Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 vejs aktiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 vejs aktiv

 Post Reply Post Reply
Author
Message
boelt View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 16 Apr 2010
Location: Aalborg
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote boelt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 vejs aktiv
    Posted: 23 Apr 2010 at 00:36
 
 
Hej på forum. Jeg har været så letsindig, at give mig  ikast med at bygge ovenstående birkekryds  kabinetter, der skal munde ud i et set 3 vejs aktive -et styk baskab færdigt (næsten).
 
Mellem/diskant kabinet bliver i ligende design, valget af enheder ligger ikke helt fast endnu - men tænker lidt på accuton som mellemtone og muligvis en AMT diskant -Eton eller Mundorf.
 
Forstærker/delefilter, bliver Groundsound coolback 600, derfor hullet på bagsiden.
Kabinettet har en vollumen på 40l og skal huse 2stk ss8531 der er genbrug fra et andet projekt, planen er så, at de skal portes i bunden.
 Her er det så, at forumets samlede erfaring kommer i spil. Hvad er jeres bud på portdimentioner- og hvor meget skal de hæves fra gulvet???.
 
mvh Claus.
 
 
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2010 at 19:13
Super spændende projekt.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Apr 2010 at 20:45
Ja med den begyndelse skal det nok blive godt. Det ser godt ud, glæder mig til resten.
 
Michael
Back to Top
boelt View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 16 Apr 2010
Location: Aalborg
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote boelt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 17:16

så.... er projektet kommet et par skridt videre, der er nu miderlertidig lyd - mellemtone/diskant varetages af et par Troels G CSM monitors ss8545 + xt25.

Men billeder det er hvad folket vil ha.
 
 
"næsten" matrix afstivning og vægtykkelsen er ca 30mm. 3 af afstivningerne har fat i frontbaflen
 
 
32x21mm birkekryds der venter på at blive udhulet.
 
 
man nærmer sig.
 
Groundsound coolback ll 600 - det er virkelig solide sager 12-14kg 15mm alu monteringsplade.
 
 
Det er så her projektet står. Jeg har lavet en hurtig delefilterkonfiguration hvor jeg mellem bas mellemtone deler ved 350 hz (butterworth 12db).
Mellem diskant/mellem deles ved 3khz (4 ordens LR)
Jeg har derudover justret lidt på bassen via EQ i området 50 - 60hz  -3db.
 
lyder det godt??? - ja det faktisk bedre end det har nogen som helst grund til at være, taget i betragtning at der ikke er foretaget måling på højtaleren.
mulighederne Groundsounds software er simpelthen uovertrufne og brugervenligheden er helt i top, og det er forholdsvis enkelt at opnå et brugbart resultat. Ændringer i filterkofigurationen kan laves "on the fly" på et split sec. Åhh... det er guf for en pilfinger.
 
Forstærkerkraften virker nærmest uendelig der er virkeligt godt greb i membranerne. Det skal her nævnes, at jeg normalt spiller på 250w musical fidelity og jeg mangler altså ikke noget - hverken i kvantitet eller kvalitet.
 
Ps. Jeg fik vist lige resized de billeder i overkanten - ska se om jeg kan gøre det bedre næste gang.
 
Mvh Claus.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2010 at 20:53
Hey,

Hold da op det ser godt ud. Det bliver fedt at følge med i.
Clap
Back to Top
boelt View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 16 Apr 2010
Location: Aalborg
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote boelt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2010 at 01:01
jeg takker - ja det griber jo om sig, men jeg tror det er besværet værd. umiddelbart virker det som om ulemperne mht. adc -dac konvertering opvejes af fordelene i form af bla. rumtilpasning og man skal i den forbindelse heller ikke undervurdere "legefaktoren"Smile
 
kabinetterne - ja det er jo ikke fordi det er specielt vanskeligt, at lave dem på den måde - det er bare tidskrævende.
Back to Top
3Cubed View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 08 Jun 2010
Location: CPH
Online Status: Offline
Posts: 22
  Quote 3Cubed Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2010 at 01:48
Damn, det ser kamp godt ud med det birke krydsfiner arbejde. Clap Er de fræset eller skåret med stiksav? Har du så droppet porten i bunden af bas delen, eller hvordan er det med det?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz