Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub med lav Q-værdi
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub med lav Q-værdi

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub med lav Q-værdi
    Posted: 11 Apr 2020 at 21:16
Hvis man nu vil lave en lukket sub med lav Q-værdi, hvad er så en god enhed?
Monacor SPH 450 og 300 er nævnt i et andet fora - begge i TC udgave.

Hvis jeg nu siger Q ned på 0,4 - hvad siger i så? Normalt siger man jo 0,7 eller 0,5 men ud over IB, så har jeg nok ikke set så store lukkede kabinetter før?

Er det en god vej at gå?
Målet er flere subs og ikke noget super højt lydtryk. Der skal være jævn frekvensgang (med elektronisk hjælp) og med bedst mulig impulsgengivelse (ses også ved firkant- og vandfalds diagrammer)

Pt. er det mest en akademisk øvelse, men pÃ¥ et tidspunkt hopper jeg ud i det Wink
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2020 at 11:28
Der er flere enheder derude, som levere rigtigt fornuftigt lavt Q i kabinetter af rimelig størrelse.

F.eks. Eton 12/680
Dem brugte jeg i en af mine gamle højttalere:

Eller Dayton Audio 15"/18" HO serie.

Jeg har hørt en Monacor-løsning hos brugeren Sven Palvig (hifi4all) der har en kæmpe kasse til sin enhed.
Det er ikke noget specielt synes jeg - tvært imod synes jeg ikke den performer i nærheden af f.eks. en Eton 12" - eller evt. op mod Dayton Audios 15"/18" HO enheder - som er mine favoritter.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2020 at 11:34
Jeg oplever ikke nogen gevinst ved at gå meget lavere ned end mellem Q=0,6-0,7.
Ofte ligger jeg mig på ca. 0,65

Jeg kører selvfølgelig kun aktivt - I Sven Palvigs Monacor subwoofer (mener den er på 380 liter) sidder der noget passivt impedanskorrektion, der ligner en 24-pack dåseøl... Jeg tvivler på det er godt for performance.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz