Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: egenfrekvenser i kabinettet?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


egenfrekvenser i kabinettet?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: egenfrekvenser i kabinettet?
    Posted: 26 Maj 2010 at 14:05
Hejsa

Jeg er ny her på siden, har læst med en del tid, men har ikke rigtig haft tid til andet end at kigge med ;)
Jeg går med selvbyg tanker, er pt ved at spare sammen til enheder (det tager sin tid som jobsøgende akustiker Wink)

Mit spørgsmål går på afstivning af kabinettet. Kabinettet afstives for at undgå vibrationer og egenfrekvenser, der farver lyden. 
Men hvis nu man antager at et kabinet har mange forskellige egenfrekvenser, så det på den måde dækker et meget bredt spektre, vil det så på samme måde påvirke lyden hørbart? 

Er der en måde at bestemme kabinettets egenfrekvenser hjemme i stuen?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 15:20
Kabinettet vil altid have egenfrekvenser - du kan dæmpe dem og rykke rundt på dem (fx flytte dem uden for den pågældende enheds arbejdsområde). Det er den første modeshape, der er betydende - dvs. giver et bedrag til lydtrykket. Højere modeshapes udslukker mere eller mindre sig selv, da lige store arealer svinger ind og ud (altså bidrager positivt og negativt til lydtrykket) - desuden har de mindre amplitude end den primære vibration. Vibrationsfrekvensen afhænger af pladens dimensioner og materialeparametre.
 
Ud over pladevibrationer vil der også være stående bølger i kabinettet (dog ikke hvis den største indvendige dimension er mindre end en halv bølgelængde af enhedens øvre grænsefrekvens/delefrekvens - da vil der kun være trykopbygning). Enhedens placering i forhold til tryk-maxima og -minima er afgørende for, i hvor stor grad de stående bølger exciteres. Der kan siges meget mere om dette, men det bliver ikke lige her.
 
Afstivning kan med fordel være asymmetrisk. Bitumen kan dæmpe vibrationer (men naturligvis ikke stående bølger) betydeligt. Dæmpemateriale ude i voluminet tager godt fat i stående bølger. En skråtstillet top- eller bundplade i et højt kammet er en rigtig god idé.
 
/Ulrik 


Edited by USXX - 26 Maj 2010 at 15:22
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 15:28
Rum-modes er lige så interessante at kigge på. Her betyder basenhedens placering i forhold til rummets vægge, gulv og loft en hel del. Det er typisk de første fire aksiale rum-modes, der er hørbare, da de ligger under Schröders grænsefrekvens for et rimelig almindeligt lytterum. Stående bølger herover kan ikke umiddelbart skelnes fra hinanden (men derfor kan man sagtens være generet af almindelige refleksioner og flutter-ekko).
 
Slut herfra.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 26 Maj 2010 at 15:29
Back to Top
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 16:02
Jeg er med på de stående bølger, det er som rumakustik, bare i mindre størrelsesforhold. 
Årsågen til mit spørgsmål, er at mange der bygger kabinetter, ser ud til at placere afstivningen symmetrisk, hvilket vil give én dominerende frekvens fra kabinettet. Hvorimod hvis afstivningen er placeret asymmetrisk, vil det blive et bredere men ikke nær så kraftigt bidrag fra kabinettet.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 16:10
Velkommen til!

Der er nogle som gør ekstremt meget ud af afstivninger osv. Jeg har dog svært ved at se hvorfor man ikke bare skulle bruge en tykkere plade. Jeg tror man ofte kan få mere gavn af det ekstra materiale og fortrængte volumen ved blot at bruge tykkere plader, her er det specielt forpladen som er vigtig. Den må selvfølgelig ikke blive så tyk, at den ligefrem kvæler enhederne. 

Hvis man skal retfærdiggøre afstivning, synes jeg ikke bare at man skal smide det ind, som jeg synes man ser mange gøre, men kun vælge enkelte afstivninger de absolut mest kritiske steder.

Hvis du spøger mig, er der langt mere interessante problemstillinger at tage fat i omkring højttalere som jo egentlig er det rene skrammel på det stadie som de befinder sig nu ;) Men det er jo det som gør det så spændende :)
Back to Top
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 21:06
Originally posted by kappen

Jeg tror man ofte kan få mere gavn af det ekstra materiale og fortrængte volumen ved blot at bruge tykkere plader

Den plads som en tykkere plade vil tage, bliver jo også optaget af mange afstivninger. Så det må komme ud på et.

Jeg har lidt erfaring inden for auto hi-fi, har et par kammerater der bygger til Emma konkurrence (så det er ikke det rene bulder) og vi har aldrig brugt så mange afstivninger, som set i nogle af folks projekter. Selvfølgelig er kasserne mindre og formen ofte meget mere kompleks end en "lang firkantet" højtaler.

Med mit kommende selvbyg projekt er planen at bygge et par lækre satelitter og en subwoofer, som senere når vi flytter i noget større kan bygges om til et par højtalere i en ordentlige størrelse. 

I skolen har vi ikke haft så meget praktisk med kabinetter, mere det teoretiske omkring volumen, port, slave, parallelle sider osv og kun enkelte kabinetter er blevet lavet og målt efter. Derfor vil jeg gerne høre alle andres bitre erfaringer og know-how når det kommer til den praktiske del af selvbyggeriet. Der er ingen grund til at jeg også falder i de samme huller ;)

Originally posted by kappen

højttalere som jo egentlig er det rene skrammel på det stadie som de befinder sig nu ;) Men det er jo det som gør det så spændende :)
Skrammel og skrammel, det er så meget sagt. Men effektive, det er de ihvertfald ikke ;)


Edited by kappen - 26 Maj 2010 at 21:52
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 21:52
Originally posted by kappen

Jeg tror man ofte kan få mere gavn af det ekstra materiale og fortrængte volumen ved blot at bruge tykkere plader

Den plads som en tykkere plade vil tage, bliver jo også optaget af mange afstivninger. Så det må komme ud på et. - Ja det er også min pointe. Så jeg vil altid gå efter god pladetykkelse og en enkel men effektiv afstivning, fremfor at spare på pladerne og smide en masse afstivere i. Det er jo ofte et kompromis mellem vægt/størrelse og stivhed. Vil du endelig gå amok, er der en løsning som er bevist effektiv: Matrix afstivningen som bla. B&W bruger i deres topmodeller. Jeg har set nogle målinger af deres højttalere med accelerometre på og det virker! Men de er jo også enormt store og tunge, så det må man gøre op med sig selv om det virkelig er så vigtigt. Jeg mener ihvertfald at man bør prioritere mange andre ting først.

Jeg har lidt erfaring inden for auto hi-fi, har et par kammerater der bygger til Emma konkurrence (så det er ikke det rene bulder) og vi har aldrig brugt så mange afstivninger, som set i nogle af folks projekter. Selvfølgelig er kasserne mindre og formen ofte meget mere kompleks end en "lang firkantet" højtaler.

Med mit kommende selvbyg projekt er planen at bygge et par lækre satelitter og en subwoofer, som senere når vi flytter i noget større kan bygges om til et par højtalere i en ordentlige størrelse. 

I skolen har vi ikke haft så meget praktisk med kabinetter, mere det teoretiske omkring volumen, port, slave, parallelle sider osv og kun enkelte kabinetter er blevet lavet og målt efter. Derfor vil jeg gerne høre alle andres bitre erfaringer og know-how når det kommer til den praktiske del af selvbyggeriet. Der er ingen grund til at jeg også falder i de samme huller ;)

Hvad er det for en uddannelse du er blevet færdig med? Jeg læser selv til Elektronikingeniør og regner med at overbygge med noget Akustik på DTU eller lignende efterfølgende.

Originally posted by kappen

højttalere som jo egentlig er det rene skrammel på det stadie som de befinder sig nu ;) Men det er jo det som gør det så spændende :)
Skrammel og skrammel, det er så meget sagt. Men effektive, det er de ihvertfald ikke ;)

Ja "skrammel" er provokerende, men der er jo problemer nok at tage fat i ihvertfald. Her er følsomheden da et af de mere overkommelige ;).


Edited by kappen - 26 Maj 2010 at 22:01
Back to Top
Doktor View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 26 Maj 2010
Location: Esbjerg
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Doktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2010 at 22:10
Jeg misforstod dig, det lyder til at vi er enige ;)

Jeg er blevet færdig som Civilingeniør i Fysik og Teknologi med speciale i Akustik, fra Odense Teknikum og Syddansk Universitet. 
I mit speciale lavede i samarbejde med Scan-Speak hvor jeg designede en højtalerenhed med elektromagnetisk magnetsystem, fremfor de permanente magneter. Prototypen blev så målt igennem og sammenlignet med en eksisterende enhed med et konventionelt permanent magnetsystem. Et rigtig spændende projekt, især det at arbejde med elektroakustik interesserer mig en del :)
DTU har lidt bedre faciliteter end vi har på SDU, så det valg kan jeg kun bifalde :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz