Forum Home Forum Home > Andet > Gode ideér, ris og ros
  New Posts New Posts RSS Feed: Struktur af fora
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Struktur af fora

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Struktur af fora
    Posted: 07 Okt 2010 at 22:59
Jeg vil lige komme med et input - så må de herrer vurdere om det er noget som man vil tage til efterretning.

Helt grundlæggende synes jeg simpelthen der mangler nogle fora til os som kommer fra Ground-Zero. Som jeg ser det vil det kun gavne siden hvis der blev lagt materiale ud som satte folk ind i det at bygge en højttaler - hvad det kræver af teknisk indsigt, evner rent håndværksmæssigt og hvad der er bedst at lære rent empirisk.

Personligt elsker jeg lyd og billede og går op i min hobby som de fleste andre. Jeg er dog blevet lokket herind via hifi4all fordi jeg blev nysgerrig om det var til at bygge min egen højttaler. Jeg må dog ærligt erkende at det er svært at få skabt det forkromede overblik over hvordan processen er. Et flowchart over dette ville være dets vægt værd i guld!

Så, without further ado, her er et forslag til hvordan forummet kunne se ud:




For begyndere

Formålet med dette forum er, at vække interessen for nye brugere af siden for det at bygge sin egen højttaler. Her gennemgås de basale komponenter som udgør en højttaler og hvordan disse arbejder sammen. Her starter man simpelthen med at læse og opbygge et vidensniveau så man er istand til at forstå nogle af de mest basale koncepter.

At bygge en højttaler 
- et forum om det at bygge sin egen højttaler. Hvad der kræves af én. Her kunne der stå noget om følgende:

- hvordan virker en højttaler?
- hvad er et delefilter og hvordan virker det?
- at designe en højttaler. I hvilken rækkefølge gøres det (!!FLOWCHART!!) og hvilke ting skal man passe på? - tommelfingerregler med mere!
- hvad kræves der for at bygge en højttaler? - teknisk, håndværksmæssigt og udstyrsmæssigt (målemikrofon, multimeter, loddestation...)

Planlægning

Formålet med dette forum er, at brugerne kan dele projekter som er i idéfasen med hinanden. I dette forum kan man få hjælp til designet af sin højttaler(valg af komponenter, kabinetudformning..). Et forslag til indhold kunne være:

- Valg af stumper "Jeg har dette budget og kan realisere et kabinet af dette størrelse - hvilke enheder passer mig?"
- Design af kabinet 
 "Jeg er igang med et projekt og mangler idéer til at løse et problem med at sikre den ønskede kombination af performance/udseende"
- Forhandlere af komponenter 
"Liste over forhandlere af komponenter. Ideelt ville man kunne søge på en bestemt fabrikant af højttalerenheder og finde hvilke forhandlere som kan skaffe delene hjem. Det samme med fx. dele til delefiltre"

Konstruktion og måling

Formålet med dette forum er, at brugerne kan dele erfaringer som andre kan bruge til deres projekter. Det værende sig metoder til at udforme/tilskære dele af kabinetter som har særlige former som kræver brug af special-værktøj. Det kunne også være en vidensbank til hvordan man påspænder finér med mere. Et forslag til indhold kunne være:

- Metoder 
"Her kan man få tip om hvordan man laver et bestemt udsnit, påspænder finér eller andet som man kan have gavn af at læse inden man går i gang med at realisere projektet"
- Måling af højttaler med Clio 
"Måling af højttaler med mikrofon. Her kan man se hvor man kan få målt sin højttaler og dele med andre"
- Delefilter 
"Her kan man hjælpes af med at designe delefiltre til sit projekt."


Mit anlæg og projekt

Formålet med dette forum er, at brugerne kan dele deres setup med andre. Her kan man få stillet nysgerringheden om hvordan andre brugere har valgt at indrette sig og hvilket udstyr de bruger. Desuden kan man fremvise sit nye projekt!. Et forslag til indhold kunne være:

- Mit anlæg 
"Fremvisning af anlæg. Samme formål som hos Nerds, hifi4all og recordere"
- Mit projekt 
"Fremvisning af nye projekter som er færdige."

Teknisk

Formålet med dette forum er, at brugerne kan opnå viden om hvordan man fx. aflæser diagrammer fra diverse software (fasedrej, frekvensplot, steprespons). Her kan også ligge tutorials til brugen af lspCAD, Speakerbuilder Pro etc! Et forslag til indhold kunne være:

- Aflæsning af diagrammer 
- Tutorials



Der kan også beskrives andre områder såsom:


Back to Top
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2010 at 23:04

KSB
Back to Top
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Okt 2010 at 23:11
Nå, jeg kan åbenbart ikke tilføje mere..

KSB
Brancheområde
"Andet"
Arrangementer og annonceringer

Jeg stopper her for i dag. Forhåbenligt kan vi få en god diskussion om hvordan vi kan forbedre siden for både de helt nye og de garvede brugere.

Mvh. Shalashaska
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 08:32
Jeg synes du har lidt fat i noget rigtigt...
 
Personligt har jeg også stadig en del områder hvor jeg er HELT blank, mens jeg mener at have oparbejdet kompetencer andre steder igennem tiden. Problemet er nok, at man har svært ved at kigge baglæns og se udgangspunktet, når man nu HAR tilegenet sig viden.
 
Som jeg ser det, så kunne man med fordel lave et forum for begyndere med de punkter "Shalashaska" nævner. Dels for at få nye med på vognen (tror en del opgiver, da det kan virke meget uoverskueligt at starte op, og man kan nemt blive lidt skræmt når "de kloge hoveder" skriver og forklarer, hvis man er helt grøn)
Derudover også for at undgå at skulle svare på de samme og de samme og de samme spørgsmål om og om igen. Ikke udfra et negativt synspunkt, men mere det, at hvis nybegyndere har mulighed for at tilegne sig en masse grundlæggende viden inden de begynder at fyre alle "standard-spørgsmålene" af, så tror jeg vi får brugt tiden mere fornuftigt, og alle kan i større omfang bidrage og være med til at hæve det generelle niveau. (ikke at det på nuværende tidspunkt er lavt, men der er relativt stor difference imellem hvor "vidende" brugerne ér)
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 09:22
Hey,

Mange tak for jeres indlæg. Det er super godt med feedback.

Jeg vil gerne give ret i at forumet her er nemmest for folk der kan bygge højttalere. Netop fordi det blev startet af en masse der kan. Grunden til forumets success, er udelukket fordi folk har været gode til at bakke det op.

Jeg er igang med www.SpeakerBuilder.dk som egenlig skal være startsiden for forumet. Her vil jeg lave en masse artikler omkring højttalere som nybegyndere kan læse. Det tager bare tid desværre, og jeg tager imod al den hjælp jeg kan få.

Jeg mener dog vi dække de fleste at de punkter du nævner :

Planlægning - > Valg af stumper
Konstruktion og måling -> Kabinet beregninger & Kabinet konstruktion
Mit anlæg og projekt -> Mit DIY projekt
Teknisk -> Målinger & Software

Men jeg er lidt bange for at have misforstået dig. Kan du ikke uddybe hvad det er du mener? Vil du have et område der hedder "For nybegynderen" med de punkter du har nævnt? Eller hvad mener du?


Edited by syncroniq - 08 Okt 2010 at 09:22
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 09:24
Hey,

Hvilke program på apple kopiere du teksten fra? Det går helt galt med alle de DIV tags den smider med.
Back to Top
Shalashaska View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 30 Sep 2010
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Shalashaska Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 11:41
Jeg bruger Win XP SP3 og google chrome. Alt var skrevet i Chrome. Da jeg postede skar den det sidste væk. 2. indlæg indeholde udelukkende det som den havde skåret væk (copy paste - jeg tog backup af min meddelelse inden jeg skød det nye topic afsted af bitter erfaring). 3. indlæg skrev jeg det påny..

Og ja, jeg mener der burde være et forum for deciderede nybegyndere som mig selv. Jeg mangler et sted hvor jeg kan stille alle de dumme spørgsmål, ét samlet sted hvor jeg kan lære om hvad det kræver af mig af bygge en højttaler og hvad jeg kan forvente mig af et DIY projekt. Pt. ligger denne viden spredt over flere hjemmesider, hvilket gør det uoverskueligt og sikkert tilbageholder nogle, da man også skal bruge sin tid på at finde informationen. Som jeg ser det vil det kun gavne siden hvis den var en vidensbank, hvor man kunne starte ud med alt det basale og derefter kunne sparre med de mere øvede brugere. Dermed kan det generelle niveau hæves da alle som ender ud med at have samme viden.

Jeg har selv haft noget regulering og state space control, men må ærligt indrømme det ligger lidt langt væk. Det kunne sikkert være lærerigt at skulle videreformidle det stof som jeg har haft til andre så måske kunne jeg skrive lidt om dette.

Håber det hjalp lidt på forståelsen,
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2010 at 13:41
Hey,

Ok super. Grunden til at jeg troede du brugte mac var, at dit indlæg inderholder rigtig mange elementer der hedder noget med "Apple-style-span="Apple-style-span"".

Jeg vil lige tage en snak med de andre og høre hvad vi kan gøre. For egenlig var ideen at selve hjemmeside www.speakerbuilder.dk skulle være læsestof for nybegyndere, og forumet hvis man havde spørgsmål. Men det kan godt være vi skal have et "nybegynder". Det skal siges, at der ingen steder her på forumet kan stilles dumme spørgsmål. Har man et spørgsmål, stiller man det.

Jeg vender lige tilbage når jeg ved mere. Igen, tak for dit feedback :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz