jeg skal lige tjekke filteret igen nu her idag, når jeg lige får tid. Har clio sat til und alles, så det tager ikke lang tid.


Edited by syncroniq - 03 Dec 2010 at 14:00
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2010 at 14:18
Hey,

Fik lige målt filteret som jeg startede ud med (uden tonekontrol).



Og her hvor jeg smelter en nærfeltsmåling af bassen sammen:

ETC plot:

Er der nogle af de kloge hoveder der kan sige hvad et ETC egenlig fortæller?

Alt i alt, fint. Har hørt lidt (meget lidt) musik og det lyder super godt.


Edited by syncroniq - 03 Dec 2010 at 14:24
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz