Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Subwoofer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Bull View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Bull Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Subwoofer
    Posted: 24 Feb 2015 at 19:03
Hej medbygger
Jeg vil prøve at optimere mine 2 subwoofer har pt. 1 aktiv med Thommessen proteus sw 2,5 (130w 8 Ohm og 220w i 4 Ohm) og en passiv.
Enhederne er peerless sls 12"(830669)Kabinetterne er ca.66 Liter hver, port Ø100x200mm.
Har prøvet at udskifte enhederne til Peerless xxls 12" alu (830952)resultat lyder elendigt.
Har også prøvet at lukke kabinetterne, med og uden fyld (Acoustilux)
samme resultat ukrontrolleret mudrene.
så et lille spørgsmål hvad er xxls enhederne bedst egnet til
(går ud fra det er en bedre enhed) lukket/refleks og liter evt. port størrelse ?
På forhånd tak
Den ikke så vidende endnu.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Feb 2015 at 23:22
Jeg må indrømme at jeg aldrig har været voldsomt imponeret af xls og xxls når det gælder musik. Så vil jeg hellere spille musik på en SLS  Men hvis det gælder om at flytte luft til en film, så er XXLS i sit es. 
Men der er sikkert flere her på forum der har nogle god bud på et optimalt volumen til din XXLS.
Håber du får det til at spille Thumbs Up
Mvh Frost

Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2015 at 09:05
Originally posted by Bull


Jeg vil prøve at optimere mine 2 subwoofer har pt. 1 aktiv med Thommessen proteus sw 2,5 (130w 8 Ohm og 220w i 4 Ohm) og en passiv.

Med "kun" en amp belaster du med 2 ohm og er sikkert ikke optimalt for den nuværende amp...!

Originally posted by Bull


Kabinetterne er ca.66 Liter hver, port Ø100x200mm.
Har prøvet at udskifte enhederne til Peerless xxls 12" alu (830952)resultat lyder elendigt.

Jeg ville nok lige kigge på størrelsen af porten - der skal i hvert fald mere areal til for at undgå port støj.

Originally posted by Bull


Har også prøvet at lukke kabinetterne, med og uden fyld (Acoustilux)
samme resultat ukrontrolleret mudrene.

XXLS enhederne kan noget mere - og du har nu med stor sandsynlighed fået "tændt" rumresonanserne...
Så det skal der gøres noget ved hvis du vil have god lydgengivelse med XXLS enhederne.

Originally posted by Bull


så et lille spørgsmål hvad er xxls enhederne bedst egnet til


Jeg har kun godt at sige om XXLS og har hørt dem i mange sammenhænge... de kan alt HVIS man giver dem ordentlige betingelser. Smile
Active sound - Active listening
Back to Top
Bull View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Bull Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Feb 2015 at 13:23
Tak for input Frost og Robert GS
Glemte at skrive det er kun til surround.
Prøver at anskaffe mig en amp. mere.
Nogen bud på 12" xxls alu(830952) er bedst til lukket/refleks ?
Liter ?
port størrelse/antal ?
sorry alle de spørgsmål
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2015 at 02:45
Jeg har haft et sæt 830952, og ud fra T/S er de rigtigt godt egnet til lukket kabinet (derfor jeg havde dem).

En standard beregning viser F3=38Hz, Q=0,7, 54 liter.

Det er rigtigt godt for en enhed i lukket kabinet.

Men jeg læser det som du har en slave-enhed i også?
Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå det ikke lyder godt...

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte med hensyn til et slave-system, men først og fremmest skal kabinettet være større og der skal mindst to slaver til én aktiv.

Lidt kort vil jeg anbefale dig at droppe den slave. De 66 liter er fint til én 12" 952 XXLS - og så ingen fyld, hvis du deler under 100Hz.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2015 at 17:32
Spiller selv med 830952 til musik. Og den spiller kanon, den skal bare have noget saft! Og det er nok her det går lidt galt med din plateamp. Den er nok for klejn til at levere det der skal til.
830952 er desuden glimrende til både refleks og lukket. Det kommer bare an på behov, plads, design osv. Med et større kabinet og port, kan du få en del dB forærende, dvs mere lyd for den samme mængde effekt(watt). Men med lukket får du et mindre kabinet, der er lettere at bygge.

Men det er nogen nemmere hvis du lige lister op.
Hvilken bio størrelse snakker vi om her?
kvm?
højttaler størrelse?
budget?

Bare lige for at få lidt at arbejde med, så vendt lige med at finde en anden eller ekstra sub-amp, ind til vi lige får nørdet lidt med sagerne  - hastværk er lastværk Wink


Edited by Digital_thor - 26 Feb 2015 at 17:37
Back to Top
Bull View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Bull Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2015 at 18:20
Hej daniels
Jeg har en sub. med amp.og en sub. uden. Ingen slave-enhed.
Jeg vil kigge mig om efter en amp. mere, eller to ens kraftigere (altid godt med lidt ekstra mad) så begge subs kan køre aktiv.
Hvis jeg bygger nye subs for at prøve et lukket system, er det 54 eller 66 liter der er optimalt for (830952) og ingen fyld under 100Hz.?


Back to Top
Bull View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Nordsjælland
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Bull Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2015 at 18:47
Hej Digital_thor
Bio er i en vinkelstue på ca.40,50 m2 og en højde på 2,40m
Lytte rum har jeg i kælderen.
Stue anlæg bruges kun til lidt baggrunds musik, og så ellers til når vi ser tv og film surround.
Reciver er Onkyo tx-nr 5010
Front er Dali blue 6006
Center er Dali blue 5005
Bag er Dali blue 2002
Moske prøver jeg at opsætte et par front high (Dali blue 2002) da jeg ikke har mulighed for sidehøjttaler(nå men det kommer jo ikke sagen ved)
Lytte pos. er desværre vinkelsofa i et hjørne, men det kan ikke være anderledes.
Hvis jeg bygger nye subs i refleks hvad er så optimalt for en (830952)
Liter ?
Refleks størrelse Ø ?
Refleks længde ?
Antal refleks ?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2015 at 10:00
Se nederst på denne side:
http://groundsound.com/GalleryKimH.php
Der står der 120kvadrat cm åbning med 40 cm dybde, for 163 liter til 2 enheder.
Så er der jo bare lige det at det nok er en fordel for dig at få dem delt op i 2 kabinetter. og jeg ved ikke lige om man så bare kan dele den angivne port op i 2 "bidder" - jeg har nemlig kun bygget lukkede kabinetter Embarrassed
Det skal også lige siges at jeg har hørt disse subwoofere og de spiller hamrende fedt til bio. Men han har så også 6 stk til ca 20kvm.
Der blive desuden brugt forstærkere i denne her klasse:
http://groundsound.com/coolbacksub.php
Denne forstærker kan nemlig trække en del mere end hvad jeg har hørt eller oplevet at noget andet kan.
Så jeg tør ikke lige gøre mig klog på hvad der skulle kunne være billigere og samtidig levere den saft der skal til. De gange hvor jeg har prøvet med mindre forstærkere, har jeg simpelthen bare ikke været tilfreds.
Mine præferencer er jo bare ikke nødvendigvis niveauet vi skal sigte efter her - det er jo en personlig oplevelse det der med lyd.

Men hvor meget vi du bruge på projektet?
Hvor meget må det fylde og hvor kan du placere det - med hensyn til forstærkere/kable osv.


Edited by Digital_thor - 28 Feb 2015 at 10:04
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mar 2015 at 11:20
Originally posted by Bull

Hej daniels
Jeg har en sub. med amp.og en sub. uden. Ingen slave-enhed.
Jeg vil kigge mig om efter en amp. mere, eller to ens kraftigere (altid godt med lidt ekstra mad) så begge subs kan køre aktiv.
Hvis jeg bygger nye subs for at prøve et lukket system, er det 54 eller 66 liter der er optimalt for (830952) og ingen fyld under 100Hz.?


OK. Det var også det jeg gættede i første omgang, men blev lidt forvirret af sådan som det stod med en slave - men det var forstærkeren du refererede til, kan jeg forstå nu.

Mere effekt vil i hvert fald hjælpe, når du trækker begge enheder med den ene amp.

Det er svært at sige 100% hvad der er helt optimalt, da det er forskelligt hvad folk foretrækker som Q værdi.

Ofte får man en bedre basgengivelse, hvis Q er mellem 0,5 og 0,7 (jo lavere Q, jo mere volumen), så det vil være fint, hvis du kan give den mere end de 54 liter. hvor meget mere betyder ikke det store (inden for rimelighedens grænser).

Prøv med f.eks. 65 liter uden fyld - det tror jeg vil blive godt.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz