Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3 Vejs VIFA DIY
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3 Vejs VIFA DIY

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3 Vejs VIFA DIY
    Posted: 20 Mar 2010 at 12:17
Sweet filter !
Hvordan lyder det med waveguiden i forhold til alm. ?
Back to Top
Harken View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 26 Jan 2010
Location: Næstved, DK
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Harken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2010 at 18:39
Super flotte ht frost, dem kan du godt være stolt af. Det er en rigtig fin detalje med spot bag ht, det ser rigtig godt ud...
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2010 at 21:21
JAV-->  Jeg har lidt svært ved at vurdere waveguidens fordele og ulemper, da jeg heller ikke har haft brugt K10 mellemtonerne før, Men umiddelbart så giver det en utrolig god øvre mellemtone, da waveguiden hæver lydtrykket med 6db ca, og det gør jo at diskanten ikke behøver arbejde så meget ved lave frekvenser og derfor slipper man for den grimme 2. og 3. harmoniske forvrænging som typisk præver en XT25 under 2Khz..
Det bevirker at det lyder som om der er RIGTIG meget hul igennem og at "start/stop" er klart definererbare. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg arbejder med waveguider Clap 
Det er næsten en skam at mine højtalere er så store og tunge.. ellers ville jeg MEGET gerne have vist dem frem ved et fremtidigt træf..
 
Harken-->
Mange tak. Jeg er også rigtig godt tilfreds med dem.. især når jeg som ITnørd selv har svinget save og andre værktøjer.. Det eneste jeg ikke selv har haft fingre i er malingen. Det overlod jeg til en proffesionel..
 
Jeg håber på at jeg kan lokke Henrik til at poste de sidste nye målinger af højtalere, da jeg har tweaket delefiltret lidt med ørene, efter de blev bygget. Jeg mener at det er vigtigt at man giver sig tid til at finlytte højtalerne, når filtret er designet. Der skal ikke pilles ret meget med dæmpningen på mellemtone og diskant, før lyden ikke sidder "lige i skabet" :)
 


Edited by Frost - 22 Mar 2010 at 21:22
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 13:31
Okay, det lyder jo fantastisk. Helt klar noget jeg vil prøve.
Men hvorfor bliver lydtrykket hævet med 6 dB ? Hvor har du skaffet den bandit ?
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 13:41
Hey,

Jeg kan lige prøve og poste nogle målinger når jeg kommer hjem.

JAV > Waveguiden booster lyden ned ad til. Når man så dæmper det boost, får man en linear respons, men væsentlig mindre membranvandring i det område.  Kan vise en måling af Frost's diskant uden filter når jeg kommer hjem (og får lov).
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 17:43
Okay, havde ellers altid forstillet mig at, det ville lave en horn-lignende effekt og give ringere spredning/lavere følsomhed. Men der kan man bare se
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 18:22

Der er postet en måling af den rå diskant med waveguide på side 2 mener jeg :D..

Waveguiden kan købes alle steder der sælger monacordele.. Mener at http://rabu-acoustics.dk/ kan sælge dem.
 
Hvis Henrik får tid så må han meget gerne poste målingerne hvor vi målte spredningen..
Jeg må snart lige få installeret cliowin 7 demoen så jeg kan tage bruge mls filerne Embarrassed
 
Mvh
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 20:40
Hej JAV
Waveguiden er et tractix horm med en alt for kort hals. Den korte hals betyder at hornet ikke forstærker lineært men giver et bump i området 2000 Hz til 8000 hz. Hævet svarer præcist til 6 db/okt.

Tricket er så at skære elektrisk ved 8000 hz. Akustisk opnås herved et XO på 2000 hz, hvor den tilførte effekt er dæmpet 16x (12db) i forhold til 2000 Hx XO på samme enhed uden waveguide.

3db = fordobling af tilført effekt.

En anden spændende fordel ved waveguiden er at udfasningerne off axis vertikalt dæmpes pga. den begrænsede spredning.

/JH
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mar 2010 at 23:24

Hey.

JH -> Tak forklaringen. Fandt dette tidligere, med stort set samme fakta og med målinger. Spændende læsning.
 
Frost -> Kunne umiddelbart ikke finde waveguiden ved rabu, så jeg bestilte et par ved Monacor-International Wink
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz