Forum Home Forum Home > Andet > Off-Topic
  New Posts New Posts RSS Feed: Moderne retro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Moderne retro

 Post Reply Post Reply
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Moderne retro
    Posted: 11 Aug 2022 at 08:36
Der er de senere år kommet flere retro-højttalere på markedet (det er særligt 3-vejs-modellerne, jeg tænker på). Jeg er vild med det klassiske "monkey box" design med én stor bas. Lydmæssigt er de (nye modeller) desværre langt fra alle særligt imponerende - det gjorde de ofte bedre i 70'erne og 80'erne. Der er dog en model, jeg ikke har haft lejlighed til at lytte på, og den kunne jeg umiddelbart godt forvente mig lidt mere af end visse af de oplagte konkurrenter, som jeg her skal undlade at nævne. Er der nogen herinde, der har gjort sig erfaringer med denne:

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2022 at 14:34
Jeg kan også lide de her classic højttalere, tre-vejs på en stander. (Hvorfor må en højttaler ikke ligne en højttaler idag! :-) Jeg har desværre ikke hørt den KLH, men den virker vellavet og rimelig i pris. 

De store ATC højttalere specielt med passiv filter, synes jeg gør det ret godt.

Jeg har desværre heller ikke rigtig hørt noget i Klipsch´s Heritage serien, dem ville jeg også gerne høre om det virkelig duer.


Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2022 at 14:02
Ja, den er faktisk ret fed. Thumbs Up

Mine gamle Snell mindede lidt om det setup.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Sep 2022 at 19:22
Tak Thumbs Up
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2022 at 18:22
Jeg har bagt på dem siden mit gamle gear røg ud. Jeg har også en svaghed for en 3-vejs i retro kasser.
Rent æstetisk kunne Model 5 i engelsk valnød ikke ramme meget bedre. Og enhederne sidder også lige i skabet. Sort frontstof (Basalt Black Knit Grille) skal dog tilkøbes, ~1.500 kr. (par).

For tiden kan et par Model 5 fås for $2,812.48 + shipping, som bosat i EU, fragtet fra deres varehus i Holland. Det er også en slat penge, men hvis de lyder ligeså godt, som diverse anmeldelser siger, kan man måske godt retfærdiggøre det.
Jeg er dog i tvivl om, hvor meget indflydelse markedsføringen har haft på disse varme sange. 


Back to Top
Jemsnixon View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 13 Jan 2023
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Jemsnixon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2023 at 16:15
More vintage speakers have debuted on the market recently (I am thinking of the 3-way models in particular). I adore the traditional "monkey box" layout with a single large bass. They (new models) don't sound all that great, which is sad because they frequently fared better in the 1970s and 1980s. I won't discuss it here, but there is one model that I haven't had the chance to hear and from which I might be able to get a little bit more than from some of the obvious rivals. Has anyone here dealt with this before?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz