Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: En LspCAD tutorial
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


En LspCAD tutorial

 Post Reply Post Reply
Author
Message
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En LspCAD tutorial
    Posted: 21 Dec 2008 at 16:01
Hey,

Her vil jeg lave en Tutorial til LspCAD 6 Std. Programmet kan købes ved www.IJdata.com.

Programmet er delt op i 3 hoved vinduer. Main, Schema og Graphs.

I main sætter man indstillinger, loader projekter osv, samt får en liste over stumper man har benyttet i sin simulering.

I Graphs ser man resultatet af sine simuleringer, nemlig grafer med frekvens, fase, impedanskurve osv.

I Schema vinduet laver man sit delefilter, og kobler enheder på.


Først skal vi have sat vores miljø op så det er nemmere at bruge. Det gør man ved at trykke Settings i main vinduet.



Her vælger vi at Component Snap skal sættes til E12 rækken. Det gør at vi nemt kan bladre E12 rækken igennem på vores komponenter senere.

Nu skal vi have sat både plus, enhed og minus på vores projekt i Schema vinduet. Jeg vælger at arbejde med en R19 og 15W fra Scan-Speak. Jeg har målt mine enheder i Clio og eksporteret data til TXT som LspCAD kan forstå. Vi skal i Schema vinduet stå i Edit fanen øverst, og ser følgende.



Det første ikon er vores "plus" og det næste er stel, altså minus. Derefter kommer modstand, kondensator og spole. Det tredje sidste ikon er en enhed, og det sidste er en kontakt. Det er de komponenter vi skal benytter i denne tutorial.

Vi laver følgende opstilling ved at klikke på den komponent vi vil have, og klikke den på plads på vores arbejdsområde. Man kan, når man har placeret den, højre-klikke på en komponent og vælge rotate. Man flytter en komponent ved at trykke (og holde mussetasten nede) i den lille firkant i midten af en komponenten (Dog ikke plus og stel). Man forbinder ledninger ved at tage fat i cirklen og give slip igen hvor man vil have den placeret.

Vi skal have noget der ser ud som her :



Nu skal vi have sat vores dyrebare målinger på de to enheder. Det gør vi ved at gå i Simulate mode øverst i Schema vinduet, og højreklikke på enheden. Vi får følgende frem:



Vi vælger at trykke på Browse ud for Filename i Imported data. Vi finder vores SQL måledata fil fra Clio og trykker ok. Vi gør det samme under Impedance Data, hvor vi finder vores impedans måling. Derefter giver vi øverst enhedens på diagrammet navnet R2904.

Det samme gør vi for vores basmellemtone, 15W.

Vi har nu følgende diagram


og vores Graphs vindue ser således ud


Blå kurve er 15W, Grøn er R29 og Rød er den summerende kurve uden filter. Man kan i Graph vinduet klikke på den lille firkant ud for hvert navn med farve, og ændre farven og tykkelsen på kurven for bedre læsbarhed.

Vi er nu klar til at begynde vores filter. Jeg vil starte med at lave et dæmpeled på diskanten så dens niveau passer basenheden. Det gør jeg ved at huske hvor basenhedens følsomhed ligger når bafelstep er medregnet. Her er det ca 78dB (relativ). Jeg sætter en kontakt på bassen så jeg kan slå den fra. Det skal jeg bruge til at kunne se diskantens impedans, og kun dens, for at se hvornår dæmpeledet passer både i impedans og output.

Vi går i Edit mode i vores Schema vindue, og sætter to modstande ind. Vi tager fat i ledningernes cirkler og forbinder dem pænt, samt giver den parallelle modstand en stel. Vi husker at sætte en kontakt på bassen også.

Diagrammet ser således ud inden værdier er sat på modstandende.



Vi går tilbage til Simulate mode og ser resultatet af dæmpeledet inden vi har sat værdier på.





Som det kan ses på frekvenskurven har vi ikke dæmpet nok, og vi kan på impedanskurven se at den falder til ca 2ohm. Ikke godt med 1 ohm + 1 ohm. Nu er opgaven at få frekvenskurven ned på 78dB, og impedansen til at falde oven i diskantens naturlige impedans, altså her ca 5ohm.

Det kan gøres i simulate mode ved at markere en af modstandende og trykke pil op eller ned på keyboardet. Det er langt den hurtigste måde. Jeg kom frem til 3.3 ohm i serie og 2.2 ohm i parallel.

Nu skal vi igang med selve filteret. Jeg vælger et 3. ordens på diskanten, og det ser således ud i diagrammet. Husk af være i edit mode.



Man kan markere flere komponenter på diagrammet og flytte dem sammen, hvis man skulle mangle plads.

Jeg kunne nu godt tænke mig et godt udgangspunkt af filterværdier, og prøver derfor med pil op, ned og finder de værdier der giver en ok kurve. Jeg har valgt følgende som udgangspunkt. (husk at stå i simulate mode)



Nu har vi følgende afruldning at tage udgangspunkt i, når vi senere skal have basenheden med også.



Vi sætter nu en kontakt på diskanten, så vi kan tilpasse impedansen på bassen. Og så sætter vi en impedanskorrektion på bassen. Det ser således ud.



Vi slukker nu for diskanten, via kontakten vi lige satte på, og kigger på impedans vinduet for bassen (i simulate mode, og husk at tænde for bassens kontakt).



Vi kan nu benytte pil op og ned, til at finde de værdier der glatter impedanskurven ud mest mulig. Jeg kom frem til følgende : 10 ohm og 3.3 uF.



Vi har nu en god impedans at arbejde med. Man kunne også uden, det er et valg man må tage.

Vi sætter nu et 3. ordens filter på bassen, så det ser således ud.



På frekvenskurven kan vi se, at det ikke dur med de værdier. Vi kan igen bruge pil op og ned til at lære filteret at kende. Ligesom med diskanten.

Jeg kom her frem til 1.8 mH, 8.2 uF og 0.27 mH. Jeg får dette output.



Vi kan se at der er en knold på kurven ved 800Hz. Den bliver vi nød til at gøre noget ved, eller kommer det ikke til at lyde godt. Vi sætter en sugekreds ind, som her.




Vi kan se at den med de forvalgte værdier vil suge ved ca 4000Hz. Det er for højt. Så vi bruger igen vores pile til at justere med. Modstanden justere hvor meget den skal suge, og de to andre hvor bredt.

Jeg kom frem til 15 ohm, 10 uF og 5.6 mH. Vi får følgende frekvenskurve.



Vi kan se at vi nu skal justere tingene lidt. Vi justere bassens store serie spole til 1.5mH, dens parallel kondensator til 12 uF, og den lille spole til 0.18 mH. På diskanten justere vi den førte kondensator til 8.2uF, spolen til 0.22 mH og den sidste kondensator til 18 uF. Vi får følgende frekvensgang.



Nu er det tid til at tjekke om fasen er i orden. Ellers er det en om'er. Det gør vi ved at højre klikke på bassen, og vælge fanen General. Her er der et felt der hedder invert, der vender fasen på enheden. Når vi klikker den af, får vi følgende frekvenskurve.



Vi har nu et filter der måler flot både i fase og modfase. Et rigtig godt udgangspunkt. Nu er der bare tilbage at bygge filteret og lytte om det er det man vil gå videre med, eller om der skal justeringer til. Man kan justere diskantens ouput ved at ændre parallel modstanden i dæmpeledet +/- 1 x E12 trin.

I denne tutorial har jeg lavet en del "tv køkken" triks. For at finde de værdier hvor tingene fungere, kræver øvelse. Så det eneste jeg kan anbefale er, at sætte sig ned og bruge noget tid på at lære tingene og enhederne at kende.

Håber det kan bruges.

En demo version af LspCAD kan hentes her :

http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html

Det kan bruges til at gå ovenstående igennem gratis.

Målingerne kan hentes her : http://www.speakerbuilder.dk/doc/articles/Passage10Mess.zip

Edited by syncroniq - 21 Dec 2008 at 22:02
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 10:14
Rigtig fin tutorial. Clap Men lige et spørgsmål, den sidste graf hvor du siger at fasen er flot, hvordan er det lige man kan se det, jeg kan godt se kurven men er ikke med på hvorfor dette resultat er godt og hvorfor.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 11:16
Hey,
 
Jo mere enhederne er ude af fase, når diskanten er polvendt, jo mere er de i fase når den vender rigtig. Så jo mere der fases ud når diskanten vender forkert jo bedre er fasen imellem enhederne når tingene vender rigtig.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2009 at 18:52
Ahhh så er jeg med.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Kimschips View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 16 Dec 2008
Location: 4700
Online Status: Offline
Posts: 53
  Quote Kimschips Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2010 at 22:17
Tænkte på om der var flere som kunne vise deres tanker / filosofier bag en delefilter optimering??
 
Så kunne alle måske lære mere om hvordan enheder opføre sig og folk kan komme med fordlag til optimereing evt??
 
Mvh
 
Back to Top
GlayZ3R View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 21 Maj 2010
Location: Fasterholt, DK
Online Status: Offline
Posts: 251
  Quote GlayZ3R Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Aug 2010 at 22:42
Hej
 
Et godt råd, som virker meget overset, er at huske at definere den interne modstand på de enkelte spoler i LspCAD. Det kan tit give en stor forskel. Jeg har endnu ikke set noget screenshot hvor nogen har brugt det.
 
Man skriver en spole's interne modstand ind, ved at være i Simulate mode og højre-klikke på en spole. Under Ri skriver man så f.eks. 500 for 0.5ohm, da det til at starte med vises i "mOhm".
LspCAD laver det så selv til "Ohm", og du kan nemt ændre det fremover. (ikke fordi det andet er svært)
 
Kan være mange ved det, har bare ikke set det brugt...
 
MVH
Michael M
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2010 at 17:45
@Syncroniq. Tak for en super intro udi LspCAD Smile
 
Helt sikkert DET program der står øverst på min "must have" liste.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Aug 2010 at 20:38
Hey,

Man skal selvfølgelig også huske at finde det akustiske delay imellem enhederne. Det gøres nemt med en ekstra måling. Det er beskrevet i en anden tråd.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz