Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Basrefleks beregninger
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Basrefleks beregninger

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Skytte View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 25 Jul 2009
Location: Nærum
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Skytte Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Basrefleks beregninger
    Posted: 01 Jun 2010 at 13:32
Hej Alle

Jeg er ikke så erfaren med beregninger til basrefleks systemer, jeg har mest arbejdet med lukkede konstruktioner.  Jeg skal bruge kabinet volumen og port dimensionerne til det mest almindelig setup med en ScanSpeak 15W/8530K00. Det skal bruges til nogle målinger.

Når jeg bruger Lab 3 programmet kan man få den til at tune efter nogle forskellige "QL". Det er vel det samme lige som når man går efter et bestemt QTC i en lukket konstruktion. Er der nogen der kan forklare det mest almindelige QL at gå efter?

Mvh
Søren S.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2010 at 10:22
Nej, QL beskriver ikke afstemningen. Det er Q-værdien for systemets samlede tab. Intet tab svarer til uendelig QL (omvendt proportionalitet). Den typiske værdi er omkring 7. Den simple tabsmodel tilskriver hele tabet til lækage. Egentlig er det QB (det totale box-/porttab), der er 7, men i den simple tabsmodel bliver QL=QB. Selv foretrækker jeg at regne med både QL, QA og QP (lækage-, absorptions- og porttab). Der gælder:
 
QB = 1 / (1/QL + 1/QA + 1/QP)
 
Man ser, at hvis QA og QP sættes til uendelig, bliver QB = QL, og derfor laver man alignment-opslag for QL, selv om der burde stå QB.
 
Jeg regner med QL=12, QP=20 og QA=105. Det er typiske værdier, jeg har målt, og det giver QB=7. Man ser, at godt nok er QL mest dominerende, men QP og QA er ikke ligefrem uendelige. Der er dog lille forskel i simuleringer foretaget med den simple og den udvidede tabsmodel, og da der alligevel altid skal trimmes port og dæmpning til sidst, er det helt ok kun at bruge den simple tabsmodel.
 
I et lukket system er der selvsagt ikke noget QP, og her er lækagetabet selvsagt også ubetydeligt (medmindre enheden anvender phase plug, selvfølgelig). Derfor er QB=QA her en rigtig god tilnærmelse, og i den situation ligger QA typisk mellem 25-30.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz