Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori 5"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori 5"

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori 5"
    Posted: 26 Maj 2017 at 10:16
Hej Folkens - nok mest Ulrik TongueLOL

Jeg kigger lidt på Satori

SATORI MR13PNW-4 vs SATORI MR13P-4

Hvad dælen er den egentlige forskel?

Jeg kan se at P-versionen ikke har 60 grader off axis målingen med, men fås til 1000kr hos rabu. PNW er åbenbart ikke til salg endnu.

Andet spørgsmål skulle måske være - hvad er grunden til at købe en dyrere mellemtone? Ville de være bedre - og hvordan?

Nå ja - hov. Der er også en CRC model, som umiddelbart blot er billigere fordi den ikke bruger Neo-magnet, men ellers ser ud til at yde rigtig godt.

Ja og hvor stor er forskellen reelt for spredningen, hvis man skal vælge imellem 5 eller 6"?  Jeg deler med LR4. til en 25mm dome.

Ja - og så er jeg også nysgerrig efter at vide hvordan forvrængningsmålingerne ser ud for SB enheder og hvordan de læses. Jeg måler selv min Accuton til at ligge ca 40 dB under frekvensresponskurven - hvilket jeg kan forstå er udemærket.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2017 at 16:12
Hvad er ligheden mellem en stork? Begge ben er lige lange - specielt det venstre.

NW = Natural White
P = Paper

Den eneste forskel er såmænd, at der ikke er sort farve i membranen på PNW - dvs. den er hvid (ikke kridhvid men naturlig off-white). Det gælder alle Satori-typer, hvor den eneste forskel i modelbetegnelsen er P vs. PWN.

PWN er i produktion.

CRC er en 6½-tommer SB bas-mellemtone, hvor MR13P er en 5-tommer Satori mellemtone (MW13P er derimod en bas-mellemtone) - de er altså ikke umiddelbart sammenlignelige.



Edited by USXX - 26 Maj 2017 at 16:13
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2017 at 08:57
Originally posted by Digital_thor

 Jeg deler med LR4. til en 25mm dome.

Hvorfor?

En 6" begynder at blive direktiv en lille smule tidligere end en 5", men det behøver jo ikke nødvendigvis at være et problem. Til gengæld er der andre fordele såsom større membranareal. Det er jo en helhed, der skal gå op (med eller uden waveguide).

M.h.t. forvrængning, lad være med at bekymre dig unødigt om det. Hvis en enhed er rimelig vel designet, så vil forvrængningen være tilstrækkelig lav - der er andre ting, der er mere væsentlige. Jeg har aldrig brugt forvrængningsmålinger som led i udviklingen af enheder (men det viser sig da, at vores enheder generelt har ret lav forvrængning, når andre måler på dem - og de tåler sammenligning). Sagen er, at THD (Total Harmonic Distortion) er et uendeligt dårligt mål for hørbarheden af forvrængning. Enkelte harmoniske kan ved meget lavt niveau være tydeligt hørbare, mens andre harmoniske ikke høres selv ved højt niveau (langt over 1%, hvilket af uransagelige årsager er den grænse, store dele af branchen har valgt at køre med - men de fleste har det jo bedst med at have et sted at hænge deres hat). Forvrængning (også harmonisk) kan absolut være hørbar men lad være med at prøve at vurdere dette på baggrund af en THD-måling (skam over alle, der stadig holder fast i denne fortidens fejl). Prøv at læse Geddes' papirer:






Edited by USXX - 29 Maj 2017 at 15:04
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2017 at 09:34
Hehe - Tak Ulrik Thumbs Up

Der er sgu så mange ting jeg skal have læst op på, som stadig overrasker mig. Men det er jo det sjove ved denne hobby Big smile
Jeg har heller aldrig set en egentlig dårlig forvrængningsmåling, med mine enehder. Og jeg har f.eks lige i går siddet og lyttet på en blanding af en gammel D28, 4" SB mellemtone og en gammel 21W. Det spillede fint og sammenhængende uden at jeg savnede noget.
Prøver blot at se om jeg kan sammenholde lidt teoretisk viden og praktisk erfaring - og jeg er i den sammenhæng helt klart villig til at æde mine ord igen - efterhånden, som jeg bliver klogere.

Da du skrev "men eller uden waveguide". Mente du så "men ikke uden waveguide" - eller "med eller uden waveguide"?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2017 at 16:03
"med" - er rettet, tak!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz