Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: dome vs ribbon
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


dome vs ribbon

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: dome vs ribbon
    Posted: 24 Feb 2017 at 18:41
Går med byggetanker igen igen.. overvejer om jeg skal kaste mig ud i et par fountec bånddiskanter. Men har aldig prøvet bånd, så tænkte der må sidde nogen af jer derude, der kan komme med fordele og ulemper ved bånd vs. domes. 


________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2017 at 10:32
Jeg har prøvet en del forskellige bånd og båndtyper, og lidt kort og groft, vil jeg skære forskellene ned til to ting:

1. Spredning
2. Lyd

1. Spredningen er anderledes fra bånd, og den vertikale spredning, kan være et virkelig problem for mange bånd (og lyttere).
Jeg har oplevet flere bånd som fuldstændig ændrede karakter, bare man rejse sig op fra lyttestolen - bare man lige fik bevæget hovedet lidt over båndets højde... Det kunne jeg personligt ikke leve med.
Dette kan dog udnyttes i line arrays.

2. Mange bånd har en bestemt lydkarakteristik i forhold til dome, og det kan godt dele vandende om man kan lide det eller ej. Noget af den sparkle man kan opleve med bånd, skyldes en anden måde de forvrænger på. Om det er rigtigt eller forkert må man selv bedømme.

Personligt har jeg p.t. to favoritter til mit/mine referencesystemer; Scan-Speak Beryllium og RAAL bånd.
(Jeg har ikke testet SB's nye beryllium endnu).

For mig levere de begge noget af det bedste jeg har hørt, og RAAL har en markant bedre spredning vertikalt end de andre bånd, jeg har haft fat i, så der har jeg ikke den bøvl.
Hvilken der er bedst, kan jeg ikke ubetinget sige, men lige p.t. er det RAAL, som fører. Virkelig en imponerende musikalsk enhed (70-20XR).
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz