Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Calibrering af lydkort i labtop
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Calibrering af lydkort i labtop

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Calibrering af lydkort i labtop
    Posted: 11 Nov 2014 at 22:24
Undervejs i sidste byggeprojekt, skiftede jeg pc (fra en Dell e6400 til en anden e6400) og fandt så en markant forskel i de to's målinger på op til 10dB over 3Khz. (Troede i første omgang at jeg havde fejlet totalt med filtret og var blevet døv samtidig for det lød sq godt nok..    ... )
Anyway, hvad skal der til at få kalibreret hele kæden? Eller er et extern lydkort brugbart? Det behøver ikke være +- 0.0001db ?
Mic er en ECM8000, mixerpult er en lille behringer....

Hvad gør I andre...?
Mvh
Svend
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2014 at 08:42
Hvad er det for noget software, du bruger til at måle med? HOLMImpulse har eksempelvis mulighed for at kontrolmåle og korrigere for "fejl" i lydkortet ved at koble ind- og udgang sammen og måle hvor "bøjet" signalet bliver igennem kortet.
Men jeg tror dog ikke, det er det du ser, når fejlen er på 10 dB. Deler du eventuelt ved 3 kHz? For du kan sagtens se store variationer ved delefrekvensen, hvis du flytter mikrofonen ganske lidt. Hvor meget "ganske lidt" er, afhænger selvfølgelig af hvordan enhederne er placeret ift. mikrofonen og bølgelængden, som ved 3 kHz er ca. 11 cm.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2014 at 09:59
Det er Holmimpulse, jeg bruger.  Deling er ved 2.5K. Men det er faktisk ved identisk mic opstilling, jeg så afvigelsen.
Nu er det bare målinger i hele træskolængder, jeg er ude efter, så skidt med at det afviger lidt, men de dér 10db var noget i overkanten.Confused
Hvordan udfører man en kalibrering via Holmimpulse? (Ku se'fø'li' også læse how-to-do-en?)
 
Svend
 
 
 
 
 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2014 at 21:00
Originally posted by ham_den_lange

Hvad er det for noget software, du bruger til at måle med? HOLMImpulse har eksempelvis mulighed for at kontrolmåle og korrigere for "fejl" i lydkortet ved at koble ind- og udgang sammen og måle hvor "bøjet" signalet bliver igennem kortet.
Men jeg tror dog ikke, det er det du ser, når fejlen er på 10 dB. Deler du eventuelt ved 3 kHz? For du kan sagtens se store variationer ved delefrekvensen, hvis du flytter mikrofonen ganske lidt. Hvor meget "ganske lidt" er, afhænger selvfølgelig af hvordan enhederne er placeret ift. mikrofonen og bølgelængden, som ved 3 kHz er ca. 11 cm.


Fandt ud af lave en "kalibreringsmåling" i Holmsimpulse, men men men hvor dævlan gør man så brug af den...   
Er der nogen der har erfaring i dette?
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz