Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB29RDC tweak
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB29RDC tweak

 Post Reply Post Reply
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB29RDC tweak
    Posted: 09 Okt 2013 at 16:13
Hej.
 
Jeg har på opfordring foretaget et lille simpelt tweak, af mine SB29rdc diskanter.
 
Det handler om at dæmpe plastic bagkammeret bagpå diskanten.
 
Jeg har derfor konstrueret en lille "puck" som er 60 mm i diameter, udboret af en 19mm MDF plade.
 
Den fik lidt maling - bare fordi :-)
 
Efterfølgende har jeg limet den på diskanten, med noget 2 komponent epoxy lim.
 
 
Klistermærket skal lige fjernes, og overfladen slibes.
 
 
Den lille blå "puck"
 
 
Og så er den limet på.
 
 
Det er jo en nem øvelse, og hvis der er lidt bedre lyd til følge, er det vel et udemærket tweak.
 
mvh
 
chris-torb


Edited by chris-torb - 22 Jul 2014 at 10:19
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2013 at 19:43
Hehe, lidt interessant om du kan høre en forskel...
 
Jeg gjorde bare sådan her istedet: (fik så også lige en waveguide på, det kan man så diskutere om det er et godt tweak) Wink
 
 
MVH
Michael M


Edited by GlayZ3R - 09 Okt 2013 at 19:44
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2013 at 20:56
Jeg har også smidt lidt butylgummi (blygummi) bag på mine sb diskanter. Jeg ved ikke hvor meget det egentligt har at sige, men tænkte at det kunne ikke skade at flytte resonansfrekvensen nedad på plastikken. 


Mvh
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2013 at 23:16
Jeg har tidligere lavet eksperimenter med bitumen eller MDF klodser på bagkammeret af diskanter.
På nogle ældre Scan/Speak diskanter fra Classic serien var der nogle gange mindre forbedringer og andre gange kunne jeg ikke med sikkerhed konstatere nogen forskelle.
Plastickammeret på nogle af Air-Circ modellerne, har jeg ved enkelte lejligheder ved høje lydtryk, oplevet at, være plaget af af tydelig hørbar egenlyd.
Der har dog været tale om enlige svaler da andre diskanter af samme type ikke har udvist denne tilbøjelighed. 
For de der var præget af tydelig egenlyd, kunne dette detekteres ved at holde enheden i hånden med bagsiden mod håndfladen og køre et sweep eller blot afspille musik med kraftigt diskantindhold. Ved musikafspilning kom det ofte til udtryk som en lettere massiv klang ved f.eks. symfonisk musik med større strygerbesætninger.  

 
 


Edited by Larsen - 09 Okt 2013 at 23:18
Altid på vej...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:23
Thumbs Up Vi er faktisk ved at lave et afstivet kammer - netop for at slippe af med omtalte egenlyd.
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:43
@Chris-torb, kunne du høre forskel. 
Altid på vej...
Back to Top
Larsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 27 Jun 2011
Location: Svendborg
Online Status: Offline
Posts: 210
  Quote Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2013 at 08:47
Originally posted by USXX

Thumbs Up Vi er faktisk ved at lave et afstivet kammer - netop for at slippe af med omtalte egenlyd.

Det er nu ikke min oplevelse at SB29 er specielt plaget af denne form for egnlyd, men fint at der er taget initiativ til forbedring,Thumbs Up har selv dæmpet det sæt jeg har.
Altid på vej...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz