Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: et par spørgsmÃ¥l om bipol
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


et par spørgsmål om bipol

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: et par spørgsmÃ¥l om bipol
    Posted: 21 Apr 2015 at 15:26
Har de sidste dage savlet lidt over dipol'er på nettet, men er ret grøn på bipol området, så der er lige et par spørgsmål:

Hvordan eller hvor placerings "venlige" er de, tænker på at jeg pt har en højttaler stående ca 30cm fra bagvæg og ca 1m fra et hjørne, ville det gå an?

Og enhederne? hva skal man være opmærksom på her? har fx 2 stk Vifa ne 180w-04 og 2 stk Vifa ne 225w-04 liggende, og et hav af forskellige diskanter...
Sidst men ikke mindst, hva' med front, den skal vel være ret tyk, når man nu ikke har "kassen" til at afstive.

God dag derude :-)
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Apr 2015 at 08:36
Afstanden til hjørenet på 1m tror jeg er fin, men 30 cm fra bagvæggen lyder til, at være problematisk. Dog virker det til at man i mange tilfælde kan gå tættere på bagvæggen en hvad man skulle tro. Jeg Hved ham_den_lange siger hans åbenbaffel spiller fint relativt tæt på bagvæggen.
 
En stærk forplade er, at foretrække, personlig ville jeg bygge nogle korte sider/topplade på frontpladen, for at stive det hele lidt af og forlænge kortslutningsvejen.
Hvis du laver et design hvor dine basser "arbejder imod" hinnanden, der er mange eksempler på nettet, f.x på Linkwitzlab.com så kan du nøjes med mindre kraftig konstruktioner. Fordi de koblinger udligner viberationer i systemet.
 
Godt med membran areal i bassen og lav FS pÃ¥ enhederne vil være godt. Areal er jo lidt afhøngig af hvor højt man vil spille, jeg synes selv jeg har opnÃ¥et gode resultater bare med 2stk  10" basser.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz