Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SLOB
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SLOB

 Post Reply Post Reply
Author
Message
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SLOB
    Posted: 15 Dec 2014 at 23:00

Ja, mit sidste nye skøre påhit er jo allerede blevet vist frem her inde og til julefrokosten for godt en uge siden. Men nu har jeg fået målt lidt på vidunderet, og for ikke at fylde andre tråde med dem, får I her resultaterne:


Mikrofonen var placeret i selve åbningen ind til kammeret hvor enhederne sidder.
Niveauet er relativt, så målingen siger ikke noget om følsomheden.

I kan se flere billeder af "vidunderet" i det galleri af billeder, som Felsby tog under julefrokosten:



Edited by ham_den_lange - 15 Dec 2014 at 23:00
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 08:27
Fedt projekt Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 17:21
Interessant. Det må åbenbart ha' passet ok med Bo's akustik - for dårligt lød det da ikke!
Kunne du prøve at måle med sweep, 2-3 meter væk, bare for at se hvordan det opfører sig i sammenhæng med et givent rum?
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2014 at 20:59
Målingen du ser her er lavet uden delefilter.
Da du hørte den hos Bo var den delt ved 150 Hz med et meget stejlt filter (ca. 6. orden), så peaken ved 220 Hz har ikke været et problem.
Hvis jeg får mulighed for at måle højtaleren i et større rum, gør jeg det selvfølgelig. Men der hvor den er opstillet lige nu giver det ingen mening at måle i større afstand.
Jeg er selv meget nysgerrig efter at finde ud af, hvordan retningskarakteristikken ser ud.

Ifølge databladet for de 25W'ere, som jeg har anvendt har de en tilspillet resonansfrekvens på 21 Hz. jeg har dog målt en resonans frekvens for enhederne monteret i højtaleren på ca. 18 Hz.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2014 at 08:31
Hvis jeg forstår dig ret Simon, så er der ikke gjort noget for at hæve niveauet ned ad til, jeg ville jo forvente den vil rulle af som dipol jo normalt vil gøre? Eller misforstår jeg. Er der EQ i bunden?

Peaket opad til er ikke så slemt som jeg regnede med, det kan man jo sagtens arbejde med.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2014 at 08:50
Syntes jeg læste at der var en smule eq i bunden til julefrokosten, men jeg kan huske forkert.

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2014 at 09:20
Målingen er udført på de rå enheder uden nogen form for filter eller eq.
Men det er en nærfelts måling, så den akustiske kortslutning har ingen/minimal indflydelse.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2014 at 18:00
Arh.... det var også rigtig - nu husker jeg. Også noget være noget at ha' fadølsanlæg i stuen, når hukommelsen loades LOL
Glæder os til målingerne, den dag de bliver mulige Smile
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Dec 2014 at 18:22
Tænker at 4stk eminence alpha 15 kunne gøre det sjovt  sådan en konstruktion

Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz