Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Waveguide SB29RDC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Waveguide SB29RDC

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Waveguide SB29RDC
    Posted: 17 Feb 2024 at 01:06
Hej forum. 
 
Jeg mener at det var DanielS og Hylle der endte med et sæt printede waveguides til pakkelegen.
Nu har jeg endelig faaet taget mig sammen til at gore designet helt faerdigt. 

De to WG der har et "2" tal bag paa har samme geometri som den jeg har lavet folgende maalinger med.
(de andre med "1" bagpaa har naesten samme geometri)

her er maalinger paa den raa waveguide med en Sb29RDC-04 spaendt bag paa. :










Og jeg har ogsÃ¥ for sjov skyld simuleret et filter sammen med en sb19tx woofer for at verificere mine forsog paa at matche en 6-8 tommer i power respons. 

Det gav folgende respons. 








Som i maaske har spottet, saa er der en ret god sammenhaeng i power responsen ( den blaa graf i det midterste billede paa første raekke) hvor enhederne overlapper hinanden. (og JA der er en fejl i onaxismaalingen paa wooferen, men orkede ikke gore det om)


Jeg tror godt man kan kalde det for en "constant directivity waveguide". I hvert fald op til ca 6Khz LOL  
Der kan ses paa DI kurven at denne stiger stiger forst kraftigt over de ca 6-7khz. 

HVIS i en dag vaelger at pudse jeres waveguides ned og male dem paene, saa giv dem lidt karlighed paa indersiden af det lille cutout til kantophaenget. men giv lige lyd, saa kommer jeg med et par fif :D


 




Edited by Frost - 17 Feb 2024 at 01:08
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 633
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2024 at 10:06
Update:
Jeg har nu brugt mine waveguides i en hoejtaler herhjemme. 

Den er bestykket med en satori 7,5" TX samt sb29rdc-04.


indtil videre spiller de med et DSP baseret filter bestaaende af en blanding af IIR og FIR filtre. 










jeg har lavet et bevidst valg om at favorisere in-room respons, frem for onaxis responsen. Mit lytterum er ikke voldsomt stort, saa power resp. bliver hurtigt dominerende. 

Lytteindryk: 
Jeg er rigtig godt tilfreds med Textreme enheden. Den lyder især godt i mellemtonen Clap
Diskanten lyder slet ikke tosset, og pga waveguidens spredningskarakteristik, saa er jeg fri for den direktive gengivelse ringstraalere ofte laver.  
Dog konkluderer jeg at jeg bliver noed til at spare sammen til et saet TX domer til min waveguide, da jeg forestiller mig at der er yderligere performance at hente. 

Jeg arbejdede paa at lave hoejtaleren med passivt filter, men pga det eventuelle skift af diskant, saa bliver det vist udskudt.

Jeg fifler lidt med porttuningen, og den viste afrulning i bunden, er ikke helt retvisende. 



 

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 657
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: Yesterday at 12:33
Frost, Det ser som altid godt ud! Jeg var ogsÃ¥ ret begejstret ikke mindst for Textreme mid wooferen, da jeg lavede filter til Hans´s store 3 vejs højttaler, men ogsÃ¥ diskanten, som er et godt mix af hvad "hÃ¥rde dome´r" og tekstil dome´r kan. 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz