Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Højeste følsomhed med dobbeltspolet bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højeste følsomhed med dobbeltspolet bas

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højeste følsomhed med dobbeltspolet bas
    Posted: 25 Okt 2015 at 12:28
Hej

Lige et spørgsmÃ¥l til de der er klogere end mig 

Jeg har købt 4stk af de Vifa 10" enheder Balbrech har til salg. Jeg vil bruge 2 stk per side. De er dobbelt spolet 4ohm's enheder.
hvordan wirer jeg dem for at få den højeste følsomhed?
De skal op og mødes med en Supravox 215signature med en følsomhed på ca.94db. Det kunne jo være dejligt hvis de kunne deles passivt 1. Ordens i stedet for aktivt.
Begge dele skal spille i en åben baffel.

Data kan ses her. http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1583&title=vifa-m26-optimal-for-ob

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 25 Okt 2015 at 12:30
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 12:56
Jeg forstår det således, at enhederne har dobbelt svingspole, men jeg er ikke med på, om hver spole i en enhed er 4 ohm, eller om det er, når de er koblet på den ene eller den anden måde - men det er nu også ligegyldigt.

Det er underordnet for følsomhed og evt. box-afstemning, hvordan du kobler spolerne (så længe du kobler dem korrekt).

Du kan enten:

1) Koble de to spole i hver enhed parallelt og så koble de to enheder pr. side serielt.
2) Koble de to spoler i hver enhed serielt og så koble de to enheder pr. side parallelt.

Ja, du kunne også koble dem serielt-serielt eller parallelt-parallelt, men det første giver ingen mening, og det andet vil ikke behage en almindelig forstærker.

Ad 1:
Du vinder intet i BL, men Re halveres (for den enkelte enhed), så du vinder 6 dB. Til gengæld vinder du så intet ved den efterfølgende seriekobling. Samlet +6 dB.

Ad 2:
Du fordobler både BL og Re, så du både vinder og taber 6 dB - altså netto 0 dB. Til gengæld vinder du så 6 dB ved den efterfølgende parallelkobling. Samlet +6 dB.

Det samlede Qts og Vas er det samme i de to situationer. Gør som du lyster!


Edited by USXX - 25 Okt 2015 at 12:56
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 13:06
For lige at runde den af; den højeste spændingsfølsomhed fås (naturligvis) ved parallel-parallel-kobling, men du ender jo så på 1 ohm nominelt (hvis altså det er hver enkelt spole, der er 4 ohm).



Edited by USXX - 25 Okt 2015 at 13:09
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 13:44
Hej Usxx

Tak for det overraskende hurtige svar..

Okay, det er jo heldigvis lige i skabet af hvad jeg skal bruge. Det befrier mig for at bruge de fuldstændige umulige(software) Hypex AS2,100 jeg har liggende. 

Men er der forskel pÃ¥ belastningen pÃ¥ model 1 og 2? For jeg bruger en mindre kraftig forstærker og vil gerne give den bedst mulige arbejdsbetingelser. 

Mvh Hans 


Edited by Hansmlauridsen - 25 Okt 2015 at 13:44
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 13:46
Belastningen er den samme for de to nævnte situationer. Ved lave frekvenser mister du jo niveau p.g.a. akustisk kortslutning ved OB, så du kan ikke bare holde dig til almindelig følsomhedsbetragtning.

Edited by USXX - 25 Okt 2015 at 13:46
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 13:47
Spørg evt. ham-den-lange. Han har noget mere erfaring med OB end jeg har.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2015 at 19:45
Hej

Du skal have tak for den store hjælp, det har sparet mig mange kræfter. Dejligt at have et forum som dette.
Jeg griber fat i den Lange.

Mvh Hans



Edited by Hansmlauridsen - 25 Okt 2015 at 19:52
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz