Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: L formet kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


L formet kabinet

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: L formet kabinet
    Posted: 14 Dec 2017 at 14:18
Hej folkens. Jeg har fået ny sofa og med denne har jeg mulighed for at lægge noget under sofaen. Jeg har ligeledes plads ude på den ene side af sofaen, så tænke på et L-formet subwoofer kabinet (bliver nok en lukket sub).

Er der nogen ulempe ved dette?


Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 14:50
Jeg ville (til en lukket sub) sikre mig, at der ikke opstår bølgeudbredelse inde i kabinettet i det brugbare område - lad os sige op til 100 Hz. Du har rene trykforandringer, hvis den længste dimension i transmissionslinjen er maksimalt 1/4 af bølgelængden ved den øvre grænsefrekvens - dvs. at middelvejlængden mellem kabinettets top uden for sofaen og enden inde under sofaen ikke må overstige 86 cm (indvendig). 

Edited by USXX - 14 Dec 2017 at 14:50
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 14:53
...samtidig ville jeg sikre mig, at det effektive tværsnit i den smalle sektion (under sofaen) ikke er mindre end enhedens Sd (effektive membranareal).
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 14:57
Så sagt på en anden måde, hvis den del under sofaen kun er 70cm lang indvendigt og jeg deler den ved 80hz, så er jeg udeover nogle problemer?

Og tak i øvrigt, det var den slags jeg tænkte på, men vidste ikke lige hvordan det skulle formuleres

Edited by Fasen - 14 Dec 2017 at 14:58
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 15:57
Originally posted by Fasen

Så sagt på en anden måde, hvis den del under sofaen kun er 70cm lang indvendigt og jeg deler den ved 80hz, så er jeg udeover nogle problemer?

Det kommer jo an på, hvor højt den udvendige del af kabinettet er. Med 80 Hz deling skal du blot holde dig under en samlet længde på 108 cm for transmissionslinjen. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 15:58
Husk afstivning af større flader.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 16:00
Afstivning, tjek.

Højden indvendigt på delen under sofaen bliver ca 10-11 cm. Så det burde gå (70+10/11cm).
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 16:13
Du misforstår - prøv at læse, hvad jeg skriver. Hænger de to dele (udvendig og under sofaen) ikke samme i ét? Dermed bliver længden af din transmissionslinje den gennemsnitlige vejlængde fra indvendig ende (under sofaen) til toppen af sektionen uden for sofaen.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Dec 2017 at 16:57
Så har jeg misforstået og forstået Smile de to dele hænger sammen. Tak. Thumbs Up
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz