Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Vælge 4 Ohm eller 8 Ohm ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vælge 4 Ohm eller 8 Ohm ?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
BjarneMelander View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 31 Okt 2014
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote BjarneMelander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vælge 4 Ohm eller 8 Ohm ?
    Posted: 16 Dec 2014 at 05:27
Hej

Jeg er newbie i højttalerkonstruktion. Jeg har spørgsmål om hvorvidt jeg skal vælge 4 Ohm eller 8 Ohm. Jeg kan få enheden i begge modstande. 4 Ohm udgaven har en lidt højere dB. Jeg har tilstrækkelig power i forstærker (UcD180 Hypex), og den spiller fint både 4 Ohm og 8 Ohm.

Jeg vil bygge en 2-vejs basrefleks konstruktion med SB Acoustics Satori; 6½" MW16P / 1" TW29R. Jeg vil lade mig inspirere af et tysk byggesæt; Satorique 1

http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/Loudspeakermagazine-2014/July-2014/_Satorique-the-High-End-Formula-of-small-speakers_8636,en,901195,9871

Tyskeren har valgt 8 Ohm.

Jeg har hørt meget fine højttalere fra Buchardt-Audio med SB enheder. De har anvendt 4 Ohm udgaver.


      
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 09:03
Jeg ville nok gå efter 4 Ohms versionen. Så får du, som du selv nævner, en lidt højere følsomhed.
Lydmæssigt er der nok ikke hørbar forskel på de to enheder.

8 Ohms versionen er at foretrække, hvis man vil køre 2 enheder i parallel - eller hvis man vil spille med en forstærker, der har nogle impedans-mæssige begrænsninger. Med et filter foran enheden kan minimums-impedansen godt blive lidt lav med en 4 ohms enhed (lavere end 4 ohm.

Din Hypex forstærker klarer dog formentlig fint sådanne belastninger.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz