Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
    Posted: 30 Nov 2020 at 09:57
Jeg har tidligere målt på en kubisk sub med indvendig sidelængde på 39,5 cm. Her ser man den første stående bølge målt inde i kabinettet (gul kurve) lidt over 400 Hz, og man ser trykket (proportionalt med membranudsvinget) aftage efter bogen op til lidt over 200 Hz (overgangsområdet er herimellem). Den røde kurve er nærfelt for enheden (uden for kabinettet).


Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2020 at 15:44
Originally posted by Roky

Det her skum, tror jeg vil være MEGET bedre egnet: https://stof2000.dk/koldskum-saede-og-ryghynde-str-50x50-cm-tykkelse-3-cm-trend-white-1stk-55-kg?gclid=Cj0KCQiAqo3-BRDoARIsAE5vnaLYwO04AJfHmZ1OzQYyNXlJTcomtYlQP5AGryWk6l--pBzATenay2YaAlfPEALw_wcB


Du skal passe på med at bruge skumgummi. Hvis det er med lukkede pore, vil det primært stjæle volumen fra kabinettet og bidrage med en mærkelig (ulineær???) eftergivenhed.

Hvis du kan skaffe et skummateriale med navnet Basotect, så er du bedre kørende. Det er lavet med akustik for øje.

Mvh.
Simon
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2020 at 20:54
Originally posted by ham_den_lange

Originally posted by Roky

Det her skum, tror jeg vil være MEGET bedre egnet: https://stof2000.dk/koldskum-saede-og-ryghynde-str-50x50-cm-tykkelse-3-cm-trend-white-1stk-55-kg?gclid=Cj0KCQiAqo3-BRDoARIsAE5vnaLYwO04AJfHmZ1OzQYyNXlJTcomtYlQP5AGryWk6l--pBzATenay2YaAlfPEALw_wcB


Du skal passe på med at bruge skumgummi. Hvis det er med lukkede pore, vil det primært stjæle volumen fra kabinettet og bidrage med en mærkelig (ulineær???) eftergivenhed.

Hvis du kan skaffe et skummateriale med navnet Basotect, så er du bedre kørende. Det er lavet med akustik for øje.

Mvh.
Simon


Jeg har før købt Basotect hos Thomann.de og brugt det til at justere lytterum akustisk.
Det er et rigtigt godt og effektivt materiale - så det kan også anbefales herfra.

Jeg vil ikke bruge dæmpemidler i en subwoofer - som nævnt af andre, så ændre det på eftergiveligheden inde i kabinettet og roder derfor med hvad enheden "ser" af volumen.
Og så vil det alligevel ikke kunne dæmpe de frekvenser som en sub arbejder med, da bølgelængderne er alt for lange.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2021 at 13:14
Tak for svar allesammen. Jeg endte med at erstatte skum med ca. 10 liter oventørret sand i dobbelte plasticposer. Det er vel også en måde at kvæle stående bølger påBig smile

Jeg endte ogsÃ¥ med at købe lidt basotect, som eksperiment til akustisk dæmpning i rummet. Kan jeg ogsÃ¥ anbefale. De her sender hurtigt: http://www.panasorb.eu/cms/lng/en/legal-information.html?language=en&xoid=bd13lb7bcpcc8pj5mjdlmmnbp8 

Glem ikke diffusorer, det er mindst lige sÃ¥ vigtigt Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz