Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: 2.5 vejs med forskellige basser
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2.5 vejs med forskellige basser

 Post Reply Post Reply
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2.5 vejs med forskellige basser
    Posted: 17 Feb 2010 at 13:05
Jeg havde engang et sæt B&W Matrix 803, en 2.5 vejs med to basenheder: en kevlar bas/mellemtone og en polypropylenbas - ligesom denne 804: http://www.gis.net/~austudio/Used/speakers/b&w_804_series-1.jpg

De to enheder deltes om en refleksport, og systemet spillede godt. Specielt bassen var fremragende.

Hvis man laver en alm. 2.5 vejs, sætter man jo bare de to ens enheder i et dobbelt så stort kabinet som een enhed kræver, afstemt til den samme resonansfrekvens.

Mine spørgsmål til jer er: 
1. Vil det kunne fungere med to enheder med forskellige arealer, fx. en 6.5" og en 8"?
2. Hvordan vil to enheder med forskelligt areal opføre sig i det samme reflekskabinet?

Jeg mener at Wilson Audio har sat to forsk. basser i samme kabinet og Tony Gee/Humblehomemadehifi har osse: http://www.humblehomemadehifi.com/Galactica.html, dog spiller de samme frekvensområde, men det er jo sagen uvedkommende.




Edited by felsby - 17 Feb 2010 at 13:06
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 13:43
Her er SS18W + 22W i 30l afstemt til 30Hz - det er 22W nederst, men da den er 2dB mere følsom, vil de spille lige højt i bassen.




Edited by felsby - 17 Feb 2010 at 13:48
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 18:24
Jeg glemte at skrive, at min ide med konstruktionen var at få stort membranareal, men samtidigt slippe for seriekondensator til mellemtonen - altså de sædvanlige 2.5 vejs fordele, og så bare med lidt ekstra areal på den nedre bas.
Jeg forestiller mig at man risikerer at den mindste enhed risikerer at gå i bund, hvis der er for stor forskel på enhedernes størrelse, derfor mit valg af enheder.

Jeg læste forkert på Humble Homemade - basserne har hvert sit kabinet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 18:41
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/805wilson/index4.html
Men Wilson putter en 10" og en 12" sammen i et kabinet med en port!
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 21:25
1. Tja, det kommer vel an på hvad man mener med fungerer. 2 forskellige enheder vil aldrig have samme frekvenskarakteristik og dermed heller ikke det samme fase forløb, de vil derfor ikke summere som 2 ens, men det er svært at sige præcis hvad der kommer til at ske.

2. Jeg er bange for at enhederne kommer til at koble sig til hinanden igennem luften og fungere som slaver for hinanden, men det er svært at sige, man kunne jo prøve. 

Jeg har svært ved at se, hvad man vil opnå ved at lave et 2½Vejs kabinet med 2 forskellige enheder, som jeg ser det, får man alle ulemperne ved 2Vejs system og ingen af styrkerne ved hverken 2½ eller 3Vejs.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 21:49
tak for input, Kappen.

1. Man kan jo kalde 2.5 vejs for en nem baffelstepkompensation. Her bliver baffelsteppet så bare korrigeret med en lidt større enhed.
2. Hvis man nu tager to ens basser, bliver de jo filtreret forskelligt - giver det så ikke også altid faseforskelle?
3. Men indrømmet, min ide giver kun 70cm2 ekstra areal ift. to 18W. Men det er jo sjovt at lave noget lidt anderledes (især hvis det virker)
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2010 at 22:17
1. Det kan du have ret i, men jeg tror alligevel at det bliver sværre at få 2 forskellige enheder til at følge hinanden, men det må man jo tage som en udfordring.

2. Jo, men man kan alligevel få dem til at summere ret godt i praksis, skal se om jeg kan finde nogle 2½vejs konstruktioner som eksempel.

3. Ja 70cm2 mere, men den mindste enhed skal altid arbejde mere end den større og derved vil dens membranudsving være næsten uændret.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz