Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: 15" SB Subwoofer liter antal.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


15" SB Subwoofer liter antal.

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 15" SB Subwoofer liter antal.
    Posted: 22 Jan 2023 at 09:40
Hej

Jeg vil til at have bygget en aktiv sub med en enkelt SB Acoustics sb42fhcl75-6 i lukket kabinet. 
Forstaerker bliver en Hypex FA501 saa der kommer kraefter nok til at booste den i bunden. 

Saa hvor faa liter kan man presse den ned i og stadig faa god output? vil gerne undgaa 120liter internt volume og den skal kun bruges til musik.

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 22 Jan 2023 at 09:41
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 12:33
Hvis du ikke allerede har koebt enheden. Saa har jeg baade selv og flere andre haft glaede af - og nyder stadig Dayton RS390 HF eller HO.

HO staar for High Output og HF staar for High Fidelity. HO har 4 lags svingsspole og derfor dobbelt induktans af HF - hvis det er vigtigt for dig. HO kan nok presses ned i 60 liter lukket og HF i maaske 80-90 liter.

Jeg faar ca. respons til 25Hz. Men den kan sagtens presses til 20, hvis du bare har DSP og effekt nok. Jeg har til 20Hz med fin headroom, med stor forstaerker og ca. 110 liter lukket.

Mener Martin Busk havde den 15" SB.... men den fik en ordenlig stor kasse.... og så virker den også glimrende.... men det er jo netop en stor kasse du ikke vil have Smile
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 13:43
Hej

Jeg bruger dem lige nu i ca. 105-110liter herhjemme som bunden i mine 3vejs. Det er basreflex og der gaar de godt nok dybt. Men taenkte paa om de maaske kan presses ned i ca 85l lukket. 

Tak for info om Dayton 15 tommerne, men de har for meget MMS til mig da jeg virkeligt godt lide lettere enheder som SB42.

Men ingen grund til at koebe flere enheder naar jeg har disse SB42 liggende og skal jeg ud at koebe bliver det nok mindre enheder. 10 eller 12 tommer. 

Syntes feks. Morel TICW enhederne ser meget spaendende ud.

Mvh Hans


Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2023 at 14:48
Jeg fik dem paa tilbud til 1800kr stk. og saa var det lidt svaert at taenke paa saa mange andre enheder Tongue

Du faar jo "blot" et hoejere Q og mister derfor mest foelsomhed, faar brug for mere effekt og ender op med lavere max spl, samt behoever lidt EQ til at justere den mere ujaevne response ud, som du nok faar med det hoejere Q - det plejer vist at give et "bump" i frekvensgangen.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2023 at 11:23
Ja, put du den bare i 85 liter. Det er saa lidt ekstra EQ, du skal bruge i forhold til de "optimale" 105 liter (regnet uden tab af nogen slags), at det i praksis ikke goer nogen forskel. Membranudsvinget bliver fuldstaendig det samme for samme SPL ved fx 40 Hz uanset det lukkede volumen. Udsvinget (gaaende mod DC) er indledningsvis mindre i et mindre volumen, men til gengaeld skal du bruge mere EQ, saa du ender med noejagtig samme udsving (lineaert betragtet og uden kabinettab). Effektmaessigt belaster du enheden mere med stigende EQ, men i denne situation er det uden praktisk betydning. 

Edited by USXX - 23 Jan 2023 at 11:24
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2023 at 16:14
Hej

Jamen det er saa fint, for en af de 85liters kabinetter de har paa Soundimports passer perfekt til SB42 hvis man skaerer undersaenkningen af og montere enheden direkte paa fronten. 

Er der interesse i at der laves en byggetraad derom eller skal jeg tage den med under Ellipticor byggetraaden da det jo alligevel er dem den skal bruges til?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz