Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source med SB Acoustics
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source med SB Acoustics

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source med SB Acoustics
    Posted: 03 Apr 2016 at 00:01
Hej

Jeg har i en rum tid nu funderet over om man kan lave en mindre Line source højtaler med SB Acoustics lille fine 2½" fuldtone SB65WBAC25-4..

Havde overvejet en 8-12stk per side, selvfølgelig hjulpet godt på vej af en subwoofer. 

Men da jeg aldrig har bygget med flere ens enheder i et kabinet kender jeg ikke "natur loven"

Men hvis man bruge en 8-12stk per side, vil det kunne give noget bas nede ved 40-50Hz, i det rigtige kabinet, eller hvordan?

Hvordan med følsomheden? og kan de kobles til en okay impedans? 

Eller skal man op og bruge de der 16-20stk per side før det vil give mening?

Jeg har en Icepower 250ASX2 som skal/kan bruges til projektet, så har længe effekt nok. Eller hvad?

Hvad er jeres erfaringer?

Ideen er en meget smal baffel på ca 10cm med nederste enhed i ca 50cm fra gulvet, og alle enheder monteret side om side. Så 10 enheder vil fylde ca 64-65cm og hele herligheden vil blive et sted imellem 100 og 130cm højt.

Mvh Hans 


Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2016 at 14:48
Det bliver en meget kort linjekilde. For at det skal kunne kvalificere som linjekilde, skal du ret tæt på. Antallet af enheder sænker jo ikke resonansfrekvensen, så det giver dig ikke dybere bas at bruge flere - enhedens resonansfrekvens er ca. 115 Hz. Hvis du skal have maksimal bas ud af denne enhed, kan du med fordel bruge "kondensator-tricket" og montere den i et teoretisk set for lille kabinet og så sætte en stor kondensator foran (ca. 500 uF for 4 ohm belastning).

Det er en rigtig fin lille enhed, som vi er glade for, men for de penge, du skal bruge på ca. 20 enheder samt et par basser, kan du med fordel lave en mere almindelig højttaler med andre enheder.


Edited by USXX - 03 Apr 2016 at 14:50
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2016 at 09:40
Hej

Jamen, så er den ide hermed slukket og lukket. Tak for det mere en fyldest gørende svar.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz