Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvor lille kan subben gøres??
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvor lille kan subben gøres??

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Franskmanden View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Okt 2020
Location: Frankrig
Online Status: Offline
Posts: 10
  Quote Franskmanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor lille kan subben gøres??
    Posted: 08 Feb 2022 at 11:32
Mit spørgsmål handler om mine subs og jeg vil først give et hurtigt overblik:

Der er 2 subs

Enhed: FaitalPRO 18XL2000 (data: https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=201070155)

Kabinet: Lukket cirka 120 liter netto (de 120 liter kom som en anbefaling fra en hollandsk højttaler konstruktør som har bygget en sådan sub til en kunde - Humble Homemade Hifi)

Forstærker: Crown XLS1502

DSP: MiniDSP 2x4 HD

Rum: ca 13 m2 (ja jeg ved det - det er jo helt vildt overdrevet!)

Anvendelse: 99% LFE til film


Og nu til mit egentlige spørgmål:
Hvor lille et kabinet kan jeg bygge til de enheder og stadig få god effekt i min hjemmebio?

Grunden til at jeg overhovedet overvejer at bygge nye kabinetter er:
1) Pladsen de tager i rummet (de er 64x64x44 cm)
2) En tvivl på at jeg faktisk får udbytte af de mange liter - i forhold til f.eks. 40 liter som bliver foreslået af kalkulator
3) Jeg elsker bare at bygge! (Jeg godt at det ikke er en "gyldig" grund, men den skulle med!) 

Jeg vil stadigvæk gerne have frekvens ned til 20 Hz, men jeg behøver ikke at kunne spille 115 dB pÃ¥ "fars plads" - jeg nÃ¥r aldrig i nærheden af reference niveau nÃ¥r jeg ser film Tongue

Jeg er meget spændt på at høre hvad I tænker, da der sammenlagt er meget erfaring på dette forum.

På forhånd tak.


Edited by Franskmanden - 08 Feb 2022 at 12:24
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 09:13
Hvorfor lige den enhed? Den er i udgangspunktet ikke særlig egnet til din applikation (lukket sub til 20 Hz). Den har ret lavt Qts og er dermed langt mere egnet til basrefleks. Anyway, du kan sagtens bruge den til formålet - den er bare ikke oplagt.

Generelt kan du jo gøre en lukket sub lige så lille, som du vil, når blot du har EQ til rådighed - du skal bare have effekt og slaglængde nok (og enheden skal kunne tåle det). Rigtig dyb bas får du selvsagt ikke fra et lille kabinet, uden at virkningsgraden er/bliver lav.


Edited by USXX - 09 Feb 2022 at 09:14
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 09:23
40 liter giver dig rundt regnet en Butterworth-afstemning, som normalt er et optimalt udgangspunkt. I dette tilfælde giver det dig dog en f-3dB på ca. 72 Hz (ret højt for en sub, så der skal kompenseres en hel del). Med 120 liter (jeg ved ikke, hvad han har røget) får du et Qtc helt nede på 0,47 (regnet uden tab eller seriemodstand). Det giver f-3dB på hele 82 Hz. Jeg har ikke taget højde for room-gain.

Edited by USXX - 09 Feb 2022 at 09:24
Back to Top
Franskmanden View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Okt 2020
Location: Frankrig
Online Status: Offline
Posts: 10
  Quote Franskmanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 09:38
Hej 

Tak for svaret.

Grunden til at jeg valgte denne enhed for 1½ år siden var nok mest tilfælde. Jeg ville gerne prøve at have 18" subber (en drengedrøm - ikke baseret på nogen logik) og så kom jeg i kontakt med denne hollænder, som gav denne anbefaling.

Jeg har prøvet at simulere denne enhed i et lukket kabinet på ca 60 liter og det ser ud til at den vil kunne klare mindst 600 watt og ikke komme i nærheden af X-max - helt ned til 10Hz.

Jeg har også overvejet at starte om og bruge f.eks. "dine" 12" enheder (SB34SWPL76-4), men for at være helt ærlig, så har jeg ikke finanser til det i øjeblikket.

Men jeg kan jo også forsøge at sælge de enheder som jeg har og få så meget som muligt - og så starte forfra?


Edited by Franskmanden - 09 Feb 2022 at 09:58
Back to Top
Franskmanden View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Okt 2020
Location: Frankrig
Online Status: Offline
Posts: 10
  Quote Franskmanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 10:05
Jeg har forsøgt at finde den mail som forklarede denne afstemning, men den har jeg slettet.

Det var noget med at man kunne lægge et filter ind som sÃ¥ udnyttede den høje følsomhed pÃ¥ enheden osv, men jeg blev nok blændet af fancy snak. Cry


Originally posted by USXX

40 liter giver dig rundt regnet en Butterworth-afstemning, som normalt er et optimalt udgangspunkt. I dette tilfælde giver det dig dog en f-3dB på ca. 72 Hz (ret højt for en sub, så der skal kompenseres en hel del). Med 120 liter (jeg ved ikke, hvad han har røget) får du et Qtc helt nede på 0,47 (regnet uden tab eller seriemodstand). Det giver f-3dB på hele 82 Hz. Jeg har ikke taget højde for room-gain.
Back to Top
Franskmanden View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Okt 2020
Location: Frankrig
Online Status: Offline
Posts: 10
  Quote Franskmanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 10:08
Hvis du alt i alt mener at jeg vil have et bedre udgangspunkt ved at starte forfra, så vi jeg bestemt overveje det - og så begynde at regne på omkostningerne det vil give mig.


Originally posted by USXX

40 liter giver dig rundt regnet en Butterworth-afstemning, som normalt er et optimalt udgangspunkt. I dette tilfælde giver det dig dog en f-3dB på ca. 72 Hz (ret højt for en sub, så der skal kompenseres en hel del). Med 120 liter (jeg ved ikke, hvad han har røget) får du et Qtc helt nede på 0,47 (regnet uden tab eller seriemodstand). Det giver f-3dB på hele 82 Hz. Jeg har ikke taget højde for room-gain.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Feb 2022 at 11:07
Hvad, du gør, er helt op til dig. Det redder dig selvfølgelig en lille smule, at din enhed i udgangspunktet har høj følsomhed, men det er unægteligt ikke ret optimalt, når hele det frekvensområde, du skal bruge enhed i, ligger under systemresonansen i den lukkede kasse (hvor den er eftergivenhedsstyret frem for massestyret, hvilket øger membranudsvinget). Du behøver jo ikke at vælge en dyr enhed - bare en mere egnet. Jeg kommer det ikke videre her.

Edited by USXX - 09 Feb 2022 at 11:08
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2022 at 23:19
Det er nok er http://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/linkwitz-transform du tænker pÃ¥. Det virker fint Big smile Men inden for rimeligheden grænser er min erfaring. Du kan godt gÃ¥ fra 60 Hz til 40 Hz. Hvis du gÃ¥r fra 80 Hz til 20 Hz kræver det MEGA meget EQ, som nok kun i teorien kan lade sig gøre. Kan i hvert fald ikke lade sig gøre med miniDSP vil jeg mene.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2022 at 23:32
Jeg kender godt til lysten om at bygge nyt. Et stort kabinet som du er ude i, er noget af et projekt.

Du kan jo prøve at bruge dem UDEN kabinet. De enheder har lidt lavt Qts, så de kræver ekstra EQ, men det går jo nok. Du kan prøve noget så simpelt som at ligge dem skråt på gulvet, eller lave et simpelt L-kabinet. Det lyder nok ikke godt direkte på gulvet, da de har udluftning bag magnet. Eller nearfield-sub.

Normalt med dipol, kan du ikke stille dem i hjørnet - De skal helst ud fra rummet. Inspiration til hvad du kan prøve med to enheder er her: 
Hvis det virker, kan du skjule dem helt og lave det om til et sofabord eller lignende. 

Det koster næsten gratis. Pas pÃ¥ hørelsen nÃ¥r du tester Wink

Back to Top
Franskmanden View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Okt 2020
Location: Frankrig
Online Status: Offline
Posts: 10
  Quote Franskmanden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2022 at 10:07
Hej Roky

Meget spændende tanke du kommer med her - var slet ikke noget, som jeg havde overvejet på nogen måde.

Skal hel sikkert kigge nærmere på det

Takker Thumbs Up

Originally posted by Roky

Jeg kender godt til lysten om at bygge nyt. Et stort kabinet som du er ude i, er noget af et projekt.

Du kan jo prøve at bruge dem UDEN kabinet. De enheder har lidt lavt Qts, så de kræver ekstra EQ, men det går jo nok. Du kan prøve noget så simpelt som at ligge dem skråt på gulvet, eller lave et simpelt L-kabinet. Det lyder nok ikke godt direkte på gulvet, da de har udluftning bag magnet. Eller nearfield-sub.

Normalt med dipol, kan du ikke stille dem i hjørnet - De skal helst ud fra rummet. Inspiration til hvad du kan prøve med to enheder er her: 
Hvis det virker, kan du skjule dem helt og lave det om til et sofabord eller lignende. 

Det koster næsten gratis. Pas pÃ¥ hørelsen nÃ¥r du tester Wink

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz