Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Reference for god lyd
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Reference for god lyd

 Post Reply Post Reply
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Reference for god lyd
    Posted: 10 Aug 2014 at 23:04
Hvordan sikrer andre selvbyggere sig at det man bygger, rent faktisk spiller "korrekt"?

Jeg hører ofte fuldstændigt forskellige opfattelser af hvad der "mangler" eller hvad der skal ændres ved et sæt selvbyg-højttalere
- og det undrer mig hvad andre bygger deres opfattelser af "rigtig" lyd på.

Alle har jo præferencer for hvad der lyder godt, og det har ikke nødvendigvis noget med "korrekt" lyd at gøre.

Har man en reference-højttaler?

Det er i hvert fald ikke nok med bare at lytte til det man selv opfatter som en god højttaler en gang i mellem, for den akustiske hukommelse kan hurtigt blive forvrænget når man lytter til sine egne højttalerkreationer.

Det er i hvert fald ikke nok med målinger, da alle der har bygget og målt bare lidt, godt ved at målinger ikke siger meget om lyden af en højttaler.
Målinger giver kun en beskrivelse af en række parametre/karakteristikker.

Koncerter er heller ikke garanti for en rigtig reference, der skal man lytte til instrumenter uden forstærkning gennem et PA anlæg, for at få den "rigtige" lyd.

Jeg har en klart indtryk af at det meste selvbyg bliver bygget ud fra ens egen personlige reference, hvor rigtigt eller forkert den end er...
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
rskriver View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 01 Okt 2012
Location: Vesthimmerland
Online Status: Offline
Posts: 182
  Quote rskriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2014 at 23:25
Du har allerede selv svaret på det jeg vil til at sige. 

Fordelen ved at bygge selv er at man også kan tweake sine højttalere til netop den præference man selv har. For som du lige har sagt er der langt imellem hvad man personligt synes lyder godt og hvad der er "korrekt" (ja hvad er korrekt lyd? En helt andet og større diskussion er jeg sikker på).

selv har jeg netop bestilt miniDSP og jeg er spændt på at eksperimentere og måske endda finde min helt egen lyd-præference :)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2014 at 23:35
Personligt er jeg mere interesseret i den "rigtige" lyd, end personlig præference.

Så den musik jeg hører er så tæt på det kunstnerne vil have man hører.

Men ja, hvad der er "korrekt" lyd kan blive en omfattende diskussion

Men er det personlig smag der præger alt selvbyg, eller er der andre derude, ligesom mig, der også ønsker "korrekt" lyd?
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 08:51
Personligt var mit "mål" at få en højttaler der spillede som var jeg til koncerten. Men uden PA lyds ulemper. Og det mener jeg at jeg har opnået. Sad med en kammerat i fredags og lyttede og han siger så: Når jeg lytter på dit anlæg, så er det som at stå ved scenekanten og være der "live" men hjemme hos mig selv er det som at være i studiet. Vores anlæg er vidt forskellige og vi har hver vores preference/reference, men begge anlæg lyder rigtigt rigtigt god, men bare på forskellige måder.

Så jeg mener ikke man kan sige hvad der er rigtigt/korrekt. For du vil aldrig kunne vide hvordan det har lydt da det blev indspillet i studiet.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 13:35
Faktisk så er det der giver en live-oplevelse af musikken, en ændring af kildesignalet (med mindre det selvfølgelig er en live-optagelse ).

Man kan jo ændre lyden med DSP til f.eks. et badeværelse, en kirke - og også en live-optagelse.

Så det er jo ikke en garanti for "rigtig" lyd.
Personligt vil jeg ikke have min musik til at lyde live, med mindre det er live.

Den type lyd hører jeg f.eks. ofte i PA lignende anlæg og linesource/linearray.

Anyway...

Nu gik det ikke så meget på hvad der er "rigtigt" og "forkert", men mere på hvad man bygger efter - ens egen reference.

Indtil videre lyder det som om det er ens egne personlige præferencer, der viser vejen.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 14:58
Jeg har færdighøjttalere med meget lav farvning af mellemtoneområdet, som jeg bruger til a/b test. Bas og diskant afstemmes efter behag. Jeg er vant til at gå til koncert og ved hvordan uforstærkede pauker og bækkener skal lyde.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 21:35
Jeg har også et par sæt højttalere i den gode ende som jeg bruger som reference - men om de er neutrale eller "korrekte" i gengivelsen, tør jeg ikke sige...

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Aug 2014 at 21:48
Det er også svært. Mine B&W CM1 (1990 udgaven) er meget lineære iflg. tests, og stemmer lyder også perfekt, så de bliver trukket frem. De er også nemme at flytte med et 5l kabinet :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz