Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: God lyd pÃ¥ budget - Kan man?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


God lyd på budget - Kan man?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
CowFoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 11 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote CowFoot Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: God lyd pÃ¥ budget - Kan man?
    Posted: 13 Sep 2018 at 21:24
Hej med jer alle her på Speakerbuilder,
Jeg er ny her på forummet, så håber i vil tage godt i mod mig.

Går og leger med ideer omkring et (måske) kommende byggeprojekt, som jeg gerne vil have input til/kritik på.
Først lidt kontekst; Jeg er studerende og derfor er budgettet ikke det største så jeg prøver at holde det billigt (meget billigt) også for at se om der kan komme "god" lyd ud af det. Desuden bor jeg i en relativ lille lejlighed hvor lytning foregår i stuen som er ca. 5mx3,5m, dette sætter også en grænse for størrelsen af højtalerne og hvor højt de behøver at spille.

Min tanke er en MTM med 2x Dayton TCP115-8 og Dayton ND28F, nogle ultra billige enheder. Disse placeres i en ca. 6-6,5 liter box tunet til ca. 47hz.
Jeg har simuleret et delefilter i Xsim med filer fra Dayton audio, som jeg har kørt gennem VituixCAD2's difraction værktøj (ved godt dette ikke er præcist, men jeg har ikke enhederne endnu og ejer heller ikke en mikrofon).

Her følger billederne fra Xsim simulationen, som jeg gerne hører jeres input til/kritik af (og også gerne af resten af det jeg har tænkt).

Frekvensgang:


Impuls Respons:


Step Respons:


Hvad siger i? Skal jeg give det et skud? og er der en sandsynlighed for at det kommer til at have "god" lyd?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Sep 2018 at 08:01
Velkommen til!