Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: 12" subwoofer SB Acoustics?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


12" subwoofer SB Acoustics?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 12" subwoofer SB Acoustics?
    Posted: 22 Mar 2022 at 15:20
Jeg har en ide om at få sendt min logitech z-5500 sub på pension og tænkte at det muligvis kunne være et fint sommerferie projekt.
Jeg har kigget lidt rundt efter en enhed og faldet over SB Acoustics SB34NRX75-6 
https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrx75-6-norex/

Er der andre i samme prisklasse jeg burde kigge på eller er den fin?

Den skal kun bruges til film.

winisd siger 125l lukket og 250l med port. Det lyder af meget men jeg har ikke så meget erfaring med at udregne str.

Planen var at bruge en plateamp, jeg vil gerne holde det lidt simpelt. Ved ikke om dsp er noget for mig

Lyder det helt tosset?
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2022 at 12:28
Nu kiggede jeg lige hos Troels Gravesen og str mæssigt passer hans 12" med scanspeak 30W/4558T00.
http://www.troelsgravesen.dk/26W-4558T00.htm

Men lidt over mit prisniveau.

Så en box på ca 45x45x45. Vil den SB Acoustics enhed klare sig i sådan en kasse? eller skal jeg kigge efter en anden enhed?
Back to Top
bravo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 99
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2022 at 15:39
jeg er med på at det hele bliver "givet på forhånd"... Men:
https://www.dba.dk/hoejttaler-andet-maerke-pca/id-1086268292/
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2022 at 16:19
Ja det virker som en fornuftig pris. Jeg har skrevet på den.

Jeg havde egentlig ikke tænkt over at kigge på dba.
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2022 at 10:20
Det blev den subwoofer med peerless fra dba. Den virker til at klare mit forbrug ganske fint og til prisen kan jeg ikke klage. Så må jeg se hvad jeg gør ved udseendet, den har lidt hakker og jeg vil gerne skifte farven til hvid.

Hvis nogen har et bud på hvor langt den går ned i frekvens, så endelig skriv. :) 
Peerless Sls 12" kassen er 45x45x45 og 2 gange ø7 porte
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2022 at 15:00
For at kunne lave nogle rimelige beregninger, så skal vi kende præcise model af den Peerless SLS 12" enhed, den interne volumen af det kabinet - hvis du kender tykkelsen på kabinettet, så kan man lave en ca. udregning af volumen - og længden på de porte.

Så kan jeg godt lave nogle beregninger Smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jul 2022 at 19:52
Jeg havde glemt at opdatere med ordentlig info men det kommer så nu

Enheden er denne peerless 830669 https://products.peerless-audio.com/transducer/166

Kassen er 45x45x45 med 19mm tykkelse og det er ca 70liter i følge en speaker box calc
Der sidder 2 porte på ø7 og ligner meget denne fra monacor https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/diy-/br-70hp/

Kassen er ikke super pæn. Så det kræver nok et større stykke arbejde at få den gjort pæn. 
Jeg håber en dag at få overskud og så lavet en ny kasse som er lidt pænere.

Hvis jeg går i gang med at lave ny kasse, vil i så beholde de samme mål?
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2022 at 15:41

Jeg har regnet lidt på det Smile

Det lyder meget rigtigt med de 70 liter.
Alt efter hvor meget fyld, der er i kassen, så kan det variere lidt.
Med port plejer jeg gerne at sætte filt på alle væggene, men ellers ikke have mere i.

Den ser ikke ud til at være helt pæn i frekvensgangen, men det betyder ikke så meget, hvis du laver den aktiv. Så kan lidt DSP rette det ud.
Så vil du også have rimeligt output ned til 20Hz.

Jeg har selv haft flere Peerless SLS 830669 enheder, og deres T/S paramtere var anderledes end dem der opgives der - kan være Peerless har ændret lidt på enheden siden da (det var en del år siden).

Konklusionen må være at det nok ikke er helt dumt med 70 liter og de porte - du skal nok lige teste om du får portstøj med de porte, for de er lidt små i diameteren ud fra beregningerne. Men i praksis kan det være anderledes. Evt. en 25Hz tone ved rimeligt udsving på enhederne, så bør du kunne høre om portstøj kan være et problem.
Det ser ikke ud til at give de store forbedringer med større volumen eller andre porte.

Husk at DSP kan korrigere meget (og er et must), når vi taler bas Tongue

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2022 at 16:46
Super. Mange tak for det.

Der mangler filt i bunden, ellers er der på alle sider.

Og så er det hypex ds 2.0 forstærker

DSP har jeg ikke rodet med men er det ikke noget med at smide en miniDSP ind i mellem surround receiver og sub?

Det må jeg rode med på et senere tidspunkt, kan være jeg skal ha det indkøbt lige før jeg flytter og så kan jeg få styr på hvordan det fungerer, så jeg forstyrrer mindst muligt. Det ser ud til at der findes masser af info omkring det :)


Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2022 at 00:13
Ja, en miniDSP kan det hele.

Ved at tillslutte f.eks. en miniDSP 2x4 til din surround sub-out, så kan du tilslutte op til 4 subwoofere som du individuelt kan justere ind til dit lytterum.

De er ret ligetil at gå til. Ellers er der masser af hjælp at hente herinde Smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz