Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Linkwitz transform filter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Linkwitz transform filter

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Linkwitz transform filter
    Posted: 23 Sep 2009 at 12:18
Efter lidt stilhed på højttalerfronten, har jeg været på besøg ved en ven på fyn sammen men endnu en ven og lave filtre til et sæt hjemmebyg højttalere af den lidt mere specielle slags. Højttaleren består af en Pioneer TAD 15" bas/mellemtone og en Pioneer TAD horndriver med waveguide på. Det passive filter er nogen lunde på plads, men vi ville gerne have noget mere med i bunden. Så der skal forsøges med et lukket system, med det filter vi har fået bikset sammen, og så er jeg igang med at lave et transform filter for at rykke f3 punktet ned til 30hz fra 46,6hz det ligger på nu, og så ramme et Q på 0,5774, alså en bessel afstemning. http://www.linkwitzlab.com/filters.htm her kan i se filteret og manden bag filteret. Og her kan man downloade et regne ark til beregning af komponenterne http://sound.westhost.com/download.htm#lxfrm. så skal man bare vælger nogen ordentlige komponenter og så se at komme igang.
Som sagt var vores udgangspunkt et f3=46,6hz og et q = 0,59, dette vil vi have ændret til et f3=30Hz og et Q=0,5774. Oven i dette kører han balanceret, så der skal laves 4 ens filtre plus strømforsyning.
 
Dette er filter beregneren som man kan downloade og der følger et fint lille diagram med som man så bygger op efter.
 
Ja så er det bare at gå i krig, bemærk dog at det er en inverterende kobling, men da de fleste op-amp kommer i dobbel kredse kan man jo benytte den anden til at lave en inverterende mere før filteret. Den kunne man så samtidig med lave med et high-pass filter ved 20hz så man ikke kommer ud i noget gris som enheden ikke kan tåle, det er op til en selv.
 
Her er det færdige filter, øverst er strømforsyningen med en onboard print trafo, snrettere og lytter, plus +/-12v regulatorer. Nederste halvdel er de 4 filtere med Wima kondensatorer, 1% metalfilms modstande og Burr-brown op-amps. Alle forbindelser foregår med forsølvet kobbertråd.
 
Printet fylder 160*100mm. Nu skal der testes for at se om det gør som forventes.
 
Ja så det er det tiden er gået med på det sidste, plus at jeg er igang med en forforstærker til en kammerat, og så er det da også blevet til et 2*1140W effekttrin.
 
Busk


Edited by Busk - 23 Sep 2009 at 12:21
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 12:22
Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 12:23
Originally posted by kappen

Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
Aner det ikke LOL
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 12:27
Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
Aner det ikke LOL
 
Sådan, så er det sagt LOL Clap
 
Michael
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 12:29
Her er i øvrigt simuleringen af Tad bassen i lukket, med det kabinet han allerede har bygget.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 12:30
Originally posted by m@dsen

Originally posted by Busk

Originally posted by kappen

Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
Aner det ikke LOL
 
Sådan, så er det sagt LOL Clap
 
Michael
He he ja, det ikke noget jeg har så meget styr på endnu, så kan man lige så godt sige det Smile
 
Busk


Edited by Busk - 23 Sep 2009 at 12:30
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 13:20
Originally posted by kappen

Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
 
Ifølge teorien, skulle det korrigerede system opføre sig præcist som target kurven både mht. amplitude og fase. Dvs. at du eksempelvis kan bygge en system med et Q på 0.8 og resonans frekvens på 45 Hz, som du så korrigere til Q = 0,577 og Fres = 20 Hz. Det eneste krav, er at du har effekt nok i din forstærker og at enheden kan håndtere de ekstra tæsk, som den får. Om det så også subjektivt opfattes som sådan, det ved jeg ikke. Men jeg ville meget gerne vide det. For det ville jo være en nem måde at få en lille højtaler til at lyde som en stor. Big smile
 
Jan Nielsen har lavet en dansk oversættelse af regnearket, som kan hentes her:


Edited by kappen - 23 Sep 2009 at 15:40
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Sep 2009 at 15:41
Originally posted by ham_den_lange

Originally posted by kappen

Spændende! Hvordan påvirker det fase og transientrespons?
 
Ifølge teorien, skulle det korrigerede system opføre sig præcist som target kurven både mht. amplitude og fase. Dvs. at du eksempelvis kan bygge en system med et Q på 0.8 og resonans frekvens på 45 Hz, som du så korrigere til Q = 0,577 og Fres = 20 Hz. Det eneste krav, er at du har effekt nok i din forstærker og at enheden kan håndtere de ekstra tæsk, som den får. Om det så også subjektivt opfattes som sådan, det ved jeg ikke. Men jeg ville meget gerne vide det. For det ville jo være en nem måde at få en lille højtaler til at lyde som en stor. Big smile
 
Jan Nielsen har lavet en dansk oversættelse af regnearket, som kan hentes her:


Det lyder jo fantastisk. Det kunne være sjovt at se nogle beregninger på den ekstra belastning der kræves for fx. at gå fra Q 0.8 til 0.6

Jeg kan se jeg kom til at skrive i din post istedet for at blot at "quote" men det er rettet nu. Kunne ikke forstå hvor min egen var blevet af LOL.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz