Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 2.5 vejs igen :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2.5 vejs igen :-)

 Post Reply Post Reply
Author
Message
chris-torb View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 105
  Quote chris-torb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2.5 vejs igen :-)
    Posted: 18 Sep 2013 at 14:52
Hey kloge hoveder.

Det har undret mig, at man sjældent ser en 2,5 vejs konstruktion, med forskellige størrelse basenheder.

Er der en speciel grund til det?

Jeg er med på, at enhederne skal nogenlunde samme "lyd" og følsomhed.

Men f. eks. Scan-speak's  15W som øvre bas og 18W som nedre.

Hvis kabinettet er opdelt, så de har hver deres kammer, og hver deres afstemning, kunne man også få bas tilskuddet fra portene, delt ud på et "bredere" område.
Eks. 15W afstemt omkring 45-50 Hz og 18W afstemt omkring 30-35 Hz

Er det fuldstændigt volapyk?

Mvh
Chris-torb
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 15:18
Man ønsker jo netop ikke, at de skal være forskelligt afstemt. Da begge enheder spiller hele vejen ned (dvs. uden højpasfilter), bør de spille ens bas. Og så er der den kosmetiske side af sagen - det er pænest (ellers kunne man jo lige så godt bygge en ægte 3-vejs og få de fordele, det giver).
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 19:21
USXX, jeg kunne godt efterlyse et mere nuanceret svar fra dig da jeg ved at du har baggrunden Smile
Chris har jo måske en pointe i at brede portafstemningen ud over et bredere område. Til dit argument om at de bør spille ens bas kunne jeg spørge "hvorfor egentlig"?
Jeg mener at Wilson har kørt med en 10" og 13" Focal i samme kabinet.

Måske kunne problemet være at en refleks spiller i modfase under portresonansen og den lille derfor kunne dæmpe den store?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 20:34
Det, man lærer, når man har arbejdet med højttalere længe, er, at man aldrig skal sige aldrig - så prøv! Jeg har aldrig lavet eksperimentet med en 2½-vejs, for jeg kan virkelig ikke se incitamentet. Jeg har derimod prøvet at lave en 3-vejs med to parallelkoblede basenheder af forskellig størrelse i samme kabinet. Det var mest af akademisk interesse - for at se om min model holdt (og det gjorde den). Man kan nemlig ikke fuldstændig ækvivalere to forskellige enheder med én i Thiele-Small modellen (medmindre de har samme BL-produkt). Det er da et sjovt eksperiment, men jeg kan ikke se, hvorfor det skulle gøre en højttaler bedre. Det bliver bare mere kompliceret at regne på/forudsige - og da bassens pulssvar har indflydelse på såvel differentiering i bunden som på maskeringer i mellembåndet, er det interessant at kunne forudsige systemets opførsel (dermed ikke sagt, at man ikke kan få noget lige så godt ud af det med forskellige enheder - det bliver bare sværere at trimme). I øvrigt forholder det sig (efter min erfaring med egne konstruktioner og alle de andre, jeg har hørt) sådan, at 2½-vejs højttalere ofte er relativt vægtige i bunden (hvilket er meget forståeligt, da baffelsteppet i praksis aldrig er 6 dB i et almindeligt lytterum) - så hvorfor bruge en endnu større enhed som nederste bas. Vi kan selvfølgelig begynde at tale om kobling til rummet osv... Grundidéen med en 2½-vejs er jo sådan set at give den samme enhed dobbelte output under baffelfrekvensen uden at påvirke så meget andet - det er en måde at lave baffelkorrektion på en 2-vejs højttaler. Jeg har det bare stadig sådan, at hvis jeg ville gå op i en større basenhed, så ville jeg afgjort tage springet til 3-vejs. Når Wilson (og andre) laver dette stunt, så er det jo for at kunne fortælle en god historie (story telling er en kæmpe del af hifi-/audioverdenen) og præsentere noget, der er anderledes. Højttaleren bliver jo ikke bedre af det - come on! Ud fra et produktionsmæssigt synspunkt (og det ved jeg godt ikke er så interessant her), så er det også langt smartere at kunne bestille dobbelt så mange af samme type enhed - kun ét varenummer på lager og rabat ved indkøb. Det positive i alt det her er, synes jeg, at Torben har tænkt tanken, som sagtens kan være værd at arbejde videre med - bare man har gjort sig klart, hvad man vil opnå (baseret på teknisk analyse og ikke på tro, håb og kærlighed).

Edited by USXX - 18 Sep 2013 at 20:43
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 20:37
Tak for det fyldige svar! Enig, der skal være noget specifikt at komme efter.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 20:37
Jeg har også spekuleret over det før om man kan lykkes med do forskellige enheder. Man finder jo nok kun ud af det, ved at prøve det.

To ens enhederne vil jo opføre sig en smule uens, da de har forskellige filter spoler som minimum, så måske kan man allerede der sige de to "enheder " er forskellige. 

Jeg tror godt det kan lade sig gøre at få et godt resultet med forskellige enheder, det bliver sikkert ikke nemt. 
Jeg tror måske det, at mange større enheder måske kræver kraftigere filtrering opadtil, vil gøre dem problematiske.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2013 at 20:38
Hvis det skal blive rigtig optimalt med de to forskellige enheder, så skal man nok have mulighed for at få lavet customized enheder, så man kan få det hele til at gå op, både afstemnings- og følsomhedsmæssigt.

Edited by USXX - 18 Sep 2013 at 20:39
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Sep 2013 at 11:20
Der var noget ved det med at brede portresponsen ud, som jeg ikke helt kunne få til at stemme med teorien, så jeg har kørt nogle simuleringer for at illustrere det - her med SB17MFC35-8 (i 23 liter tunet til 34 Hz) og SB15MFC30-8 (i 10 liter tunet til 41 Hz) i stedet for Scan-Speak enhederne, men princippet er jo helt det samme. Den samlede port/driver-respons for SB17'eren har -3 dB ved 41,4 Hz, og for SB15'eren er det tilsvarende 50,0 Hz. For det samlede system ligger -3 dB ved 47,3 Hz (meget forventeligt et sted derimellem). Ser vi alene på portresponsen, bliver -3 dB båndbredden for SB15-porten 38 Hz, og for SB17-porten bliver den 31 Hz. Den kombinerede portrespons har en -3 dB båndbredde på 36 Hz og en ækvivalent tuningsfrekvens mellem de to enkelte portfrekvenser. Det er altså ikke noget med, at den samlede portrespons får en båndbredde fra nedre -3 dB på SB17-porten til øvre -3 dB for SB15-porten, som man måske intuitivt havde forestillet sig. De to resonanser forener sig til en, når de adderes komplekst.






Edited by USXX - 20 Sep 2013 at 11:20
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Sep 2013 at 11:28
Det passer måske? med min formodning om at den lille enheds modfase under resonans svækker den stores. Ihvertfald mister man dybbas med kombinationen, så det er der ikke megen sjov ved!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz