Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: M13SG-09-16
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


M13SG-09-16

 Post Reply Post Reply
Author
Message
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: M13SG-09-16
    Posted: 10 Dec 2009 at 11:02
Hvad med disse http://www.parts-express.com/pdf/299-251s.pdf til en 2½ vejs som det friman foreslår i denne tråd http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=204&title=mling-af-2-vejs.

Det giver jo langt fra kælderbas men måske en god lyd grundet den lette papirmembran. Jeg mener ikke de kan erstatte 15Wen, men vedr. typen af konstruktion er det i hvert fald billige lærepenge (og 16Ohm) Smile.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 11:10
Hey,

Den laver godt nok ballade ligeomkring 1000Hz.

Hvis du vil have en billig, liniær enhed, bør du kigge på denne her vil jeg skyde på : 
Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 11:27
Originally posted by bknielsen

Hvad med disse http://www.parts-express.com/pdf/299-251s.pdf til en 2½ vejs som det friman foreslår i denne tråd http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=204&title=mling-af-2-vejs.

Det giver jo langt fra kælderbas men måske en god lyd grundet den lette papirmembran. Jeg mener ikke de kan erstatte 15Wen, men vedr. typen af konstruktion er det i hvert fald billige lærepenge (og 16Ohm) Smile.
IMHO er der ingen enheder i den størrelse der slår 15w, og deraf mit valg....Big smile
 
Men du har da ret i, at der findes mange billigere alternativer som også ville kunne give et fint resultat...
 
Mit udgangspunkt har bare været den bedst mulige 2½vejs konstruktion jeg kunne komme i nærheden af, forudsat de designparametre jeg fra starten havde lagt mig fast på....
 
Et alternativ kunne jo være Peerless HDS line. Det et vist dem (i lettere modificeret udgave) som er brugt i en System Audio Explorer...
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 11:31
Hey,

Har du kigget på www.SB-Acoustics.com ?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Dec 2009 at 12:32
Mjaah lige for tiden har jeg projekt nok. Det var mest til inspiration for andre nu frimans konstruktion var "oppe i tiden" herinde og udelukkende for evt. at få erfaring med typen af konstruktion (inkl. told, moms porto kan man få 8 i nakken for én 15W - men det er jo ikke nogen kvalitet at noget i sig selv er kun er billigt). ...... og enig i størrelsen er der vist ikke noget der slår 15W (i bas i hvert fald).

SB virker særdeles attraktiv til prisen, dog kan on-axis responset skræmme en begyndertumpe som mig (lidt).

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2009 at 17:58
Syncroniq; der er ikke bindestreg - og "balladen" lige over 1 kHz burde ikke give særlige lydmæssige problemer (det er ikke at sammenligne med deciderede opbrydninger - med er derimod associeret med "varm" 2. harmonisk forvrængning).
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2009 at 19:45
Hey,

Ulrik > Det var frekvenskurven på M13 enheden jeg mente der laver ballade ved 1000Hz.


Edited by syncroniq - 11 Dec 2009 at 19:46
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2009 at 09:32
Det er også det, jeg taler om...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz