Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Clio spg.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Clio spg.

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Clio spg.
    Posted: 22 Jul 2009 at 20:37
Hej.

Modtager om ca. 12 dages tid Clio 7.03. Jeg er ved at bygge en 2-vejs stander med xt25 og 18w til test-højttaler (portet). Jeg har allerede aftalt nogle "legetimer" med Lars Mikkelsen (Mito Nord), så jeg kan få nogle gode råd og triks fra en gammel kriger. Men har planer om at gå igang inden og har nogle spg;

1. Skal rummet være total lydisoleret ?

2. Hvordan anbringes mikrofonen bedst når kabinettet skal måles ?

3. Kan man smide det medfølgende PB-4281 i en pc samtidig med mit Emu 0404 ?


Havde flere spg., men kan sgu ikke lige huske dem Embarrassed Det skal dog ikke afholde jer fra at komme med flere råd.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2009 at 21:47
1. Nej det er hele ideen med at måle med mls, hvilket clio kan, så kan du gate målingen så ledes at der ingen reflektioner kommer med, dog må man betale med at man ikke kan måle længere ned end 200-300Hz alt efter rummet. Det vigtigste er at højttaleren og microfonen står så frit placeret i rummet som muligt, så der er langt til den nærmeste reflekterende genstand, det gør at man kan måle så dybt som muligt.

2. Lige mellem enhederne (mellem center på begge enheder) og så langt fra dem som muligt (min. 1m). Jeg plejer at måle min højttaler 20 grader offaxis ca. og afstemme den efter det.

3. Jeg har også et 0404 det kører fint sammen med mit CLIO 8.

af andre råd kan det anbefales at få lavet et ordentligt microfon stativ, monteres microfonen bare, kommer der nemt "ripple" på målingen.

manualen er også god og man kan sådan set læse det meste man får brug for der.

bruger noget simulerings software ala lspcad?

Du kommer nok også til at bruge en ledning med et phonostik i den ene ende og bananer/krokodiller i den anden - det fulgte ihvertfald ikkke med mit clio. Det skal bruges til at måle impedans.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2009 at 22:53
Hey,

Kig her :

Clio tutorial : http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=24
Målinger : http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=5

Jeg tror du skal være forsigtig med at bruge et basrefleks kabinet forbi Mito Nord LOL
Han er super flink og nede på jorden. 
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jul 2009 at 22:23
Hej igen.

Tak for de fine svar og links. Læste godt nok "Målinger" for et stykke tid siden (som I nok kan se), men det er altid godt med en opfrisker ! Ideen var at bruge lspcad.

Er snart færdig med højttaleren - smider så nogle pics ind.

Men der kommer helt sikkert flere spg. senere ;-)
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Aug 2009 at 21:31
Hej.

Nu har jeg fået sagerne. JA TAK !! ;)

Der førte sjovt nok ikke nogen manual med.. og jeg mangler lige et stativ.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz