Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Sammensætning af enheder til 3 vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sammensætning af enheder til 3 vejs

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Lareds View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Apr 2014
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Lareds Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sammensætning af enheder til 3 vejs
    Posted: 09 Dec 2014 at 09:41
Hejsa folkens.

Som nogle folk har hørt og set, har jeg og min svoger lavet et sæt 2 vejs højttalere, som snart er færdige. Og i den anledning skal vi have gang i et nyt projekt. Vi har tænkt os at lave et sæt 3 vejs, i samme form og dimensioner. Men selvfølgelig en del højere :).

Jeg står derfor og har et par enkelte spørgsmål til sammensætning af enhederne.

Hvilke parametre skal man sammensætte enheder ud fra. Er der noget bestemt man skal sørge for passer sammen. Jeg har spurgt et par forskellige folk om det, og der er delte meninger, og vil derfor så også gerne høre jeres.

Hvad skal jeg sammenligne, og matche. Og hvad skal jeg slet ikke tænke på?

VH

Lareds/Lukas


Edited by Lareds - 09 Dec 2014 at 10:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 09:52
Hvordan/hvorfor 3½-vejs? Mener du ikke en 3-vejs med to parallelkoblede (ens) basser?

Back to Top
Lareds View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Apr 2014
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Lareds Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:03
Jo, det var 3 vejs jeg mente. Det er rettet :)

Edited by Lareds - 09 Dec 2014 at 10:15
Back to Top
Lareds View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Apr 2014
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Lareds Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:37
Enheder bliver SB enheder, men kunne godt tænke mig at vide hvilke parametre man skal kigge på. Når man sammensætter dem.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 10:47

Du finder bare ud af, hvilke basser det skal være, og så vælge du 8 ohm varianten, så du kan parallelkoble to styk og ende på 4 ohm. Hvis det skal være SB, og højttaleren ikke skal være bredere end din 2-vejs, vil jeg foreslå enten SB17MFC eller SB17NAC til bas. Som mellemtone kan du med fordel vælge en 4 ohm MFC - enten 5" (SB15) eller 6" (SB17) - de er lette at arbejde med/lave filter til.

De primære parametre, der anvendes ved kabinetberegning er Vas, Fs og Qts. Derudover er der betragtninger omkring impedans og følsomhed.


Edited by USXX - 09 Dec 2014 at 10:48
Back to Top
Lareds View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 23 Apr 2014
Online Status: Offline
Posts: 12
  Quote Lareds Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Dec 2014 at 11:40
Super. Jeg prøver lige at sætte mig ned og kigge på det :) Så er valget af enheder, da snævret lidt ind.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz