Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 1+8 og god spredning?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


1+8 og god spredning?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 1+8 og god spredning?
    Posted: 10 Apr 2016 at 21:24
Hejsa

Efter erfaring med mit første byggesæt (et 2½ vejs med bånddiskant, evt. se her http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1600&PN=1&title=raidho-og-at), er jeg kommet frem til, at jeg skal prioritere god spredning højt. Dette hænger fint sammen med, at jeg generelt godt kan lide lyden fra vintage højttalere med små mellemtoner. 

Det mest nærliggende er jo så, at bygge et sæt 3 vejs højttalere med små mellemtoner - igen kigger jeg efter Troels Gravesen og hans 3WC. Jeg har prøvet at kigge efter andre kits, men har ikke kunne finde nogen, der så rigtigt seriøse ud. 

men, men, men. Jeg er meget nysgerrig efter at prøve Troels' TQWT, men har de ikke netop samme problem som mine gamle højttalere; begrænset spredning?
I teorien vil en 8" være ret udfordret i spredning, når den deles så højt som ved 2-3 kHz. Men de er så også godt hjulpet af nogle store dome-diskanter. Mine gamle højttalere (ATR25) delte ved 3 kHz mellem en 6½er og en bånddiskant - der må da alt andet lige være dårligere forudsætning for spredning i øvre mellemtone og diskant.

Er der nogen, der kan sige noget om, hvor følsom en 1+8 som Troels' TQWT vil være i forhold til bredden på "sweet-spot"?

Jeg ved godt, det er svært at beskrive lyd, men prøver at holde det i nogle nogenlunde objektive betragtninger i forhold til spredning og bredde på sweet-spot.

Håber nogen kan hjælpe med at gøre mig lidt klogere - evt. nogen der har erfaring med Troels' TQWT.

På forhånd tak
Mvh Jens


Edited by LektorBlomme - 10 Apr 2016 at 21:28
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2016 at 13:25
Jeg har haft både Snell type E & J med 1-8" og min fornemmelse af dem er at de ikke er dårligere en så meget andet med hensyn til spredning, nu sidder jeg som regl også mest i sweet-spot når jeg høre musik. Jeg har også hørt Troels TQWT og den er også god. Ikke ringere en det meste med hensyn til spredning. Hvis man ikke deler for højt bliver det ikke noget problem at bruge en 8" som mellemtone, efter min mening.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2016 at 15:57
En 8" begynder at få begrænset spredning ved 1.717,5 Hz = (13740" per sekund)/8"

Hvor meget højere delefrekvens man kan leve med, må komme an på en prøve. Et diskant med waveguide bør dog være ideelt sammen med en enkelt 8", eller måske den store Heil AMT.


Edited by Kjeldsen - 11 Apr 2016 at 15:57
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Apr 2016 at 16:06
Tak for jeres respons - det er godt at høre andres erfaring. 

@Kjeldsen
Det er også lidt den teoretiske tilgang, jeg synes jeg kan snuse mig frem til, og hvis de deler ved 2100 Hz, så er det måske også meget fornuftigt - og ja, især med en waveguidet domediskant.

Det er heller ikke fordi jeg søger maksimal spredning, selvom jeg tidligere har spillet på Yamaha NS1000 og været meget tilfreds med deres evner i bl.a. øvre mellemtone, så behøver det ikke være ekstremt. Jeg spiller pt. på JBL L40 der er en 1+10 der deler ved 1800 Hz (tror jeg), og de har en tilfredsstillende spredning til mit behov.

Jeg har søgt i alt det feedback der er kommet på Troels Gravesens hjemmeside, og der er ret langt imellem, at der er nogen der kommenterer noget om spredningen. Det meste feedback er på højttalernes evne til at spille detaljeret, bas-egenskaber samt integrationen mellem de to enheder, men altså langt imellem, at nogen kommenterer deres evner i spredning. Jeg er dog kommet frem til følgende to kommentarer:

"The main things i'm noticing from these speakers are how hard it is to locate the sound, and how well they perform off axis. I don't have an "ideal" listening position but they sound very solid from nearly anywhere in the room." (på et sæt QUATTRO, der jo har samme enheder og delefrekvens)

Og

"I was listening to Gilberto Gil and Stan Getz and had to get something in the kitchen: suddenly it felt like Getz was playing in the living room ;) The stage picture is very clear and all instruments sound perfectly distinct. " (På DTQWT - samme, bare med to ekstra (sub-) basser)

De to kommentarer får mig også til at tænke, at jeg ikke kommer til at gå helt galt i byen med et sæt TQWT Smile



Edited by LektorBlomme - 11 Apr 2016 at 16:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz