Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Basrefleks til SB20PFC30-8
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Basrefleks til SB20PFC30-8

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Basrefleks til SB20PFC30-8
    Posted: 07 Mar 2018 at 13:21
Hej, 

Jeg roder med et trevejs system, hvor udgangspunktet er et sæt Dali 7A kabinetter, fundet i en container. 

Jeg har købt 4 stk SB20PFC30-8 enheder, som skal parallelkobles - To i hvert kabinet. 

De skal suppleres af et horn og muligvis en SB17MFC enhed. Netto (dvs fratrukket volumen til SB enhed) er kabinettet på omkring 40 Liter. Jeg kan nok gøre volumen en smule større- Men ikke det store. 

PT har jeg monteret enhederne i kabinettet med to akustiske ventiler. De siger så godt som ingenting under 60 Hz - Men med en Linktwitz Transform, kan jeg få fuldt niveau til 30-35 Hz - Også ved et pænt volumen.

Jeg vil gerne prøve med en basrefleksafstemning, men er i tvivl om volumen. 

Ifølge Speakerbuilder giver to PFC enheder i parallel-følgende data: 

Er det helt skørt at tune dem til 34 Hz, 40 Liter og en port på 10 cm i diameter - Nok omkring 25-35 cm.

Det virker til at jeg kan få en fornuftig in-room respons med den tuning.




Jeg deler aktivt.








Edited by Roky - 07 Mar 2018 at 13:22
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2018 at 14:07
Det er alt for lille et volumen til 2 stk. SB20PFC30-8. Sådan to enheder bør (i basrefleks) tilsammen have et netto luftvolumen (før dæmpning tilføres) på 70-71 liter (med 35% porøs fyld giver det et effektivt akustisk volumen på ca. 75 liter - det er det volumen, der bruges i beregningerne), og porten tunes til 37-38 Hz (der bør anvendes en Ø100 mm port, som så bliver ca. 14 cm lang). Den vil gå ned til omkring 40 Hz (uden room-gain). Jeg vil ikke anbefale elektronisk korrektion i forbindelse med basrefleks. Hvis du er opsat på at bruge EQ i bunden så brug et helt lukket kabinet, hvor der er styr på membranudsvinget.






Edited by USXX - 07 Mar 2018 at 14:08
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Mar 2018 at 14:43
Mange tak for svar. Lyder til at jeg må droppe basrefleks i denne omgang. Mht EQ i bunden, så ville jeg i udgangspunktet dæmpe niveauet. Det er nok bedre at rode videre med en linkwitz transform så. Hvis jeg placerer dem så de er forholdsvist tæt på gulvet, hjælper det nok lidt. Om ikke andet så i området 125 Hz.

Edited by Roky - 07 Mar 2018 at 14:44
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz