Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Sem-automatisk mÃ¥de at afprøve Beolab90
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sem-automatisk måde at afprøve Beolab90

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sem-automatisk mÃ¥de at afprøve Beolab90
    Posted: 26 Okt 2018 at 15:06
Hej alle, 

Den anden dag kom jeg på en idé til, hvordan man måske kan lave filter til et bassystem ala det som findes i Beolab 90. Dvs en primær fremadfyrende bas og to sidevendte basser.

Inspiration til idéen er med afsæt i brugen af det her særdeles spændende multisub-automatiserings-software:


Programmet tager lidt tid at sætte op, men når det er gjort, kan det bruges til, som programmet antyder, at integrere multiple-subwoofere.

Den traditionelle brug af programmet er overordnet at man foretager en mÃ¥ling af hver subwoofer og "hovedhøjtaler" forskellige steder i rummet - Dvs ikke for tæt pÃ¥ hinanden. SÃ¥ ender man altsÃ¥ med med en hel række mÃ¥linger, som programmet har at arbejde med. 

Der findes en række muligheder man kan vælge mellem ift hvad man vil have programmet til at simulere. Man kan eksempelvis vægte hvilken mÃ¥leposition der skal have højest prioritet eller en enhed som IKKE skal korrigeres (det er oplagt den enhed som spiller fremad). Programmet kan sÃ¥ eksempelvis tilføje delay eller almindelig IRR EQ, eller man kan erklære en af enhederne i modfase som programmet sÃ¥ tager med i simuleringen.  

Udvikleren bag programmet anbefaler at man lader programmet køre i 20 minutter eller mere. Det kan sÃ¥ give en million iterationer eller mere... Men man kan stoppe det pÃ¥ ethvert givent tidspunkt. Derefter ender man ud med korrektioner pÃ¥ hver enhed. 

Dette er ulig hvad programmet oprindeligt er udtænkt til - At placere subwoofere forskellige steder i et rum og integrere dem med hovedhøjtaleren. 

Jeg tænker at B&O nok også bruger deres teknologi til at udfase lyd, ligesom de nok også bruger en form for FIR-filter til at korrigere fase med (ud fra den betragtning at der er en forsinkelse fra input til output gennem højttaleren).

Jeg har ikke selv prøvet det af i praksis. Men andre kunne mÃ¥ske synes det kunne være sjovt at prøve af. MÃ¥ske viser det sig gennem flere simuleringer, at der skal en mere eller mindre bestemt EQ til for at fÃ¥ det til at fungere? 



Edited by Roky - 28 Okt 2018 at 13:05
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2018 at 16:17
Jeg har brugt programmet en hel del, og det kræver noget erfaring og tilpasning for rigtigt at få noget ud af det.

Jeg synes dog i praksis ikke jeg har fÃ¥et sÃ¥ gode resultater Unhappy
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2018 at 16:20
Det kunne være rigtigt sjovt med en fullrange udgave af programmet og kombinere det med f.eks. RePhase. SÃ¥ kunne man fÃ¥ et faselineært system med en frekvensgang pÃ¥ f.eks. +/- 0,5dB Big smile

Jeg kan ret nemt ramme 1-1,5dB med det program.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2018 at 15:37
Ja, helt sikkert det kunne være fedt at kombinere det med Rephase! 

De fÃ¥ forsøg jeg har lavet med programmet, har ikke heller fungeret særlig godt i praksis. Men det kan være det bare kræver mere tÃ¥lmodighed? 

Der er en super lækker integration mellem Rephase og REW. Det spiller bare!


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 10:36
Jeg har prøvet at rode lidt videre med Multi-sub-optimizer. Med subwoofere bag hovedhøjttalerne. Det var ikke en succes..... 

Men sÃ¥ kom jeg pÃ¥ en alternativ idé. I stedet for at give subwooferne et sammenkædet signal af venstre og højre, sÃ¥ tildelte jeg subwoferen bag venstre højttaler, signal fra højre kanal. Og subwooferen bag højre højttaler, venstre kanal. 

Fem målinger med ca 1 meter mellem og en global EQ senere, vidste en MEGET jævn respons nedadtil på alle fem målepositioner = Idéen virker. I hvert fald i mit rum.

Subwooferne er delt elektrisk 24 BW ved 80 Hz. Akustisk er det nok lidt anderledes. Men det var den deling der umiddelbart viste bedst integration med hovedhøjttalerne (som spiller fullrange).



 


Edited by Roky - 02 Nov 2018 at 10:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz