Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Højt Q noget problem
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Højt Q noget problem

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Højt Q noget problem
    Posted: 01 Okt 2014 at 22:57
Hej,

Jeg overvejer om jeg skal sætte to enheder eller en enhed i et kabinet under opbygning.
Egentlig var det planen kun at bruge en enhed, og jeg ville fÃ¥ et q omkring 0.7  (35 liter).

Men efter et lyttebesøg blev der foreslået at jeg skulle sætte to enheder i, så jeg får noget mere dynamisk headroom.

Jeg deler digitalt(8. orden) ved 100Hz-500Hz så enheden skal ikke bruges i basområdet men som øvre bas.

enhederne:
http://www.zaphaudio.com/temp/aurumcantus-ac200-50c2c-ts.gif

SpørgsmÃ¥let er om et lille lukket kabinet giver dÃ¥rligere lydkvalitet nÃ¥r jeg deler over peak'et? 
Kunne man f.eks. bruge at 5 liters kabinet hvis jeg delte ved 200Hz uden andre forringelser af lydkvalitet, eller er store kabinetter altid at foretrække (lukket)


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2014 at 19:47
Du kan godt kompensere elektronisk for et for lille kabinet, så højt Q behøver ikke at være et problem. Andre må korrigere mig, men jeg mener at du kan få et godt impulssvar hvis du laver EQ med rolloff nedadtil svarende til dette impulssvar. Altså, sagt på en anden måde: hvis du EQ´er enheden frekvensmæssigt sv.t. et lavt Q vil du få impulssvar som et lavt Q.
Lydtryk ved resonansfrekvens ift. ref.level = 20 * log(Qt)
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2014 at 21:22
Det Felsby omtaler, kaldes også Linkwitz Transform.
Du kan læse mere om dette emne på denne side under punkt 9: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm

Der er to ting, der begrænser hvor meget du kan korrigere:
1. Effekten du har til rådighed i din forstærker
2. Hvor mange prygl dine enheder kan tage (varme og mekanisk udsving) 
Back to Top
Lgrau View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 22 Nov 2011
Online Status: Offline
Posts: 26
  Quote Lgrau Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2014 at 22:57
Hej,

Takker for svar, egentlig skal jeg ikke korrigere, fordi jeg skærer af inden "puklen"

Hvad med lydstyrken i kabinettet eller kompression, vil det blive værre af et lille kabinet?

Mvh Lennart
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2014 at 09:36
Med et 8. ordens filter er det næppe noget problem, men giv os lige dit planlagte kabinetvolumen (for 2 enheder) og fs, Vas og Qt så vi kan diskutere det :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz