Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Krydsfiner - Hvor, Hvad og Hvordan
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Krydsfiner - Hvor, Hvad og Hvordan

 Post Reply Post Reply
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Krydsfiner - Hvor, Hvad og Hvordan
    Posted: 28 Sep 2018 at 12:18
Halløj!

Jeg står så småt og skal til at gå i gang med og bygge mine højttalere:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1969&title=lille-aktiv-3-vejs-gulvhjttaler-med-et-kick

I den forbindelse skal jeg jo have fat i noget træ. Min plan var at bruge Birkekrydsfiner til alt.
Jeg skal bruge noget 15 mm Birke krydsfiner til intern afstivning og er jo som sådan ligeglad hvordan det ser ud.
Derudover skal jeg bruge noget 4 mm birkekrydsfiner til at lægge 6 lag op på siderne. De 5 inderste lag bliver usynlige og dem er jeg så også ligeglad hvordan ser ud. Det yderste lag 4 mm samt de 21 mm plader jeg skal bruge til front, top, bund og bagplade, bliver jo synlige.
Grunden til jeg kører krydsfiner til det hele er at det er den eneste måde jeg ved jeg kan lave mine træfarvede ydre side paneler på, og dem kan jeg næppe lægge pyntefiner på bagefter. Så for at det hele passer sammen ville jeg gerne have det hele i birkekrydsfiner.

En sidenote er at jeg egentlig har planlagt at prøve og lave faceter på fronten selvom den er af krydsfiner. Mht. finish var planen at give alle de sorte dele af kabinetterne sort bejse, så de bliver meget mørke, men stadig med synlig træstruktur. Jeg har dog INGEN anelse om hvordan sådan en sortbejset facet ser ud i krydsfiner.. nogen der har prøvet at lave facetter i Krydsfiner før? Jeg havde tænkt at bruge en båndsliber til det grove og så rydste pudser til sidst.
Alternativet kunne være at lave fronten af sort MDF, men så bliver jeg næsten nød til at gøre det samme for top, bund og bagside.. Eller male hele lortet sort bagefter, men ville gerne have lidt trælook tilbage :/
Har også overvejet at lave fronten, top, bund og bagplade i "rigtig" træ. Egetræsplanke eller lign. og så sortbejse det, men det bliver når jeg er sikker på designet virker :P

Nå.. Men det der krydsfiner er altså en jungel for mig.. Jeg bor i Odense, Den lokale Bauhaus har det ikke, Jem & Fix heller ikke. XL-byg kan skaffe det og Silvan ligeså. Men jeg kan altså ikke se det de har.
Det eneste sted jeg kan finde Birke krydsfiner er i den lokale trælast (OLT). De kalder det de har for interiør kvalitet. I mine øjne er det også meget pænt, men Silvan kalder deres S/BB og det koster lidt mere end i trælasten.
Jeg ved ikek om jeg nogensinde har set den pæne kvalitet eller om det er det de har i trælasten. Jeg vil helst undgå de mørke limfuger mht. mine facetter som Silvans og XL-bygs har. Trælasten er lyse limfuger..
Lige nu tænker jeg bare at købe alt i trælasten - i hvert fald de ikke synlige dele - men vil bare gerne være sikker på at de synlige dele bliver pæne når jeg begynder at fræse 45 graders og facetter.

Mit spørgsmål er:
1. Hvad hedder de kvaliteter man kan bruge og hvad koster det (bare så jeg har en ide om jeg bliver snydt).

2. Hvis de ydre plader er pæne at kigge på og de ikke ved om det er finsk eller russisk kan der så være lufthuller inden i når jeg begynder at lave facetter?

2. Er der nogen der har billeder af facetter i krydsfiner?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 12:15
Der findes mange slags krydsfiner. Der er fx almindelig krydsfiner, som ikke egner sig til noget kosmetisk. Så er der krydsfiner, hvor det/de yderste lag er birkefiner, men hvor de indre lag stadig er fx gran. Det er pænt på overfladen men egner sig ikke til facetter. Der skal du have ren/fuld birkefiner, og det skal som regel bestilles hjem (det gjorde jeg til mit "Smæk for alle pengene" projekt, hvor der dog ikke er facetter). Det er i øvrigt et fint projekt, du har gang i Thumbs Up
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 17:33
Active sound - Active listening
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 17:42
Tak for svarene.. Jeg tror ikke jeg blev meget klogere af den besked USXX. Nu ved jeg bare de også kan finde på at snyde med andre træsorter indeni!!! xD
Har lige læst igennem det porjekt. Det var noget af et langtidsprojekt med mange drejninger hva? :P Men de ser dælme onde ud de to kasser!
Det dæmpe/resonans-emateriale du bruger der, foretrækker du det frem for bitumen?


Tak for link Robert! Det er ca. samme priser som i min lokale trælast. Prøver lige at spørge indtil om de er rent birk og så prøver jeg sgu det!
Mit design er alligevel lavet så jeg har muligheder for at skifte baflen og andre synlige krydsfiners dele.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 22:13
Der findes forskellige klassificeringer af krydsfinér overfladekvalitet (kosmetiske overfladekvalitet)
De hedder en kvalitet på retsiden og en kvalitet på bagsiden.. For eksempel B/BB eller S/BB..

BB   -  "Fejl" i træet som fx knaster er proppet ud.
B     -  Som hovedregel propfri.
S     -  Som hovedregel propfri, mindre farvefejl i træet er tilladt.

Jeg ville satse på at finde en kvalitet der hedder B/BB, som også er den mest almindelige når man køber 4mm birkekrydsfinér. De tykke plader kan også ligeså godt være i B/BB. Som regel billigst.
Jeg vil tro at den birkekrydsfinér de har i fx Bauhaus og Silvan, kan være i den kvalitet. Ellers kan ethvert byggemarked bestille det hjem. Hvis du arbejder et sted der har kontakt til enten Keflico eller Riisfort kan de også levere enhver kvalitet af birkekrydsfinér du skulle have brug for, de handler dog kun med firmaer så vidt jeg ved.

Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2018 at 00:37
OBS

"B" kvalitet er den vi vil forstå som værende PÆN i udseende :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2018 at 10:04
Originally posted by DannerD3H

Tak for svarene.. Jeg tror ikke jeg blev meget klogere af den besked USXX. Nu ved jeg bare de også kan finde på at snyde med andre træsorter indeni!!! xD
Har lige læst igennem det porjekt. Det var noget af et langtidsprojekt med mange drejninger hva? :P Men de ser dælme onde ud de to kasser!
Det dæmpe/resonans-emateriale du bruger der, foretrækker du det frem for bitumen? 

Jeg er ikke min erfaring, at der er nogen, der snyder med materialerne??? Du får jo at vide, hvad det er, du køber. Hvis et byggemarked sælger det som birkefiner, så tror jeg godt, du kan regne med, at det er birkefiner - men som Træman siger, så er der forskellige kvaliteter heraf. Jeg husker ikke, hvad min plade havde af bogstaver, men den var helt perfekt både for og bag, og så var det solid birkefiner hele vejen igennem (snittene står da også helt rene) - heller ikke helt billig.

Mener du butyl-materialet? Det er den eneste gang, jeg har brugt det, og jeg har aldrig brugt Bitumen i højttalere, så jeg har intet sammenligningsgrundlag.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2018 at 23:36
Hej Træman,
Okay tak, lige hvad jeg sulle vide, at det er B som er PÆN. Jeg har jo set alle de betegnelser, men vidste ikke om BB var nok eller det var S som var pæn osv. Men det svarede på mit spørgsmål om hvilket jeg skal gå efter. Jeg får lige trælasten til at bekræfte det er kvaliteten af deres træ og så prøver jeg det :)

USXX, Jeg misforstod, troede du havde oplevet/kendte til nogen der solgte "birke krydsfiner" som bestod af andre sorter inden i.
Ja jeg mente butyl-materialet. Okay, fair nok :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz