Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til valg af horn eller transmissions linie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til valg af horn eller transmissions linie

 Post Reply Post Reply
Author
Message
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til valg af horn eller transmissions linie
    Posted: 25 Jun 2014 at 18:41
Hej

Jeg går og overvejer om jeg skal lave nogle nye kabinetter til mine højttalere.
Bassen er en 12" Peerless med papir membran, og med en FS på 45hz og Qts på 0,497.
Jeg er efter og have læst om Troels Gravesen DTQWT konstruktion kommet på ideen om det skulle være en horn eller evt en transmisions linie konstruktion, men jeg er ikke helt sikker på om enheden vil passe til sådan et kabinet. Så inden jeg går videre med ideén,ville jeg lige høre jer om det var tilfældet.
Jeg har fundet nogle data på enheden på nettet, og efter en tur igennem unibox har jeg disse data:
Fs     45,00     Hz
Re     5,56     Ohm
Qms     6,30     
Qes     0,54     
Sd     415,0     cm2
Vas     77,9     l
Xmax peak     9,00     mm
(Le)     1,35     mH
(Le2)     1,70     mH
(Re2)     6,00     Ohm
Nominal Power     150,0     W
SPL at 1 W 1 m     93,0     dB
SPL at 2.83 Vrms 1m     94,4     dB
Max SPL at 150 W     114,7     dB
Qts     0,497     
Effective Qts     0,514     
Mms     38,84     g
Cms     0,322     mm/N
Rms     1,743     kg/s
Bl     10,63     Tm
Ref. efficiency, n0     1,264     %
Efficiency, n     1,220     %
Applied voltage     28,88     Vrms
Piston range     478     Hz
Down fire application     0,99     
Suggested box type     Vented     

Vil den kunne bruges til et horn, eller vil det være bedst og fortsætte med at bruge den i et basreflex kabinet?

Mvh
Jens

Mvh
Jens
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2014 at 18:43
Enheden heder forresten Peerless 303 PWF HP Blue :)
Mvh
Jens
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jun 2014 at 18:54
Og lige en ting mere.
Min front baffel er nu 45cm bred, og da jeg gerne vil have en mere moderne (højere og slankere) højttaler, vil det så være nødvendigt og ændre i filteret hvis jeg går ned til feks 33cm bredde på front baffellen?
Mvh
Jens
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jun 2014 at 19:41
Jeg kan ikke se at enheden ikke skulle kunne bruges i hornene. Uanset hvad, så vil du nok altid skulle lave dit delefilter om, når du ændre så meget på din højttaler.
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2014 at 13:37
Det lyder godt :)

Så er næste spørgsmål om det skal være et horn eller en transmissions linie, og her er jeg lidt på bar bund.
Min mission med ombygningen fra basreflex til et horn/TL, er at få en dybere og renere bas, og efter hvad jeg kan læse så , i hvert fald TL kabinettet også give en renere mellemtone ved at fjerne energi fra den bagudstrålede lyd fra bassen. Dette vil være en stor fordel, da bassen spiller op til lidt over 800Hz.
Jeg har fundet disse regnemaskiner på nettet:
TL: http://www.mh-audio.nl/tml.asp
Horn: http://www.mh-audio.nl/Horn/Basshorn.asp
TQWT: http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp
Når mit mål er en renere, dybere og mere impuls villig bas, hvad for en konstruktion vil i så anbefale? Højttalerene skal spille en stue op, og jeg er bestemt ikke ude efter disko lyd og buldrene bas.
Højttalerne kommer også til at stå ret tæt på bagvægen, grundet pladsen de vil komme til at optage.
Mvh
Jens
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz