Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Port ved gulv
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Port ved gulv

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Port ved gulv
    Posted: 13 Jan 2010 at 08:19
Det er muligvis et dumt spørgsmål, men hvordan bør man placere porten bagpå i en MTM gulvhøjtaler?

Idealiseret fra enhederne bør den jo placeres imellem dem pga. lige afstand til enhederne, men er der fordele i forhold til rummet ved at placere den forneden, dvs. kan man forvente mindre/mere kobling til rummets egenfrekvens ved at placere den forneden ved gulvet?

Tak for kommentarer.


Edited by bknielsen - 13 Jan 2010 at 08:20
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2010 at 22:09
Okay! Var det virkelig så banalt, eller er der bare ingen der ved det Smile, evt. findes intet entydigt svar.

Det ser ud til at Troels mener en port ved gulvet eller i hvert fald pegende mod gulvet giver mere kobling til rummet på denne side: http://www.troelsgravesen.dk/C17mk4.htm (så det tager jeg for gode varer). Min bliver placeret mellem enhederne.






Edited by bknielsen - 15 Jan 2010 at 22:10
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2010 at 22:36
Fordelene med gulvplaceret port:
1. den kan være lang uden at skulle bøjes
2. Man kan ikke så godt høre den mellemtone, der evt. måtte slippe ud
3. Bedre kobling til rummet - måske!

I øvrigt er der mange, der skriver at en bagudvendt port skal have luft til at "ånde". Det passer ikke. 4 cm er ihvertfald fint, hvilket man kan overbevise sig om ved at regne på det. Men mange ht lyder ikke så godt så tæt ved væggen, port eller ej. Det er en anden historie.
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2010 at 21:06
felsby, tak for svar.

Det med mere output fra port pegende mod gulvet må være noget med at udstrålingen bliver 2 pi rum, når gulvet virker som baffel. Og det er vel også det Troels udnytter i konstruktionen på linket.

Min første tanke var egentlig, om de stående bølger pga. rummets dimensioner vil bliver mere eller mindre anslået ved forskellig port placering.

Det med dit punkt 2, har jeg tænkt mig at klare ved at vende den bagud. Igen tak for svar.


Edited by bknielsen - 14 Feb 2010 at 21:06
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2010 at 21:25
Porten udstråler kun < 100Hz, dvs. med bølgelængder > 4m. Så er det ligemeget, det med koblingen, tror jeg egentlig. Men med gulvport bliver portens kobling mere uafhængig af placering ift. vægge ihvertfald.
Back to Top
schubert_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote schubert_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 00:21
er ved at lave mine højtalere om. så jeg vil da godt lige høre om det er ok at sætte portene bag på når højtalerne skal stå i et hjørne og næsten helt op ad væggen( konen har bestemt hvor de skal ståSmile) det vil hjælpe da jeg er ved at løbe tør for plads i forpladen. hvor skal de evt helst placeres i forhold til bassen? lige en ting mere. hvilken hastighed er det man helst skal holde sig under for at undgå portstøj?
mvh Frank Schubert


Edited by schubert_dk - 12 Mar 2010 at 00:22
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 11:44
Hey. Hvis du har mulighed for det, så kan du også smække porten i bunden.
Back to Top
schubert_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote schubert_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 12:36
ja. men det er ikke rigtigt en mulighed i dette tilfælde. er ikke meget for at hæve den op.  
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz