Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: En spændende og billig koaksial
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


En spændende og billig koaksial

 Post Reply Post Reply Page  <1 567
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En spændende og billig koaksial
    Posted: 23 Jun 2017 at 09:41
Ja, den Beta-8 og de 500 basser glemmer man ikke så nemt. Jeg har dog lyst til at prøve en 10" mellemtone bare for at være på tværs, og den lille Eminence får gode ord med på vejen. DIY kontrolmålinger viser at peaket ved 2kHz ikke er så galt som databladet kunne antyde. Men ja, man skal ikke tro at kompressionsdriver+kegle nødvendigvis lyder bedre end whizzercone. Et valg.

Jeg har efter et par timers søgning fundet denne prisrimelige (der skal jo bruges to pr. side) Eminence 15" og en meget lignende konkurrent fra Fane. Hvis I har lyst, mÃ¥ I gerne sammenligne databladene og komme med anbefalinger. Prisen pÃ¥ de to enheder er hhv. 99 og 90 € sÃ¥ det er ihvertfald ikke afgørende.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jun 2017 at 10:15
Ingen af producenterne har særlig god overensstemmelse mellem impedanskurven og T/S parametrene. Det er ikke væsentlig forskel på parametrene for de to enheder, så den ene kan sikkert være lige så god som den anden. Dog har Eminence'en en mere ren/symmetrisk klokkeform på impedanskurven, hvilket fortæller noget om ophængets frekvensafhængighed og hysterese/creep (som altså ser værre ud på Fane-enheden). Skulle jeg følge min mavefornemmelse (uden at have nærmere kendskab til nogen af enhederne), ville jeg gå med Eminence i dette tilfælde.

Edited by USXX - 23 Jun 2017 at 10:15
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jun 2017 at 17:39
1000 tak, Ulrik! Much appreciated.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 567

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz