Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Filter udvikling til nye enheder i gammel Sony kab
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Filter udvikling til nye enheder i gammel Sony kab

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Filter udvikling til nye enheder i gammel Sony kab
    Posted: 10 Sep 2010 at 12:30
Originally posted by Busk

Originally posted by friman

Originally posted by Busk

Man skal dog blive siddende i alm. lyttehøjde, grundet den kraftige vinkling, valg af diskant og afstand mellem enhederne, der forsvinder en del når man rejser sig. Busk
 
Det er dét Kappen mener med "lobbing".... Dit lyttevindue bliver snævert qua stor afstand mellem enheder, høj delefrekvens (18w spreder jo ikke særlig godt så højt), og xt25erens manglende evne til god spredning...
ahh havde ikke hørt udtrykket før.

Man kan jo så undre sig over hvorfor dette så er gjort på en Gamut S9, men det er jo ikke dens eneste problem LOL.

Busk
Der er ikke det samme problem, da der deles til en ren mellemtone... Men ja, det er på ingen måde optimalt, og slet ikke med en xt25 (eller R29 for den skyld) hvis du spørger mig.
Det værste tilfælde jeg kan komme i tanke om mht. dette problem må være Avalon Acendent. De må dele meget lavt, eller også har de bare meget store problemer med "lobbing" (har ikke tjekket om det er et problem med dem i praksis).
 
Troels G har skrevet lidt om at dele helt nede omkring 1khz, hvor det menneskelige øre skulle have ekstremt svært ved at bestemme om det er den ene eller den anden enhed der spiller, og man vil derfor have meget svært ved at høre evt. problemer omkring delefrekvensen. Om der er noget om det eller ej skal jeg ikke kunne sige....?
Men typisk kræver det jo nogle lidt specielle diskanter for at dele så lavt. (evt. sådan nogle hér: http://www.troelsgravesen.dk/large_domes.htm)


Edited by friman - 10 Sep 2010 at 12:35
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2010 at 16:46
@Busk, Tak for sidst, - det var lærerigt og super hyggeligt.
Og til dem der endnu ikke ved det; - kan Busken noget udi filter og højttalerkunsten som jeg har dyb respekt for Wink
 
Da jeg for små 2 år siden så de 2 Sony SS-M3E-Wega kabinetter til salg for 400 kr. hos FMJ tog det et splitsekund før bilen var startet... dem MÅTTE jeg have, da jeg længe havde påtænkt en L3 klon til små penge. OK...det blev/bliver så aldrig en L3 klon da volumen er for lille, men alligevel :)
 
Der har tidliger været forsøgt med 18W/8546-00/R2905-9700, XT25-60-04 og R2904 (og der er delt fra alt mellem 1500 og op til 4000HZ) - alle med en fantastisk mellemtone til følge... dog ingen bas under 100Hz qua QTS på 0,22. Skiftede så bassen ud med 4531-G00, men fik dem aldrig til at spille optimal mellemtone og bassen var lidt mudret - så de har stået standby indtil i lørdags. 
 
Tænkte, - at en dag kommer de små Sony Banditter til at spille så englene synger med - med et godt filter - for mine egne var vist ikke helt optimale? Embarrassed

Busk-filteret synes jeg ser rigtigt godt ud!, - og jeg glæder mig vildt til at lytte til Babyerne efter modificeringen.
 
Fantastisk så meget bas med fodtramp der kan komme ud af 2 skotøjæsker, når der hældes effekt i kasserne Smile og det bliver spændende at se målingerne under 200Hz.
Det lille 12L kabinet er født som trykkammer, - senere har jeg opboret det ad 2 omgange og tunet porten til  ca. 44Hz.
 
Anyway tror jeg at disse her ender som vores pensionist-højttalere - når den tid kommer. Flotte kasser efter min og fruens mening, og som vist efter historien er udviklet af en dansker til Sony-USA og født med Vifa og Peerless enheder. Delefiltrene var ret omfattende med hele 21 komponenter i fin kvalitet - hvilket var usædvanligt i 1994.
 

 


Edited by Mik112 - 11 Sep 2010 at 11:09
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Sep 2010 at 18:12
Takker for de flotte ord, men jeg er stadig igang med at lære dette ædle fag, og med tiden er jeg sikker på jeg bliver rigtig god.

Du skal glæde dig til at høre dem. I næste uge vil jeg tage nogen flere forskellige målinger på dem, også en gang nærfeldt målinger af bas/mellemtonen.

Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz