Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoffere i loftet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoffere i loftet

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoffere i loftet
    Posted: 24 Dec 2019 at 10:15
God jul derudeBig smile

Jeg har kigget lidt rundt efter nogen fornuftige DIY subs, og har lidt teoretiske spørgsmål.
Målet er en rimelig jævn frekvensgang og drømmen er at få tidsdomænet på plads også, men først antal og placering.

Jeg har rimeligt styr på een, to, tre og fire subs (gerne via mini DSP og Geddes), men hvornår er der så mange subs, at en ekstra ikke gør nogen forskel?

Vedr placeringen, så bruger de fleste jo gulvet, og så kravler man lidt rundt, hvis det er en enkelt og ved flere bruger man forskellige tilgange, tommelfingerregler og målinger, men fælles er, at det er på gulvet. Hvorfor egt ikke andre steder? Nu er det lidt upraktiskt med 4 frit svævende subs, men f.eks loftet kunne da sagtens være en mulighed for en DIY?
Jeg har kigget på IB og horn, men nu taler vi “kun” om lukkede kasser.

Et eksempel kunne jo være 9 stk (3x3) i loftet. Det er jo jævnt fordelt, men hvordan i forhold til 2x2 eller 4x4? Og skal det være symetriskt eller skævt og er det bedre tæt på væggen? Det kunne da også værebåde væg, loft og gulv man byggede et subs ind i - men så skal jeg da være ret sikker på, at jeggør det “rigtigt” inden jeg går i gang Wink

Vedr. tidsdomænet, så tænker jeg impuls, firkant og vandfald. Og helst korrigeret til “perfektion” eller “bare” et rimeligt resultat ud fra hvad der er teknisk muligt - men er det muligt?

Det var mineovervejelser - nogen der har tænkt i samme baner?

Hilsen Thomas


Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Dec 2019 at 17:09
Alt er vel teoretisk set muligt, og der er mange måder at få gode resultater på.

De bliver bare ret svært at forudse resultater, når man bruger ukonventionelle løsninger.
Taler vi om dyb bas, så er det et spørgsmål om trykudligning og det kan gøres på mange måder.

Jeg vil tro din ide kan lade sig gøre, men du skal nok teste en del.

Horn har nogle enorme fordele, men fylder rigtigt meget, hvis du skal have dyb bas.
Har du plads, er der ikke meget det kan slå det.

Jeg tror det bliver enormt svært at forudse resultater i dit projekt, men så længe du bruger flere "bas-kilder" i rummet, så vil du kunne få et fint resultat.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2019 at 01:44
Har man pladsen til sub's på et vel-isoleret tørt ubrugt loft, tør jeg ikke tænke på, hvad 3-4 stk, 15-18" sub's i hver sit 200-500L vel-trimmet kabinet deroppe kan gøre under 30Hz. 

Kom lige og hør mine 2 vejs standerhøjttalere med 6½" bas, synes de går pænt lavt i dag ;-) 

Det kræver kun 3-4 huller a' 40 cm i loftet plus kasserne ovenpå ;-)

Mange nye boliger har modul-loftplader monteret i metalrammer, der måske også indeholder ventillationskanaler til andre rum, så er man uheldig der, kan man måske få hele loftet og bygning til at spille med.

Men det er da et forsøg værd :-)
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2019 at 11:55
Jeg har ikke lige regnet efter,, men jeg har vel 100+ m3 på loftet, så det er ikke volumen jeg mangler 😀
Det nemmeste ville jo være en IB med flere enheder (kun eet hul ned), men 4 huller til hver sin 18” er jo rimeligt nemt at realisere
Mit spørgsmål ligger jo lidt et andet sted - hvor mange er “mange nok”?
Her tænker jeg på at få det bedste udgangspunkt for jævn fordeling af frekvensgangen (vha DSP)

Det andet spm er jo om man kan lave kompensering i tidsdomænet?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz