Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Cardioid højttaler ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Cardioid højttaler ?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
mhenckel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Aug 2010
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote mhenckel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cardioid højttaler ?
    Posted: 31 Dec 2018 at 15:52
Det gÃ¥r langsomt grundet andre projekter( ikke hi-fi) 

Har dog lavet lidt reveres engineering på foto og selve patenansøgningen

Slot størrelsen er ganske rigtigt 5X20 cm i hver side( med ca 50 % perforation).

Bagpladen i mellemtone kammeret er tæt på bagkanten af slotten - hvilket giver ca et volumen på 10-12 liter

Dæmpningsmaterialet er polyesterskum med ret høj tæthed ( jeg gætter pÃ¥  30Kg/m3)

Dæmpningsmaterialet skal tilgodese dæmpning af bagsideudstrÃ¥ling samt et lille delay ud ad slots - sÃ¥ det kommer til at passe med den positive frontudstrÃ¥ling - iflg patentet er en af nøglerne den lave afstand til bagvæggen i mellemtone kameret samt at bruge den rette polyesterskum med den rette tæthed - patentet angiver 10-50 Kg/m3 

Ifht KII 3 sÃ¥ er fordelen jo at det er rent passivt i Dutch and Dutch 8c.  KII 3 kræver en heftig dsp men er self mere fleksibel mht af fÃ¥ det trimmet pÃ¥ plads(forudsat at DSP er fleksibel nok)     
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2019 at 13:43
Det er muligt du har ret mht lyd nedadtil Big smile Omvendt sÃ¥ tror jeg ikke det er det store problem at lyden er mere rundstrÃ¥lende nedadtil. SÃ¥vidt jeg husker at have læst, sÃ¥ er eks Beolab 90 forholdsvist rundstrÃ¥lende i det "dybe" omrÃ¥de ca 100-200 hz - Selvfølgelig afhængig af setting. 

Jeg er i hvert fald særlig interesseret i at prøve at fÃ¥ en ensartet spredning omkring delefrekvensen - SÃ¥ der kan komme mindre lyd ud i rummet hvor øret er meget følsomt. 

Jeg har endnu ikke læst et sted hvor der stÃ¥r hvordan de i praksis fÃ¥r de aktive enheder i siden af højttalerne til at cancellere lyden ud til siden sÃ¥ der opnÃ¥s en cardiod respons. Hvis nogen har en idé til det, mÃ¥ de meget gerne skrive det. Jeg tænker et step er at fÃ¥ dem til at spille lavere niveau. Mon fasen pÃ¥ de sidevedte enheder skal være ens med den enhed der spiller direkte fremad? Uanset synes jeg det er en mere elegant den mÃ¥de Dutch & Dutch har gjort det pÃ¥. 

Hvis jeg husker rigtigt har bÃ¥de Kii og Dutch & Dutch bÃ¥de en FIR og IRR setting. SÃ¥ det kræver nok noget manipulering af fasen. Det er heldigvis meget nemt at gøre med Rephase. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2019 at 14:05
mhenckel: FEDT med reverse engineering!

StÃ¥r det specificeret i patentet at der ikke skal dæmpning pÃ¥ bagvæggen ? Kan være de har fjernet det pÃ¥ det billede de selv har lagt op - hvor der vidst kun er dæmpning pÃ¥ sidevæggen. 

I den trÃ¥d jeg linkede til pÃ¥ diy var kassen meget dæmpet med Rockwool og viste stadigvæk rigtig gode resultater. 

Til at ramme de der > -15 dB dæmpning er jeg kommet på at man måske kan forsøge sig frem med skumvaskeklude ala:

Jeg har ingen idé om densiteten på de klude. Men et simpelt setup hvor man kunne prøve det af ville være Mellemtone-enhed => Klude => mikrofon. Og så ellers tilføje klude indtil man når op på den ønskede dæmpning.

Et andet alternativ kunne være at prøve med det her: 
http://frequence.dk/hifi/35-diverse/1251--daempemaatte-skum/
Back to Top
mhenckel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Aug 2010
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote mhenckel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jan 2019 at 10:16
Har ikke set noget specifikt om at bagvæggen ikke skal dæmpes. 

Skum tænker jeg noget i den her stil:

Funktionen af de sidevendte enheder i KII 3 mÃ¥ være: 

Modfase til primær frontenhed
Let dæmpet ifht frontenhed ( den akustiske vej fra frontenhed rundt om kabinet er længere end fra de sidemonterede enheder) 
Lavpas filtreret ( da frontenheden bliver mere og mere direktiv opad i frekvens omkring baffelstep og højere op) 

Det kræver derfor en seperat DSP udgang & forstærker til de sidemonterede enheder ifht frontenhed.

Dutch and dutch er det løst helt passivt 


FIR muligheden pÃ¥ begge højttalere er for at kompensere fro faseforvrængning ved delefrekvenser og basafrulning gætter jeg pÃ¥ - Det har ikke noget direkte at gøre med den cardiod udstrÃ¥lingsmønster 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2019 at 14:01
Gad vide hvad det skum du har linket til løber op i?

Jeg tænker at de snildt mÃ¥ kunne fÃ¥ enhederne til at fase i bunden ved 100 Hz  -Men mÃ¥ske tager jeg fejl? Omvendt sÃ¥ er der vil ogsÃ¥ brug for FIR korrektion, hvis enhederne skal have glat faseforløb i overgangen ved et LR24 filter?
Uanset så virker det til at man kan få det til at fungere uden man har DSP med mulighed for FIR.

Jeg har bestilt hhv. WG-300 Waveguide og Visaton waveguide. SÃ¥ fÃ¥r vi se om de enheder jeg har liggende, passer ordentligt til en af dem. 




Edited by Roky - 06 Jan 2019 at 14:03
Back to Top
mhenckel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Aug 2010
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote mhenckel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Jan 2019 at 21:31
Check de her trÃ¥d - post 64 feks 

Der kan du se en praktisk udførelse af polyesterskumhttp://www.diyaudio.com/forums/multi-way/255807-range-cardioid-7.html
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Jan 2019 at 23:10
Vildt fedt link!

Har du eller andre erfaring eller viden om et free-ware-software til at lave Directivity sonogrammer? 

Jeg bruger selv REW, men der er ikke en mulighed for at lave dem. Så måske et eller andet program der importere frq-responses ?


Back to Top
mhenckel View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Aug 2010
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 7
  Quote mhenckel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2019 at 10:54
Desværre ikke free-ware men ARTA er prisen værd efter min mening. Ser ud til at bla. KI Audio bruger det.

Du kan kigge pÃ¥ 

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html

Det er freeware men jeg har ikke selv erfaring med det  
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jan 2019 at 13:21
Tak, det freeware vil jeg teste af! 

Jeg har ikke prøvet ARTA endnu. Mig bekendt er det dog kun REW, hvor der er perfekt sammenspil med miniDSPs UMIK-1 mikrofon. 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2019 at 10:41
Nu har jeg læst dybere i patentbeskrivelsen. 

Det foreskrives at slottet i siden af kabinettet kan udgøre mellem 5-50 % af arealet på de pågældende sidepaneler. Optimalt mellem 10-40 procent.

Man kan lave åbninger på sidepladen, der er tæt på frontpladen. Og så efterfølgende åbninger mod bagpladen. Man kan også lave huller. Størrelsen optimalt mellem 1-3 cm. Og i en længde på 2- 20 cm.

Man kan, som jeg læser det, ogsÃ¥ lave huller pÃ¥ bagpladen. 

Bagpladen skal være flad. Den virker som en reflector - Så lyden lettere reflekteres ud af slottene.
   


Edited by Roky - 14 Jan 2019 at 11:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz