Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: God lyd pÃ¥ budget - Kan man?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


God lyd på budget - Kan man?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
CowFoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote CowFoot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: God lyd pÃ¥ budget - Kan man?
    Posted: 13 Sep 2018 at 21:24
Hej med jer alle her på Speakerbuilder,
Jeg er ny her på forummet, så håber i vil tage godt i mod mig.

Går og leger med ideer omkring et (måske) kommende byggeprojekt, som jeg gerne vil have input til/kritik på.
Først lidt kontekst; Jeg er studerende og derfor er budgettet ikke det største så jeg prøver at holde det billigt (meget billigt) også for at se om der kan komme "god" lyd ud af det. Desuden bor jeg i en relativ lille lejlighed hvor lytning foregår i stuen som er ca. 5mx3,5m, dette sætter også en grænse for størrelsen af højtalerne og hvor højt de behøver at spille.

Min tanke er en MTM med 2x Dayton TCP115-8 og Dayton ND28F, nogle ultra billige enheder. Disse placeres i en ca. 6-6,5 liter box tunet til ca. 47hz.
Jeg har simuleret et delefilter i Xsim med filer fra Dayton audio, som jeg har kørt gennem VituixCAD2's difraction værktøj (ved godt dette ikke er præcist, men jeg har ikke enhederne endnu og ejer heller ikke en mikrofon).

Her følger billederne fra Xsim simulationen, som jeg gerne hører jeres input til/kritik af (og også gerne af resten af det jeg har tænkt).

Frekvensgang:


Impuls Respons:


Step Respons:


Hvad siger i? Skal jeg give det et skud? og er der en sandsynlighed for at det kommer til at have "god" lyd?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2018 at 08:01
Velkommen til!

Du kan sagtens få god lyd for få penge. Det er filteret, der spiller en afgørende rolle for helheden (sammenhæng og tonal balance).

Med en MTM-konfiguration, skal du være opmærksom på, at du let kan få diffraktion fra bassernes kantophæng i den symmetriske placering (det kan være ret betydeligt, og du ser det ikke på din simulering). Derfor kan det betale sig at arbejde med placering af enheden.

Basserne er jo nærmest små subwoofere. De har en relativ tung 4-lags svingspole med høj induktans. Samtidig har de meget høj mekanisk dæmpning for enheder i den størrelse. De to ting tilsammen er ikke det bedste udgangspunkt for transparens og opløsning i mellembåndet, men de måler pænt på frekvensgangen og vil være ret tilgivende.

Vær opmærksom på, at Dayton's parametre nok er målt før tilspilning af enhederne. Derfor vil resonansfrekvensen (og dermed også Qts) falde en lille smule - heldigvis, for et Qts på 0.43 er ikke specielt egnet til basrefleks. Din tuning er da også lidt atypisk med en portfrekvens langt under resonansfrekvensen. En anden afstemning vil kunne give en mere differentieret basgengivelse.




Edited by USXX - 14 Sep 2018 at 08:01
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2018 at 08:04
P.S.  Der vil allerede nu være forventning om deltagelse i Ã¥ret julefrokost - medbringende højttalerne naturligvis Wink
Back to Top
CowFoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote CowFoot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Sep 2018 at 14:08
Mange tak for feedback USXX. Efter at have gået lidt og tænkt over det du har skrevet, specielt omkring bassernes høje MMS og QMS, og hvordan det ville have indflydelse på mellembåndet, har jeg besluttet mig for at tage en helt anden retning.

Jeg har købt 2 stk. SS 18W/8545-00 af digital_thor her pÃ¥ forummet. Et par enheder jeg aldrig ville have haft rÃ¥d til fra  nye. Med dem tænker jeg enten at bygge en to-vejs ala. Troels Gravesens CSM eller en to-vejs med en fuldtone enhed og et first-order filter (efter inspiration fra en trÃ¥d pÃ¥ diyaudio).

Når jeg modtager enhederne og byggeriet begynder, tænker jeg at starte en bygge tråd.

Hvad angår julefrokost, deltager jeg umiddelbart meget gerne!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz