Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye kabinetter til logitech z-5500 eller helt nyt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye kabinetter til logitech z-5500 eller helt nyt?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye kabinetter til logitech z-5500 eller helt nyt?
    Posted: 22 Mar 2021 at 18:35
Jeg har et sæt logitech z-5500. Der sidder tb enheder i. W3-871 og sub er wt-644f.

Vil det give mening at lave 6 nye kabinetter i træ til dem? Eller er det bedre at kigge efter en anden fuldtone enhed og bygge nyt + en subwoofer?

http://www.tb-speaker.com/products/w3-871sc

http://www.tb-speaker.com/products/wt-644f


Jeg vil gerne holde det til reol højtalere, helst fuldtone og komme væk fra plastikket. Jeg har bygget lidt før men det med udregninger er jeg ikke skarp i.

Hvad vil i sige? 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2021 at 09:10
Hej Klaus
Velkommen til :) 

De W3 enheder lyder ganske fornuftigt, og jeg ville bare fortsætte med disse :) 
Brugeren "Entusiasten" har lavet en højtaler med denne enhed, den burde ligge her på siden et sted. 
Jeg kender desværre ikke subben. 

Held og lykke med projektet Thumbs Up
 
Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2021 at 10:11
Mange tak.
Jeg har lige kigget på den tråd og de ser fine ud. Måske lidt høje men sådan er det med tl. Jeg har selv rodet med horn/tl for 15 år siden. 
Måske tl er vejen at gå. Jeg må se om der kommer andre gode forslag :)

Subben har jeg læst mig frem til skule være fint i 58l basreflex. Men nærmere har jeg ikke lige undersøgt. Elektronikken bagpå skulle vidst ha nogle hævninger indbygget. Så en ny plateamp er måske at foretrække og så evt en ny 10" sub
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2021 at 19:48
De Tang Band enheder (W3-871) er jeg blevet helt vild med. Man får ufattelig meget lyd for meget få penge. De fortjener helt sikkert et godt kabinet. 

Det er korrekt, at jeg har mine i et Mass-Loaded-Transmission-Line kabinet (MLTL). Det spiller rigtig godt. Jeg har dem faktisk stående i min stue-opstilling for tiden, hvor de får hjælp i bunden af en aktiv subwoofer, jeg har lavet på en Scanspeak 26W/4558T00.

I min lille stue på godt 25m2 savner jeg slet ikke noget. Sådan en fuldtone har en fantastisk præcision i lydbilledet. Jeg spiller dog aldrig højt. Det giver sig selv, at en lille 3" enhed har sine begrænsninger mht. maks. lydtryk.

Jeg er enig med dig i, at mine MLTL kabinetter savner lidt på det æstetiske. De blev noget høje. Omvendt bliver de meget dybe, hvis man ændrer i dimensionerne.

Skulle jeg bygge dem igen ville jeg kun ændre på "port"-åbningen i fronten, så den blev 30mm lang i stedet for de oprindelige 15mm. Det får dem til at spille lidt mere korrekt - knapt så meget varme/farvning i nedre mellemtone. 
Jeg har indsat et lille rør af sammenrullet papir i mine for at forlænge "porten" til 30mm.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2021 at 20:24
Selvom basrefleks måske ikke er det oplagte valg til W3-871, vil man sikkert stadig kunne få et hæderligt resultat ud af et sådan kabinetvalg.

I simulering ser det ud til, at den skal have et kabinetvolumen på 4-5 liter, hvis den ikke skal blive alt for oppustet i øvre bas. Tuningsfrekvens omkring 80-85 Hz. Lidt slap steprespons. Men ikke forfærdeligt.

Den går dog hurtigt udover sin lineære slaglængde. Så den kan nok ikke spille så højt i sådan en afstemning.

Back to Top
klaus79 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 22 Mar 2021
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote klaus79 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2021 at 21:30
Mange tak for forslag. Det vil jeg kigge lidt nærmere på :)
Jeg spiller ikke særligt højt, så tror ikke det bliver et problem. De nuværende plastik kabinetter er også basrefleks.
Jeg kører pt uden sub da den lige skal moddes før den kan sættes til, men syns nu ikke jeg mangler den når jeg ser tv/serier.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz