Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Lyngdorf kloner
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lyngdorf kloner

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyngdorf kloner
    Posted: 25 Okt 2019 at 13:24
Jeg talte med Lyngdorf, sidst jeg var til en demo i Århus. Han gør umiddelbart følgende:
Sætter subberne i hjørnet, så han anslår flest mulige resonanser og får flest mulige pukler og færrest mulige dyk/sug.
Så sætter han fronterne i den ønskede lytteposition og beder DSP'en om at jævne "toppene" i subberne og tidsforskyder dem, så det passer med deres forøgede afstand i forhold til fronterne, så samhørigheden om man vil, forbliver fornuftig. For som det er nævnt, så skal man ned omkring 80-90hz for at man kan lave multisub opsætninger uden at det bliver voldsomt hørbart - hvilket er glimrende til 3 vejs gulvhøjttalere, men kan være lidt mere krævende for mindre 2 vejs.
Lyngdorf skal dog også tage højde for at hans lille 2-vejs ikke kan spille så dybt og derfor har brug for at subwooferen spiller lidt højere op, for at give noget fylde i mellembassen.
Fint lille projekt.... men jeg ville dog betænke mig med en fuldtone. Det kan lyde fint, men du mister en del effektivitet og maksimal lydstyrke.
Back to Top
knudsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Okt 2019
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote knudsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2019 at 15:13
Fedt med input. Det er måske rigtigt med fuldtone, men jeg kan ikke spille særligt højt alligevel, og er i den luksuriøse situation at have kræfter nok, så jeg ved ikke om det bliver så stort et problem. Til gengæld kan jeg godt lide helt at slippe for et passivt delefilter - umiddelbart virker fuldtonen mægtigt "smooth" hele vejen op. Den lyder også ekstremt dynamisk og detaljeret ved meget lave lydstyrker. Jeg kunne sagtens lave en gulvhøjttaler med kun den i stedet (kan bringes til at gå næsten fladt til 40Hz), men er for nysgerrig på om den ikke yder bedre hvis den aflastes nederst. Hvis det ene eller andet ender i ged synes jeg også det er meget fint at jeg eksempelvis kan lave andre "satelitter" (fx som 2vejs), hvis det er dem der halter, men genbruge woofer-kasserne hvis de spiller godt.

Jeg forstår ikke helt det med de 80-90Hz - skulle det være af lyst eller nød han skiller ved 2-300? Som jeg forstår det du skriver gælder de 80-90 uden dsp, men med dsp kan der tidsforskydes og dermed deles højere. Jeg antager, at Steinways hundedyre anlæg ikke går på kompromis, når de deler omkring 300. 




Edited by knudsen - 25 Okt 2019 at 15:14
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2019 at 09:10
@Knudsen
Der er lidt mere til den historie Wink Jeg skal nok forklare..... men skal lige til hifi show i KbhSmile
Back to Top
knudsen View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 18 Okt 2019
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote knudsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2019 at 20:21
Meget gerne :-) 

Som jeg forstår emnet er det relateret til tråden

På side 3 står:

... so it looks as though it may be better to put the woofer close to the floor in a floorstander, even at the expense of lobing with the mid...

... If the woofer is near the floor then the floor bounce frequency is high and out of the woofers range. If the midrange is well above the floor then the floor bounce frequency (for it) becomes low and below the crossover. In both cases you put the bounce frequencies out of their respective ranges.

Jeg vil ikke påstå jeg forstår det hele. Og jeg har ikke fået læst til side 268, og kommer nok heller ikke til det..

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2019 at 21:29
Nå... så kommer der lidt info Wink

Sagen er den, at lyngdorf lider under de samme grundlæggende fysiske regler, som alle os andre. En given enhed med måske 90dB følsomhed, kan spille til måske 200hz. For at den skal kunne have samme følsomhed, men spille ned til 100 eller måske 50hz. Så skal der en tungere membran og en pokkers masse effekt til, hvis det stadig skal være et lille kabinet. Man kan ikke få det hele på en gang, uden at betale en eller anden pris.
Så for at lyngdorf kan flytte sine relativt små 2 vejs frem i lyttepositionen, men stadig have relativt små , men kraftfulde subwoofere ude i hjørnerne. Så skal der deles lidt højere, for ikke at miste efektivitet. Delte han ved 90hz, så skulle de små fronter spille dybt, hvilket de ikke kan, pga deres lave følsomhed i det dybe. Selv hvis du sparkede en masse effekt i dem, så ville enheden bare banke i bund, før man nåede det ønskede lydtryk, eller brænde af, pga den store mængde effekt der skulle til. Der er også nogle forhold det gælde, når vi taler om hvor stor en enhed skal være for effektivt at flytte en given mængde luft ved en given frekvens. Så man kan ikke bare pumpe en masse effektt i en lille enhed og så få den til at spille dybt - f.eks fordi at det hele ikke er linært men eksponentielt. Hvilket meget hurtigt kan resultere i at man rammer muren i en eller anden henseende - no free lunch.
Nå han så deler ved ca 200hz, kan hans fronter meget lettere presses til at følge med i lydtrykket. Han bruger så DSP'en til at tidsforskyde subwooferne i forhold til fronternes placering, for at man ikke i samme grad kan lokalisere dem. Det er sådan set bare en 3 vejs, hvor man har skilt kasserne ad og kompenseret tidsmæssigt for deres fysiske afsand, så det hele kan blive mindre og mere elegant placeret. Fordelen med hjørneplaceringen af subwooferne, gør også at han får lidt ekstra room-gain, som han udnytter til af få lidt mere lyd ud af de små bæster og samtidig anslår han flere rum resonanser, så hans DSP mest skal dæmpes, i stedet for at prøve at tæve dem til at "fylde"  huller/dyk ud, som de blot vil skulle kæmpe alt for hårdt med. For stille du en subwoofer mere frit i rummet, så vil den have flere dyk, som mange fejlagtigt prøver at booste sig ud af. Og faktum er at det ville kræve tons af effekt og membran areal at skulle fylde et dyk ud. Fordi dykket er en udfasning, som i sagens natur ikke rigtigt kan blive fyldt ud - effektivt i hvertfald. Derfor virke det godt med flere subwoofere - netop fordi man så kan fylde et dyk/sug/udfasning ud, fra en subwoofere, med en anden subwoofer, som står et sted, hvor den har et boost, der hvor den første subwoofer har et dyk.

Grunden til at man normalt holder sig under 90hz med subwoofere. Er fordi det ca passer med forholdet imellem størrelsen på de fleste rum og bølgelængden omkring denne frekvens. Godt nok bliver lydbølgerne reflekteret flere gange i rummet, før vi opfatter dem som den trykforskel, som vi kalder bas. Men ved 90hz begynder vi at opfatte den direkte lyd en lille smule - altså vi kan begynde at lokalisere lyden fra subwooferen, hvilket gør at illusionen bliver brudt og dens placering pludselig blive vigtig for vores lytteposition. Især hvis filteret ikke er særlig stejlt og den evt. har opbrud i membranen eller uheldige resonanser i kabinettet - så skal vi dele endnu lavere for at undgå problemer.

Det er rigtigt at der kan være et hæv omkring 100 til 400hz. Under ca 100hz kalder man det totalt rundstrålende, pga bølgelængden relativt til rummets størrelse. Dette medføre at rummet dominere totalt her og vi kan derfor rette fasen ind, ved at få styr på frekvensresponsen - de følges ad. Over ca 100hz og op til ca 500hz, hvor man rammer en grænse, som kaldes Shroeder frekvensen. Det er her hvor det ikke længere er muligt at adskille den direkte strålende lyd fra reflektionerne - ca. Så her det en pærevælling, som de fleste slås med i form af reflektioner fra væggene omkring højttaleren og gulvet. Så det man nogenlunde kan rette ind med flere subwoofere og lidt DSP under 100hz, bliver pludselig en omgang rod imellem relfketioner og direkte strålende lyd, når vi er imellem 100 og ca 500hz. 
Over 500hz kan vi næsten udelukkende bero os på en gated(tidsvindue) eller reflektionsfri måling(i det fri eller lyddøt rum), til at tune højttaleren ind med. Det skyldes især at frekvenser over 500hz både langt mere direktive og relativt nemme at dæmpe med lidt tæpper, dæmpeplader på væggen osv. - pga den befrænsede mængde energi(se bare enhedernes størrelse) - især i forhold til den voldsomme energiudladning der er i f.eks bassen. Desuden er frekvenser over 500hz, med til at skabe lidt rum, som hjælper vores sanseaparat til at fornemme lokation, stereo osv. - hvilket er derfor at man går meget op i at netop frekvenseområdet hvor øret er mest følsomt( her ligger typisk tale frekvenser 700 - 7.000hz)
Dog bedst, hvis højttaleren spreder ensartet og altså sender ca det samme lydsignal ud til siderne, som den spiller lige frem - dvs. jævn spredning og god powerrespons. For vi kan generelt ikke undgå reflektioner..... så vi kan i det mindste sørge for at den lyd som spiller ud til siderne, ligner den som spiller lige frem mod os. For det gør at den reflekterede lyd, som jo af gode grunde kommer forsinket i forhold til den direkte lyd, i det mindste har samme karakter, trods forsinkelsen og det lavere niveau.
Man kan typisk vinkle højttaleren lidt ind imod lyttepositionen, for at mindske de værste reflektioner - altså dem der rammer sidevæggene først. Så længe reflektionerne er lidt senere - så er de også lidt mere dæmpede og vores sanseaparat kan bedre sortere dem fra. Vi lytter nemlig ikke som en mikrofon måler, så man skal tænke lidt over hvordan man analysere de data man får hevet til sig  Wink

Håber det giver lidt mening - selv om jeg godt ved at det er en lidt lang smørre LOL
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz