Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer
    Posted: 14 Jan 2024 at 18:05
Jeg har koebt et saet Ciare NDH 15-4 S og skal i gang med at beregne kabinetter.

Jeg taenker, at dele omkring 150 Hz. Synes I, at jeg skal daempe kabinettet?
Selv tror jeg, at det ikke giver nogen forskel…?

Egentlig ville jeg helst lave et lukket kabinet og lave en smule EQ, men det er ikke sikkert, at det er en god ide. Derfor vil jeg lave plads i bunden af fronten, hvor der er plads til en eventuel port, helst slottet.
Jeg er bare i tvivl om, hvilken diameter, porten skal svare til?
Nogle bruger en enkelt 10 cm port, andre to (arealet af port diameteren skal jo omregnes til arealet af slot.
Af praktiske aarsager, skal porten monteres i front.

Jeg taenker, at lave det hele i 18mm baltisk birk og montere ekstra 12mm sort MDF i fronten.

De to subwoofere skal drives af en Lyngdorf TDAI 2200 og der korrigeres via Roon eller Acourate.

Mange tak for inputs.

Mvh. Michael


Edited by Dichael - 14 Jan 2024 at 18:44
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2024 at 07:08
Du kan starte med at laese denne traad (i sin helhed).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2024 at 11:21
Du skal som minimum have en port, der svarer til 15 cm i diameter.

Jeg forstaar ikke din raekkefoelge - du har koebt enhederne og skal nu til at beregne kabinet. Det kunne have vaeret en ide at goere det omvendt. Hvad fik dig til at vaelge denne (til formaalet umiddelbart ikke specielt velegnede) enhed? I basrefleks kan du med god vilje lige traekke den ned til omkring 50 Hz. Den har til gengaeld hoej foelsomhed, og den faar/kan faa et flot/hurtigt pulssvar - men den gaar ikke dybt (slet ikke som subwoofer betragtet). EQ og basrefleks er generelt en daarlig kombination, og det gaar jeg da heller ikke ud fra, at du har taenkt dig. I lukket kabnet vil du i oevrigt ikke kunne klare dig med blot en smule EQ - der skal del EQ til, da du uden EQ kun vil kunne hive den lige under 80 Hz. EQ og lukket kabinet fungerer fint sammen, men man skal kende sit behov for slaglaengde og belastbarhed samt have tilstraekkelig effekt til raadighed (hver 3 dB kraever den dobbelte effekt).  



Edited by USXX - 15 Jan 2024 at 11:23
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2024 at 11:32
Hej Ulrik!

Jeg har tanekt over tingene, samt diskuteret med Troels Gravesen, som jeg koebte dem af.

Min fejl er nok, at jeg skrev subwoofer i overskriften….

projektet er baseret på en ide om at lave et komplet system, med BL og lav MMS.
De bliver koblete sammen med Eighteensound 10 NMBA520, samt en waveguide fra Audiohorn + Eighteensound NSD1095N

Jeg husker ikke lige portberegningerne, men mener at have udregne en portlaengde paa omkring 20 cm. 

Planen er, at lave porten som en slider, hvor jeg kan eksperimentere lidt og fiksere porten efter den oenskede laengde er klar.


Edited by Dichael - 15 Jan 2024 at 11:36
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2024 at 12:32
Ok, saa giver det lidt mere mening, omend den stadig ikke gaar ret dybt. Jeg koerer selv med en 15-tommer PA-bas i basrefleks i mit system. Den gaar til 40 Hz (det er meget tit der, man ender med den type enhed). Den flytter selvfoelgelig luft laengere ned (og ret magtfuldt). Det fungerer rigtig fint, men for mig er det klart, at den nedre graensefrekvens heller ikke skal laengere op - 40 Hz er fint, men 50 Hz bliver simpelthen for "afstumpet" nedadtil (der mangler greb og vaegt i bunden). Det bliver interessant at hoere om dine erfaringer, naar du engang har systemet oppe at koere.

Edited by USXX - 15 Jan 2024 at 12:33
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 143
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2024 at 18:04
Hvor stor en port har du anvendt? (Diameter)

Har ud daempet kabinettet?

Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2024 at 08:28
Min portdiameter er kun 100 mm (med stor flare), men det er fuldstaendigt irrelevant for din hoejttaler. Der er flere betydende forskelle, som jeg ikke orker at uddybe her. Kravet til portdiameter afhaenger primaert af det maksimale forskydningsvolumen (displacement volume) og til dels af tuningsfrekvensen. Hvis du ikke vil have hoerbar portstoej (turbulens) indenfor lineaer vandring, saa skal du have en portdiameter paa 150 mm. Oensker du derimod (af uransagelige aarsager) at "udnytte" portens ulineaere natur og gradvise (men ret betydelige) kompression, saa vaelger du bare en mindre diameter.

Du kan studere mit projekt her (byggebilleder starter henne midt i traaden et sted - ja, jeg har daempning i baskammeret):


Jeg har tidligere (flere gange) skrevet om daempning i (sub-) baskabinetter. Du kan selv laese denne traad (mine indlaeg starter midt paa side 2 og fortsaetter paa side 3 med en graf):



Edited by USXX - 17 Jan 2024 at 08:29
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz