Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Direkte drevet bas uden BSC?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Direkte drevet bas uden BSC?

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Direkte drevet bas uden BSC?
    Posted: 11 Dec 2020 at 21:30
Jeg tænkte mig indvendige mål H88 x B34 x D27, i 19mm birkekrydsfiner med tre-fire vandrette stivere.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Dec 2020 at 08:59
Originally posted by felsby

Jeg tænkte mig indvendige mål H88 x B34 x D27, i 19mm birkekrydsfiner med tre-fire vandrette stivere.

Så kan du jo prøve at lege lidt med det her:

Du kan se, hvad der sker m.h.t. dykket over baffelsteppet, hvis du starter med at placere bassen symmetrisk i toppen af kabinettet og så gradvist rykke den ned (fx 3 cm ad gangen).

Samtidig sker der jo også ting inde i kabinettet - højt kammer (=stor aksial dimension) giver stående bølger. Hvis enheden sidder i den ene ende, sidder den i et tryk-maksimum og exciterer effektivt stående bølger.

Der er en relativt lav højttaler - tænker du at tilte den lidt bagover?


Edited by USXX - 14 Dec 2020 at 07:12
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 15:12
Jeg gad godt høre den Devore højttaler som i linker til. Epos 14 har jeg hørt helt tilbage da Hifi Klubben havde dem, den gang synes jeg de var ret gode. Der er rigtig nok ingen spole på wooferen og kun en kondensator på diskanten. Wooferen har underhung svingspolespole.

Målinger på begge højttalere kan findes på stereophiles review sider.

Jeg synes godt, man kunne se mere på, at designe højttalerenheder mere direkte mod en bestemt frekvensgang/filtertype/applikation
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 17:48
Originally posted by Hylle

Jeg gad godt høre den Devore højttaler som i linker til. Epos 14 har jeg hørt helt tilbage da Hifi Klubben havde dem, den gang synes jeg de var ret gode. Der er rigtig nok ingen spole på wooferen og kun en kondensator på diskanten. Wooferen har underhung svingspolespole.

Målinger på begge højttalere kan findes på stereophiles review sider.

Jeg synes godt, man kunne se mere på, at designe højttalerenheder mere direkte mod en bestemt frekvensgang/filtertype/applikation
Tak for link, Ulrik. Det prøver jeg!
Der kommer (i givet fald) en 5-6 cm sokkel under kabinettet i sort, trukket et par cm ind. Terminalerne monteres bagpå denne sokkel.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Dec 2020 at 21:44
Jeg hørte lillebroderen til den Devore O/96 højttaler, der linkes til. Den hedder O/93 og er med samme type bestykning.

Jeg hørte den spille i et lille hotelværelse på CPH High End for et par år siden. Jeg var solgt. Den spillede fyldigt og med pænt stort lydbillede. I det rum og med den opstilling var den måske lidt for fyldig i øvre bas/nedre mellemtone til at være helt "korrekt". Men jeg kunne nu meget godt lide balancen.

Højttalerne var stillet op med kraftig toe-in. De er nok ret direktive - ikke så mærkeligt med den bestykning.

Jeg gik længe og overvejede at bygge en klon - med et sæt Seas A26RE4 og Morel CAT378. 

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2020 at 08:32
Jeg hørte den også i CPH high end for et par år siden.. Det er den der hedder oranguatang eller lign, ikke? Den hang rigtig godt sammen!

Den havde en rigtig god evne til at fylde rummet med lyd, som omsluttede lytteren rigtig flot. Sådan noget som rumklang, klingede realistisk ud rundt om hovedet på én. MEN jeg gad godt høre hvordan den lyder med lidt mere kompleks musik. Det musik der blev spillet i rummet de få gange jeg var forbi, var af samme genre ("dock of the bay", Hans thessink osv.) altså lidt tilgivende musik. Men jeg var også imponeret. Klart noget af det bedre på messen det år! 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2020 at 08:48
Ja, det var lige præcis dem. Jeg tror faktisk vi lyttede på dem sammen på et tidspunkt - men der var det rigtig nok lidt "stille" musik, der blev spillet.

Jeg hørte dem dog også spille noget elektronisk musik - Infected Mushroom (Return to the sauce).

Det gjorde de også ret fint. De kan sagtens levere et fornuftigt "slam" med den 10" bas-mellemtone, uden lydbilledet falder helt sammen.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2020 at 10:04
Der er i øvrigt et sæt EPOS ES14 til salg på DBA (i Lystrup)

Edited by USXX - 16 Dec 2020 at 10:08
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz